پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه سمنان


 
  در س هاس مکتب فاطمی 1 .... ...

 

حمایت برای پیروزی بر رقیب

روزی بین یک زن مؤمن و یک زن کافر مشاجره ای بر سر دین پیش آمد. این موضوع خدمت حضرت فاطمه(س) مطرح شد. آن حضرت استدلال زن مؤمن را تشریح نمود. در نتیجه او بر رقیب خود پیروز شد و از این پیروزی شادمان گشت. حضرت زهرا (س) به آن زن مؤمن فرمود: بدان که شادی فرشتگان به واسطۀ پیروزی تو بر او بیش از خوشحالی توست. خداوند به فرشتگان فرمود: به جهت پشتیبانی فاطمه از آن زن، هزار هزار درجه در بهشت برین بیش از آنچه برای این زن تعیین شده، برایش منظور دارید و این را ملاکی قرار دهید که هر کس به کمک یاران حق بشتابد و راه پیروزی آنان را هموار سازد، هزار هزار مرتبه بیش از پاداش مقرر به او عطا می شود.

 

آموزش دعا

سلمان که خود از بهترین اصحاب رسول اکرم (ص) بود می گوید: خدمت حضرت زهرا (س) رسیدم. از آن حضرت خواهش کردم که چیزی به من یاد دهد. ایشان دعای نور را به من تعلیم داد. آن دعا چنین بود:

« بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله نور بسم الله نور علی نور، بسم الله الذی هو مدبر الامور، بسم الله الذی خلق النور من النور، الحمدلله الذی خلق النور من النور و أنزل النور علی طور فی کتاب مسطور فی رق منشور بقدر مقدور علی نبی محبور، الحمد لله الذی هو بعز مذکور و بالفخر مشهور و علی السراء و الضراء مشکور و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»

من نیز این دعا را به بیش از هزار نفر از اهالی مکه و مدینه آموزش دادم و برای آنها منشأ آثار و برکات خوبی بود.

 

کلید واژه : حضرت زهرا (س)، دعا،بهشت ،حمایت

تهیه و تنظیم : ام کلثوم نظری

موضوعات: نکات
[دوشنبه 1395-11-25] [ 06:01:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  در س های مکتب فاطمی ...

تقسیم کار با خدمتگزار:

حضرت فاطمه(س) با همۀ بزرگواری ومقام و منزلتی که در پیشگاه خدا داشت، کار خانه را خود انجام می داد و تا مدتها خدمتکار نداشت. روزی پیامبر(ص) زنی را که در یکی از جنگها اسیر گرفته بود، نزد حضرت فاطمه(س) آورد و دست او را در دست آن حضرت گذاشته، فرمود:

ای فاطمه! این زن در خدمت توست، او اهل نماز است. سپس دربارۀ او سفارش کرد. فاطمه نگاهی به صورت پیامبر کرد و چنین گفت:

« کار خانه را تقسیم می کنیم، یک روز من کار می کنم و یک روز او.»

اشک در چشمان پیامبر حلقه زد سپس فرمود:

« الله اعلم حیث یجعل رسالته»[1]

« ذریه بعضها من بعض و الله سمیع علیم»[2]

 وعده ای که حضرت فاطمه(س) به پدر بزرگوارش داد، در تمام مراحل زندگی پیاده شد. آن حضرت نه تنها خدمتکار خود را به زحمت نمی انداخت، بلکه گاهی در انتخاب نوع کار از او سؤال می کرد تا هر کاری که بیشتر دوست دارد بپذیرد. روزی به او فرمود:

شما خمیر می کنی یا نان می پزی؟او در جواب عرض کرد: خمیر کردن و آوردن هیزم به عهدۀ من باشد. سپس آمادۀ انجام آن شد.

این خدمتکار نامش فضه بود، دختر پادشاه هند، زنی زیبا، شیرین سخن، دانشمند و با معرفت بود و در علم شیمی و تبدیل فلزات، تخصص چشمگیری داشت. همیشه در حال خواندن قرآن بود و حتی سؤال مردم را با آیۀ قرآن جواب می داد.

در خانۀ حضرت فاطمه (س)  وظایف خود را با خلوص و صداقت کامل انجام داده، با اهل خانه همراه و یکدل بود؛ چنانچه آنها گرسنه بودند، او نیز گرسنه بود و چنانچه تشنه بودند او نیز تشنه؛ آگر آنها نمی خوابیدند او نیز خواب را از چشمان خود می گرفت؛ با خاندان حضرت علی (ع) سه روز روزه گرفت و مشمول آیۀ « و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً »[3]شد؛ از خوراک بهشت بهره مند گردید و امیرالمؤمنین (ع) درباره اش فرمود: « اللهم بارک لنا فی فضتنا».در جریان بیعت گرفتن اجباری از امیرالمؤمنین علی(ع) نخستین کسی بود که برای دفاع از ولایت از خانۀ حضرت زهرا (س) بیرون آمد و از هیچ کوششی در راه حمایت و احقاق حق خاندان پیامبر (ص) دریغ نکرد. وی در کربلا نیز با زینب کبری (س) همراه بود.



[1] - انعام،/124.
[2] - آل عمران،/33
[3] - دهر/7

کلید واژه : حضرت زهرا (س) ، خلوص و صداقت ، خدمتکار

تهیه و تنظیم : ام کلثوم نظری

موضوعات: نکات
[شنبه 1395-11-23] [ 09:24:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  حماسه ای دیگر..... ...

وسط

موضوعات: مناسبت ها, نکات
[پنجشنبه 1395-11-21] [ 10:59:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انقلابی گری در کلام امام و مقام معظم رهبری: ...

انقلابی گری در کلام امام و مقام معظم رهبری:

  • امام خمینی(ره):

بنیانگذار انقلاب بارها درباره انقلابی بودن سخن گفته اند و می توان شاخص هایی را از کلام ایشان استخراج کرد.

چه آنکه بعد از انقلاب، داشتن شخصیت انقلابی و انقلابی بودن در بحبوبه مبارزات انقلابی، امری بدیهی برای رسیدن به هدف بود اما در همان سال‌های ابتدایی انقلاب، هرج و مرج‌های یکسری از گروه‌های تندرو، این بیانات امام(ره) را در پی داشت: «شما خیال نکنید که حالائی که انقلاب شده پس ما هر کاری دلمان می خواهد بکنیم. ضد انقلابی‌ها جزء شماها می‌شوند، شما هم نمی‌شناسید آن‌ها را، تحریک هم می‌کنند، می‌ریزید می‌شکنید و یک مملکت را اینطوری نمایش می‌دهید که اینجا هرج و مرج است، یک مملکت هرج و مرجی است….. آداب اسلامی این است که هر کسی موظف بداند خودش را به این‌که حفظ حدود و ثغور را بکند، نه این‌که هرکس هر کاری، هر کمیته‌ای دلش می‌خواهد هر کاری بکند، از او بپرسند چرا، می‌گوید انقلاب است. هر پاسداری هر کاری دلش می‌خواهد بکند از او بپرسند، می‌گوید این انقلاب است. هر جوانی هر کاری می‌خواهد بکند، بگوید انقلاب است، معنایش این است که اصلاً انقلاب آن هم انقلاب اسلامی هرج و مرج است، انقلاب اسلامی حکومت جنگل است. این غلط است باید موازین داشته باشد»(صحیفه نور، جلد 10 صفحه 137)

یکی دیگر از مولفه‌های انقلابی گری از دیدگاه امام(ره) را می توان ساده زیستی و نفی اشرافیت دانست؛ ایشان در پیامی به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: «اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را ازمیدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید…»(صحیفه نور جلد 19 ص11)

اما یکی از مهمترین ویژگی‌های یک فرد انقلابی را می‌توان داشتن روحیه استقلال طلبی و نداشتن وابستگی به قدرت‌های خارجی دانست. موضوعی که در مصاحبه امام با خبرگزاری رویترز در سال 57 در نوفل لوشاتو به خوبی مشهود است که ایشان می‌فرمایند: « .. شاه استقلال سیاسی؛ نظامی،فرهنگی و اقتصادی ما را از بین برده است و ایران را در همه ابعاد وابسته به غرب و شرق کرده است…» (صحیفه نور جلد 3 ص164)

مردمی بودن و خود را از مردم جدا نکردن نیز از دیگر مولفه های مورد تاکید امام است که می توان آن را نیز در زمره ویژگی های یک فرد انقلابی دانست. امام در این رابطه در دیدار با هیات بحرینی و پاسداران می فرمایند: «امروز روزی است که باید حفظ کنید شما اسلام را، اسلام را باید حفظ کنید. حفظ اسلام به این است که اعمالتان را تعدیل کنید، با مردم رفتار خوب بکنید، برادر باشید با مردم، مردم را اینطور حساب نکنید. رژیم‌های سابق مردم را از خودشان جدا می‌دانستند. آن‌ها در یک طرف بودند، مردم هم در یک طرف بودند. آن‌ها مردم را می‌کوبیدند، مردم هم آن‌ها را اگر می‌توانستند. امروز که مردم جدا نیستند از پاسداران اسلام، حکومت اسلام که از مردم جدا نیست… از همین مردم و از همین جمعیت است شما هم از همین مردمید، از همین جمعیتید، شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند، شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند، کاری بکنید که مردم محبت به شما بکنند، پشتیبان شما باشند. اگر مردم پشتبیان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد، اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمی باشند، آن رژیم از بین نخواهد رفت»(صحیفه نور جلد 7 ص253)

  • مقام معظم رهبری:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم بیست و هفتمین سالگرد امام خمینی رحمه‌الله فرمودند: «انقلاب مال همه است، انقلاب یک شط جاری است… و همه می‌توانند انقلابی باشند… همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه دستیابی به اهداف انقلاب را با موفقیت پیش برویم.»

ایشان پنج شاخص انقلابیگری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن این چنین بیان فرمودند :

پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب:  بنده در سال گذشته در همین جلسه راجع به مبانی امام صحبت کردم. مبانی اساسی ما آنهاست … اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمیکند… نقطه‌ی مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.

هدفگیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها: بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! … شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.

پایبندی به استقلال کشور: استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم… استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم… استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.

حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن: باید دشمن را شناخت، نقشه‌ او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.

تقوای دینی و سیاسی: اینکه ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پابند بود، اسلام اینها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند پرهیز بکند.

 

موضوعات: نکات
 [ 10:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ما وسیله ‏ارتباط خدا بامخلوق‏هاى او هستیم ...

وسیله ارتباط خلق و خالق
ابوبكر با این سند: محمد بن زكریا، جعفر بن محمدبن عماره‏كندى، پدرش، حسین بن صالح، حى دو مرد از بنى‏هاشم، از حضرت‏زینب علیهاالسلام دختر على علیه‌السلام روایت كرد كه زینب علیهاالسلام فرمود: «قالت فاطمه علیهاالسلام: … و نحن وسیلته فى‏خلقه و نحن خاصته و محل‏قدسه و نحن حجته فى غیبه و نحن ورثه انبیائه…» «ما وسیله ‏ارتباط خدا بامخلوق‏هاى او هستیم. ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاكى‏ها، ما راهنماهاى روشن خداییم و وارث پیامبران اوهستیم‏». 1

بهشت جایگاه شیعیان

ابى‏حجاف (از محمدبن عمر بن حسن)، از زینب، به نقل از فاطمه علیهاالسلام و اشجع، بلیدبن سلیمان (از ابى‏حجاج، محمدبن عمرو هاشمى) اززینب دختر على علیه‌السلام نقل كرد كه فاطمه علیهاالسلام فرمود: «قالت فاطمه علیهاالسلام : ان رسول الله قال لعلى اما انك یابن‏ابى‏طالب و شیعتك فى‏الجنه‏» «و سیجى‏ء اقوام ینتحلون حبك ثم‏یمرقون من الاسلام كمایمرق السهم من الرمیه.» رسول خدا به‏على علیه‌السلام فرمود: «اى پسر ابوطالب! همانا تو و رهروان تو در بهشت‏اند و به زودى قومى مى‏آیند كه از دوستى تو سخن مى‏گویند. آنگاه از اسلام فرار مى‏كنند. مانند پرت شدن تیر از كمان.» 2

دوستى آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم

روایتى مشهور به «فاطمیات‏» در باب دوست داشتن آل محمد كه بااین اسناد نقل شده است: «… عن فاطمه بنت السجاد على بن الحسین زین العابدین علیه‌السلام عن‏فاطمه بنت ابى عبد الله الحسین علیه‌السلام عن زینب بنت امیر المؤمنین علیه‌السلام عن فاطمه بنت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله قالت: الا من مات على حب آل محمد مات شهیدا» «آگاه باشید هر كسى كه ‏بر دوستى آل محمد بمیرد، شهید است.» 3

 منبع:  تبیان

موضوعات: مناسبت ها
[چهارشنبه 1395-11-13] [ 02:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شرایط پذیرش مقطع عمومی حوزه علمیه خواهران سراسر کشور ...


شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام حوزه علمیه خواهران

الف) شرایط عمومی:
۱- اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام؛

۲- اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

۳- تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛ تبصره: اتباع غیر ایرانی (به استثناء ساکنان شهرهای قم، مشهد، اصفهان و گرگان) میتوانند در حوزههای علمیه سراسر کشور ثبتنام کنند.

۴- نداشتن سوء پیشینه؛

۵- رعایت شئونات و ظواهر اسلامی؛

۶- برخورداری از ســلامت روحی، روانی و نداشــتن نقص عضــو، بیماریهای جســمی مانع تحصــیل و امراض مسری؛

۷- رضایت پدر یا سرپرست قانونی برای داوطلبان مجرد و همسر برای داوطلبان متأهل؛

۸- موفقیت در سنجش علمی بر اساس سوابق تحصیلی(معدل کل) و سایر مراحل گزینش از طریق(مصاحبه و تحقیق).

ب) شرایط اختصاصی:
۱) شرایط اختصاصی شیوه حضوری تماموقت ویژه دارندگان مدرک دیپلم یا بالاتر: دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر با حداقل معدل کل ۱۲ یا اخذ مدرک دیپلم، حداکثر تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰ و داشتن حداقل معدل ۱۲ از پایه اول و دوم دوره متوسطه؛ حداکثر ۳۵ سال سن؛ (متولدین سال ۶۰ و پس از آن)؛ تبصـره: برای داوطلبان روزانه دارای مدرک پیشدانشـگاه ی «یک سـال »، کاردانی «سه سال»، کارشناسی «پنج سال»، کارشناسی ارشد «هفت سال» و دکتری «یازده سال»، به حداکثر سن مجاز، افزوده میشود.

۲) شـرایط اختصاصی شیوه حضوری تماموقت ویژه دارندگان مدرک سیکل یا اتمام پایه نهم دوره اول متوسطه: داشـتن مدرک سیکل نظام قدیم یا پایه نهم دوره اول متوسـطه با حداقل معدل کل ۱۵یا اشتغال به تحصـیل در پا یه نهم دوره اول متوسـطه با میانگین معدل حداقل ۱۵ از پایه هفتم و هشتم، مشروط به ارائه مدرک اتمام پایه نهم دوره اول متوسطه تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰؛ حداکثر ۱۸ سال سن؛ (متولدین سال ۷۷ و پس از آن)؛

۳) شرایط اختصاصی شیوه حضوری پارهوقت، ویژه دارندگان مدرک دیپلم یا بالاتر: دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر با حداقل معدل کل ۱۲ یا اخذ مدرک دیپلم، حداکثر تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰ و داشتن حداقل معدل ۱۲ از پایه اول و دوم دوره متوسطه؛ نکته: دوره پارهوقت، «شرط سنی» ندارد؛ نکته: داوطلبان نیازمند به استفاده از خوابگاه، نمیتوانند این شیوه تحصیلی را انتخاب کنند.

۴) شرایط اختصاصی شیوه نیمه حضوری ویژه دارندگان مدرک دیپلم یا بالاتر: دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر با حداقل معدل کل ۱۵ یا اخذ مدرک دیپلم، حداکثر تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰ و داشتن حداقل معدل ۱۵ از پایه اول و دوم دوره متوسطه؛ حداکثر ۳۵ سال سن؛ (متولدین سال ۶۰ و پس از آن).

منبع: سایت پازما

 

موضوعات: اموزشی
[سه شنبه 1395-11-12] [ 08:09:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نخستین همایش بزرگداشت و تجلیل خیّرین حوزه‌های علمیه خواهران کشور ...

نخستین همایش بزرگداشت و تجلیل خیّرین حوزه‌های علمیه خواهران کشور

دکتر عبداللهی عضو هیئت مدیریه مجمع خیرین کشور:

توسعه حوزه‌های علمیه خواهران از اهداف استراتژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی است.حبیب الله بور بور روز دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه های نخستین همایش بزرگداشت و تجلیل خیرین ساخت و ساز حوزه های علمیه خواهران در مرکز تحقیقات زن و خانواده، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان، از آنها به عنوان ایثارگران و مدافعان مردم یاد کرد.

ادامه مطلب را در سایت پازما مشاهده نمایید.

موضوعات: مناسبت ها
 [ 08:00:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  راهکارهایی برای درمان پرخاشگری کودکان ...

راهکارهایی برای درمان پرخاشگری کودکان

پرخاشگری می‌تواند به علت بسیاری از مشکلات اساسی در کودکان پدیدار شود. پرخاشگری مساله‌ای چند جانبه است که معمولا به واسطه وضعیت درمانی، مشکلات پزشکی و شرایط زندگی رخ می‌‌دهد.  اگر کودکی به دفعات دچار پرخاشگری و خشونت شود، نشانگر وجود یک مشکل و یا اختلال عاطفی در او می‌باشد.

قبل از اقدام برای درمان پرخاشگری یافتن علت بروز آن، مهم  و اساسی است.

علل پرخاشگری

شما می‌توانید علل پرخاشگری را در گروه‌های مختلفی تقسیم بندی کنید:
۱- اختلالات خلق کودک:

در ابتدا باید دید آیا فرزند شما از مشکلات خلقی رنج می‌برد؟ کودکان مبتلا به بیماری دو قطبی، هنگامی که در حالت عادی نیستند، غالبا پرخاشگر می‌شوند.آن‌ها کنترل خود را از دست داده و به یک‌بار تصمیم می‌گیرند. از طرفی دیگر هنگامی که این کودکان دچار حالت افسردگی می‌شوند، با وجود اینکه در این وضعیت به ندرت پرخاشگری می‌کنند، اما باز هم می‌توانند تند مزاج باشند و در مواردی این کج خلقی و زود رنجی پرخاشگری را به دنبال دارد.
۲- روان پریشی کودک:
افراد مبتلا به بیماری‌های روانی نیز پرخاشگر هستند. برای مثال کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی نسبت به محرک‌های درونی به گونه ای آشفته واکنش نشان می‌دهند.بعضی از کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی بدگمان و مشکوک بوده ـ یا دچاراختلال شخصیت پارانویید می‌شوند ـ بنابراین آنان به علت ترس درونی خودشان حالتی پرخاشگرانه دارند.
۳- ناامیدی کودک:

کودکانی که دچار مشکلاتی از جمله ناتوانی رشدی یا مشکلات برقراری ارتباط (از جمله اتیسم) هستند نیز می‌توانند پرخاشگر باشند.

معمولا، هنگامی که این کودکان عصبانی شده پرخاشگر می‌شوند.

آنان غالبا به این علت که در مواجهه با ترس و نا امیدی خود دچار مشکل هستند و نمی‌توانند احساسات خود را همانند دیگران بیان کنند، دچار پرخاشگری می‌شوند

پرخاشگری در این کودکان می‌تواند فرم دیگری از تکانشگری باشد.
۴- تکانشگری و رفتار‌های مخرب کودک:

اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی که متداول ترین آن تکانشگری و ناتوانی در تصمیم گیری می‌باشد، در کودکان مبتلا به آن موجب بروز رفتار‌هایی می‌شود که پرخاشگرانه به نظر می‌رسند.

غالبا کودکان عواقب کار‌های خود را در نظر نمی‌گیرند، در نتیجه بعضی از رفتار‌ها و اعمال آنان می‌توانند بد خواهانه و سنگدلانه به نظر برسند، در حالی که در واقع آنان اصلا به عواقب آن عمل فکر نکرده اند.
۵- اختلال رفتاری کودک:

پرخاشگری بخش عظیمی از بیماری اختلال رفتاری است. بر خلاف کودکانی که عواقب عمل خود را مد نظر قرار نمی‌دهند، کودکان مبتلا به اختلال رفتاری، از روی عمد رفتاری بد خواهانه دارند بنابراین پیش بینی و درمان بیماری در آنان متفاوت است.

۶- آسیب اندام‌ها:

در مواردی آسیب اندام‌ها دلیل فوران عصبانیت و پرخاشگری است. هنگامی که لب قدامی مغز کودک دچار آسیب می‌شود و در انواع مختلفی از بیماری صرع پر خاشگری صورت می‌گیرد.

این احتمال وجود دارد که در این موارد هیچ گونه توضیح قابل قبولی برای حالت‌های پرخاشگرانه کودک وجود نداشته باشد. این وضعیت می‌تواند با رفتار‌های خشونت آمیز همراه باشد.
منبع: سایت پازما

موضوعات: نکات
 [ 07:42:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آموزش کارآفرینی به کودکان، راهی برای برون رفت از معضل بیکاری ...

آموزش کارآفرینی به کودکان، راهی برای برون رفت از معضل بیکاری

هر پدر و مادری آرزوی آینده ای روشن برای فرزندان خود دارد. به همین دلیل از هیچ کوششی برای موفقیت فرزندانشان فروگذار نیستند. حتی بسیاری از خانواده ها از هزینه های ضروری دیگر می زنند تا بتوانند خرج تحصیل فرزندان را تامین نمایند. والدین سعی می کنند در حد توان و در مواردی حتی فراتر از توان خود(!) از بهترین مدارس غیرانتفاعی و بهترین معلمان خصوصی برای پیشرفت تحصیلی فرزندان کمک بگیرند. در این راستا در سالهای پایانی دبیرستان نوبت به آموزشگاهها و کلاسهای کنکور می رسد، تا فرزندان را برای شرکت و پیروزی در ماراتن کنکور آماده نمایند. هدف از این ماراتن طاقت فرسا کسب رتبه مناسب برای قبولی در یک رشته نان و آبدار و بالاخره به دست آوردن شرایط لازم برای استخدام در یک سازمان دولتی و یا خصوصی آبرومند است.

این سناریوی تکراری در دو سه دهه گذشته کم و بیش پایان خوشی داشته و والدین هم از تلاش خود برای موفقیت فرزندانشان راضی و خشنود بوده اند. ولی در سالهای اخیر با تغییراتی که در ماهیت کسب و کارها رخ داده، این داستان به سرانجام دلخواه ختم نمی شود. دیگر مثل سابق مدرک تحصیلی دوای درد بیکاری نیست. به طوری که اکنون فارغ التصیلان دانشگاهی سهم بزرگی از بیکاران کشور را به خود اختصاص داده اند!

البته با مطالعه سیر تحولات بازار کار کشورهای غربی، پیش بینی این روند در ایران غیرممکن نبود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سالهاست که شرایط تغییر پیدا کرده و خانواده ها را بر آن داشته که از ابتدا فرزندانی مستقل بار بیاورند تا در زمان ورود به بازار کار مشکلی نداشته باشند. در کشور آمریکا وقتی جوانان تحصیلات خود را به اتمام می رسانند، عملا از نظر مالی مستقل بوده و خود موظف به تامین نیازهایشان هستند. ولی در ایران بسیاری از جوانان حتی پس از ازدواج نیز وابسته به والدین خود هستند و به طور کامل مستقل نیستند.

همان گونه که «کامرون هرولد» در سخنرانیش با عنوان «کودکان را کارآفرین بار بیاوریم» که در تد ایراد نموده، می گوید: ما به جای این که به کودکانمان ماهی گیری یاد دهیم و تمام زندگی آنها را تضمین کنیم، به آنها ماهی می‌دهیم! اگر ما کودکانی را که استعداد کارآفرینی دارند، پیدا کنیم و سعی کنیم این مهارت را در آنها شکوفا کرده و آنها را برای کارآفرین شدن تعلیم دهیم، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

این نسخه می تواند در ایران نیز راه حل مشکل بیکاری جوانان باشد، به شرط آن که از دوران کودکی به فکر آموزش اصولی و منطبق با شریط جامعه به فرزندانمان باشیم.

 منبع: سایت پازما

موضوعات: اموزشی
 [ 07:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تاثیر خواب و نماز... ...

خواب آلودگي دائمي يا پرخوابي :

   خواب آلودگي يكي از آفاتي است که در روند نماز گزاري تأثير بسيار دارد و هم سبب نمازگريزي و ترك نماز مي شود و هم مانعي براي حضور قلب به شمار مي آيد . “…ابلیس به یحیی گفت:زمانی که پر بخوری تو را نسبت به نماز و ذکر سنگین کرده وآن طور که باید نمی توانی  نماز  بخوانی  و شیرینی  ذکر حق را بیابی ” [1]

    امام صادق عليه السلام مي فرمايد:” خوابيدنِ فراوان، بر اثر آشاميدني زياد است و نوشيدن زياد هم، بر اثر زياد خوردن است و اين دو سنگين کننده نفس از طاعت و عبادت هستند"[2] در اين روايت نيز به دو پي آمد پرخوابي در شخص نمازگزاراشاره شده است: يكي سنگين شدن عبادت بر نفس؛يعني عبادت در نظرانسان ، سنگين ومشكل به نظر مي آيد، در نتيجه با بي ميلي به سراغ آن مي رود. چون چنين فردي نماز را کار سخت وطاقت فرسايي مي بيند و انگيزه کافي براي اقامه نماز وجود ندارد،امكان ترك نماز بسيار زياد است . پرخوابي سبب مي شود ذهن مجالي براي خودورزي نداشته باشد.در نتيجه، فردي که پرخواب است، قدرت تمرکز ذهن در حال نماز را نيز ندارد به اين ترتيب، پرخوابي در يك وجه مانع نمازگزاري و سبب ترك نماز است و در وجه ديگر سبب پراکندگي افكار مي شود. پرخوابي، جسم را بي حال مي کند  و موجب ناتواني اراده مي گردد و اعتماد به نفس آدمي را سلب مي کند، که در نتيجه نسبت به معنويات عكس العمل منفي نشان مي دهد… چنين فردي اگر خود را کنترل کند و از لذت سحر خيزي بهره مند گردد، متوجه مي شود که چه نعمت عظيمي را از دست مي داده است. با تنظيم خواب و سحر خيزي، همّت آدمي بلند و اراده او راسخ وقدرت اعتماد به نفس اش افزايش مي يابد.

منابع:
[1] حسین انصاریان-شرح مصباح الشريعة، امام صاد ق عليه السلام، دفتر انتشارات اسلامی-1386-ج 2-ص123
[2] مصباح الشريعة، امام صاد ق عليه السلام، ترجمه عبدالرزّاق، دانشگاه تهران, 1343 ش , ص253

کلید واژه: نماز ،خواب ،حضور قلب

موضوعات: اموزشی
[دوشنبه 1395-11-11] [ 10:39:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حضور قلب در نماز ...

دام شیطان برای دنبال نکردن حضور قلب

در کتاب “زمزم عرفان” از قول آیت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند:

افکاری که به ذهن انسان خطور می کند، یا با اختیار انسان است یا در اختیار انسان نیست؛ آنچه در نماز مهم است، باید سعی کنید به اختیار خود، فکرتان را به جای دیگر منصرف نکنید؛ اما اگر بدون اختیار باشد، ایرادی نیست و به محض توجه، دوباره بر نماز متمرکز شوید، تا کم کم در طول نماز   حواستان جمع باشد.

موضوعات: اموزشی
[شنبه 1395-11-02] [ 09:36:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت