پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه سمنان


 
  شهادت امام رئوف تسلیت ...

▪️ دلم برای تو پر می‌کشد امام غریب
غمت ز سینه شرر می‌کشد امام غریب

▪️ زیارت تو که فوق همه زیارت‌هاست
دل مرا به سفر می‌کشد امام غریب

◾️ شهادت حضرت امام رضا علیه السلام تسلیت باد

موضوعات: پیام ها, نکات
[دوشنبه 1396-08-29] [ 06:04:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بلایای طبیعی وآثار گناهان ...

آیا بلاهای طبیعی مانند زلزله وسیلاب اثر گناهان است؟ از منظر دینی هر فعلی از انسان سر می‌زند علاوه بر اثر ظاهری که برای ما قابل درک است دارای اثر باطنی است که بخش زیادی از آن در قیامت که همه چیز آشکار میشود روشن خواهد شد لذا قرآن کریم وقوع بعضی از آثار قحطی ها و گرانی ها را به کارهای انسان نسبت میدهد ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ (روم:۴۱) فساد، در خشکی و دریا آشکار شده است بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند؛ تا نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند! ازطرف دیگر فرمود اگر اهل تقوا واعمال خیر باشند خداوند برکات را بر آنها نازل میکند وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ(اعراف:۹۶)و اگر اهل آبادیها، ایمان بیاوردند و تقوا پیشه کنند، برکات آسمان و زمین را بر آنها نازل میکنیم اما توجه به این نکته مهم است که طبق بیان قرآن کریم آنچه از مصیبت وبلاها بر سر انسان نازل می‌شود دودسته است دسته اول بخاطر عملکرد انسانهاست وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ (شوری:۳۰) آنچه از مصیبت به شما میرسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو می‌کند! دسته دوم ازقبل بر انسانها نوشته شده است زیرا دنیا محل ابتلا وامحتان است مَا أَبصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی أَنفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ (حدید:۲۲) هیچ مصیبتی (ناخواسته) در زمین و نه در وجود شما روی نمی دهد مگر اینکه همه آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است؛ و این امر برای خدا آسان است! اما اینکه فلان زلزله یا سیلاب برای امتحان و آزمایش است ویا بخاطر عملکرد ما مشخص نیست وجز خداوند متعال واولیا خاص او کسی نمی‌داند نکته مهم؛ بلاها و گرفتاری ها انواع و اقسام مختلفی دارد لذا کسی می‌خواهد قضاوت کند آیا قومی یا گروهی بیشتر به بلاها گرفتار هستند یا نه باید به مجموعه این بلاها اشراف داشته باشد وگرنه اینکه مثلا زلزله یا سیلاب را می‌دانیم وبه بعضی اشراف نداریم گمان کنیم بر ملتی بلا بیشتر میرود قضاوت نادرستی است.

منبع:@aligelayri

موضوعات: مقالات
[یکشنبه 1396-08-28] [ 09:44:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارتی نرم افزار برای معاونین و اساتید راهنما ...
کارگاه مهارتی نرم افزار برای معاونین و اساتید راهنما

  کارگاه مهارتی نرم افزار برای معاونین و اساتید راهنما

 فاطمه رستمیان معاون پژوهش عصمتیه سمنان از برگزاری کارگاه مهارتی نرم افزار در هفته ی کتاب و کتابخوانی  با حضور آقایان حجت الاسلام دکتر کنی استاد کارگاه ، عباسی و سید شهابی برای معاونین پژوهش و اساتید راهنما در سایت  مدرسه عصمتیه  خبر داد.

کنی در ابتدای کارگاه به اهمیت و فلسفه استفاده از نرم افزارهای مرکز علوم اسلامی پرداختند و سپس به معرفی اجمالی نرم افزارها و پایگاه های سداد نور، سمیم، آبتار، کتابخانه دیجیتالی نور، نورمگز پرداختند.

وی در ادامه کارگاه به آموزش نرم افزار جامع الاحادیث پرداختند همچنین به سوالات استادان نیز پاسخ داده شد.

ادامه »

موضوعات: اخبار پژوهشی
[چهارشنبه 1396-08-24] [ 05:09:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارتی نرم افزار ...
کارگاه مهارتی نرم افزار

 

 کارگاه مهارتی نرم افزار

به همت واحد پژوهش عصمتیه سمنان در هفته ی کتاب و کتابخوانی کارگاه مهارتی نرم افزار با حضور آقایان حجت الاسلام دکتر کنی، عباسی و سید شهابی برای طلاب سطح دو و فارغ التحصیلان مدرسه  برگزار گردید.

کنی استاد این کارگاه در ابتدای جلسه به معرفی پیشینه و اهمیت مرکز علوم اسلامی پرداختند و بیان داشتند وظیفه این مرکز احیاء علوم و منابع شیعی، گردآوری منابع شیعی با قابلیت جستجو کردن با تکنولوژی نوین است.

وی افزود: نرم افزارهای حوزه علوم اسلامی را می توان به 4 صورت طبقه بندی کرد:

1-طبقه بندی نرم افزارهایی با قابلیت معجم لفظی و معجم موضوعی2-طبقه بندی نرم افزارها از حیث دانش که مربوط به گروه تفاسیر، احادیث، تاریخ، اصول فقه و … است.3- طبقه بندی بر اساس دانشنامه هستند که معمولا کتابخانه یا معجم های لفظی اند البته از معاجم لفظی معمولی بالاترند اما به معاجم موضوعی نمی رسند مانند: دانشنامه نبوی 4-طبقه بندی بر اساس درختواره.

کنی و عباسی در ادامه نرم افزار جامع الاحادیث، را به طلاب آموزش دادند.

ادامه »

موضوعات: اخبار پژوهشی
 [ 05:04:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  توبه،دوش ساده ...

? دوش ساده

 

ظرف وقتی کثیف شد،اگه فورا بشوری با یک آبکشی ساده تمیز میشه

ولی اگه چند روز بمونه باید با سیم و اسکاج و خاک و ریگ به جونش بیفتی تا تمیز بشه!

? آدمها هم همین گونه اند: اگه خطایی کردی فوراً با آب توبه بشوری،به سادگی روحت تمیز و براق میشه 

ولی اگه بمونه و بمونه تا سنت بالا و بالاتر بره «جونت در میاد» تا پاکش کنی!

? تا فرصت جوانی داری، برو زیر دوش توبه، کیسه زبر و لیف و صابونم لازم نیس?

پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : هیچ چیز نزد خدای تعالی محبوبتر از جوان توبه گر نیست و هیچ چیز نزد خدای تعالی منفور تر از پیر پایدار بر گناهانش نمی باشد . (1)

 

1) میزان الحکمه / ج 6 / ص 2651

موضوعات: پیام ها, نکات
[سه شنبه 1396-08-23] [ 02:39:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چهارنوع عافیت در کلام لقمان ...

چهارنوع عافیت در کلام لقمان

 

لقمان پسر خود را گفت (يا بني العافية اربعة: عافية النفس و عافية الدين و عافية الدنيا و عافية العقبي) يعني در دنيا از خدا عافيت بطلب كه بهتر از عافيت چيزي نيست بدانكه عافيت چهار است

، اول عافيت نفس، 

دوم عافيت دين، 

سوم عافيت دنيا، 

چهارم عافيت عقبي

 اما عافيت دين سه چيز است اول دنيا كه در آن راه راست باشد، دوم رفيق و جهد با او يار باشد؛ سوم آن كه هدايت با او يار باشد 

اما عافيت دنيا سه چيز است اول رزق حلال بي شبهه، دوم زن صالحه با عصمت، سوم ايمن بودن از دوست و دشمن 

و عافيت آخرت هم بر سه چيز است، اول آمرزيدن گناهان، دوم قبول طاعت، سوم اميد بهشت 

و عافيت نفس نيز بر سه چيز است، اول آن كه براي نفس طلب دنيا برگرداند روي بنده را از حقتعالي و بكفاف و عفاف دنيا دوست نشود اما اگر دنيا را براي كارسازي آخرت طلب نماید جايز است، دوم در دنيا بطاعت و عبادت و ياد حق باشد، سوم آن كه عبادت بيت الله و نصيحت عبادالله و تلاوت قرآن و استماع احاديث را لازمه خود داند

جامع التمثیل محمد جبله رودی ص ۶۳۰_۶۳۱

 

موضوعات: نکات
[دوشنبه 1396-08-22] [ 07:17:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  بخیل واقعی ...
بخیل واقعی
موضوعات: پیام ها, اخبار پژوهشی
[یکشنبه 1396-08-21] [ 08:11:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #درمحضربزرگان،فاطمی نیا ...

#استاد_فاطمي_نيا_حفظه_الله

?استادي داشتم كه از اولیاء خدا و بسيار مرد بزرگي بود ، خدمت امام زمان عليه السلام رسیده بود.

ایشان می فرمود زمانی که قراراست خیری به انسان برسد، شيطان به هر طريق ممكن تلاش ميكند مانع رسيدن آن خير شود.

برای مثال شب قدر ميخواهي دعا كني ، سريع ظاهر ميشود و ميگويد براي چه دعا ميكني!؟

مگر تا به حال دعاهايت مستجاب شده است!؟

 اينها وسوسه هاي شيطان است و نبايد به آن ترتيب اثرداده شود

گفته شد کسی که دعا میکند دست خالی برنمیگردد?

موضوعات: پیام ها
 [ 07:55:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پاسخ به شبهه:برهنگی زنان را دیدیم ولی برهنگی پای کودکان شهرمان..... ...

متن شبهه: 

در عجبم، برهنگی زنان عریان را دیدیم و فریاد کشیدیم

اما

پاهای برهنه کودکان شهرمان را دیدیم و سکوت کردیم

شاید هنوز راه درازی در پیش داریم تا بفهمیم که گناه برهنگان را به پای خودشان خواهند نوشت

اما گناه پاهای برهنه را به پای ما

پاسخ شبهه:

برهنگی زنان و برهنگی کودکان فقیر دو مقوله ایست کاملا جدا.

که نویسنده با زیرکی کامل خواسته از پاهای برهنه ی کودکان برای سرپوش گذاشتن بر برهنگی زنان استفاده کنند.

2⃣برهنگی زنان حاصل فقر فرهنگی ست و برهنگی کودکان حاصل فقر مادی

3⃣پاهای برهنه ی کودکان حاصل ظلم کسانی ست که یا دین ندارند یا از دین استفاده ابزاری می کنند.

هر کجا فقری هست در پشت آن ظلمی نهفته است که اگر باور بر خدا و آخرت وجود داشت ریشه ی ظلم بر بشر خشکیده می شد.

5⃣اسلام بدور از دین و مذهب و نژاد و ملیت کمک به همه ی مستضعفان دنیا را بر خود لازم می داند. که این شعار بزرگترین فریاد انسان دوستی است

6⃣اسلام برای حمایت از فقرا آموزه هایی دارد که برخی از آنها نه تنها مستحب بلکه واجب هستند

خمس و زکات، صدقه، نذر و احسان و….

اینها همه نشان از آن دارد که مبارزه با فقر از برنامه های اصلی اسلام است.

7⃣پس آنان که دغدغه ی دین دارند قطعا فریاد مبارزه با فقرشان رساتر و بلندتر از بقیه ی فریادها است. 

8⃣مقوله ی برهنگی زنان، تنها عملی شخصی نیست، بلکه بازتاب منفی آن در جامعه دامنگیر سایرین نیز می شود.

همچنانکه نتایج آن را در فرهنگ غیر اخلاقی غرب و دامنه های آن را در داخل کشور به وضوح می بینیم.

فرهنگی که با برهنه کردن زنان زمینه ی انواع انحرافات را در درون جامعه فراهم می کند.

9⃣اگر هر کسی بر انجام وظیفه ی خود کوتاهی نکند، گناه کس دیگری را بر گردن او ننویسند.

خواه سکوت در برابر انحرافات اخلاقی باشد خواه در مقابل پاهای برهنه ی کودکان.

منبع: ویکی شبهه

 

 

موضوعات: اخبار پژوهشی
 [ 07:29:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #پرسش مهدوی،دوران غیبت ...
#پرسش مهدوی،دوران غیبت

✅✅✅✅

 

      #پرسش_پاسخ 

      #دوران_غیبت

 

❓پرسش : اگر امام زمان(عج) بين مردم بود و مردم را به راه راست راهنمايي مي كرد بهتر نبود؟

 

✍پاسخ : خداوند بر همه چيز قادر است و مي تواند او را از شرّ كافران حفظ كند. روشن است اگر امام در ميان مردم ظاهر بودند و به صورت آشکار مردم را راهنمايي و هدايت مي‌کردند، بسيار بهتر بود؛ ولي آيا دشمنان چنين اجازه‌اي را به او مي‌دادند؟

 

?پيامبر (ص) و #امامان در موارد متعدد، فرموده بودند دستگاه ظلم، به دست حضرت مهدي(عج) برچيده مي شود؛ از اين رو وجود مقدّس او، مورد توجّه دو دسته از مردم واقع مي شد:

 

↙️1. مظلومان به اميد نجات به دست حضرت مهدي (عج). 

↙️2. ظالمان كه چون وجود مقدّس امام را سد راه منافع خود مي ديدند، حضرت را به قتل مي رساندند.

 

?در تاريخ، نمونه‌هاي متعددي از شهادت اولياي خدا و راهنمايان دين حق به دست ستمگران وجود دارد که از جمله آن‌ها شهادت امامان بزرگوار شيعه است. قدرت خداوند محدود نيست؛ ولي نظم هستي، به گونه اي است كه كارها، از طريق اسباب و از مجراي عادي انجام شود. اگر خداوند، بخواهد براي حفظ جان انسان هاي مقدس، از جريان عادي حاكم بر جهان دست بردارد و برخلاف آن عمل كند، بدان معنا است كه با تغيير در نظام آفرينش، ديگر دنيا، محل تكليف و اختيار و امتحان نباشد؛ زيرا خداوند، با اعمال قدرت، جلوي اختيار افراد را در اين‌ زمينه مي گيرد. به علاوه، اگر امام، ميان مردم به صورت آشکار حاضر ‌بود يا بايد با ظالمان وارد جنگ و پيکار مي‌شد يا بايد برابر آن‌ها سکوت مي‌کرد. 

 

?راه اول، به تحقق شرايط و اذن الهي مشروط است و بدون آن، قيام و نبرد نتيجه بخش نيست. اگر امام، راه دوم را برگزينند و مؤمنان ببينند حضرت، برابر تمام جنايات و ستم ها سكوت کرده و اين سكوت، ساليان طولاني ادامه پيدا كرده است، از اصلاح جهان مأيوس مي شوند و در بشارت هاي پيامبر(ص) و قرآن، شك میکنند؛ بنابراين، گزينه غيبت تا آماده شدن شرايط و مهيا شدن مردم براي پذيرش قيام و عدالت گستري حضرت، بهترين انتخاب و روش است.

 

?اللهُمَّ عَجِّــــلْ لِوَلِیِّکَ الْفَـــــرَج?

موضوعات: شبهات, پیام ها, اخبار پژوهشی
 [ 07:23:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #درمحضر بزرگان،ایت الله بهجت ...

✅ آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 

«هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب #جهاد_با_نفس را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شده‌اید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی می‌کند». 

 

? گزیده‌ای از روایات جهادبانفس را در روزهای یکشنبه دنبال کنید:

 

? امام صادق علیه‌السلام:

يَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ وَ إِنْ كُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ وَ إِنْ كُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا يَرَاكَ فَقَدْ كَفَرْتَ وَ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمْ أَنَّهُ يَرَاكَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِيَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِينَ عَلَيْك‏.

 

? ای اسحاق! از خدا آن‌گونه بترس که گویا او را می‌بینی. و اگر تو او را نمی‌بینی، او تو را می‌بیند. اگر بپنداری که او تو را نمی‌بیند، پس کافر شده‌ای. و اگر بدانی که او تو را می‌بیند، سپس رو به گناه نمایی، به‌حقیقت او را از پست‌ترین نظرکنندگان بر خودت قرار داده‌ای.

 

? (وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۲۰)

 

? مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت قدس‌سره

موضوعات: بدون موضوع, پیام ها
 [ 06:48:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ابن قولویه قمی محدث بزرگ صاحب کامل الزیاران ...

 

? جعفر بن قولویه قمی از برجسته ترین چهره های راویان شیعه و فقیهان امامیه، در قرن چهارم هجری است که در شهر مقدس قم به دنیا آمد و از اساتید بزرگی همچون احمد بن ادریس اشعری قمی، پدرش محمد بن قولویه، محمد بن یعقوب کلینی، محمد بن حسن صفار و علی بن بابویه (پدر شیخ صدوق) بهره برده است.

 

شیخ مفید از ممتازترین شاگردان ابن قولویه است که از او ستایش فراوان کرده است.

 

▫️ ابن قولویه به عنوان یکی از محدثان سرشناس و مورد اطمینان بزرگان امامیه، در سلسله سند ۵۰۷ روایت حضرات معصومین قرار گرفته است و با محافظت از این گنجینه علمی، افزون بر زنده نگه داشتن یاد و نام ائمه علیهم السلام ، خدمات شایانی نیز به جهان تشیع و تثبیت باورهای آن کرده است. این پاسدار فداکار فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در سال ۳۶۷ هجری قمری وفات یافت و در حرم کاظمین علیهماالسلام مدفون گردید. پدر ایشان نیز که از علمای بزرگ بوده اند در شهر مقدس قم و در خیابان ارم، روبروی مدرسه آیت الله گلپایگانی مدفون هستند.

 

? کتاب کامل الزیارات شامل ۸۴۳ حدیث می باشد که در ۱۰۸ باب تنظیم شده است.

 

این کتاب یکی از ارزشمندترین مجموعه های حدیثی در زمینه زیارت و از منابع غنی عاشورا پژوهی می باشد که مهم ترین روایات این بخش را در خود جای داده است.

 

? ابن قولویه انگیزه نگارش آن را این گونه بیان می فرماید : « انگیزه من در نگارش این کتاب، تقرب به درگاه الهی و پیامبر و علی و فاطمه و ائمه صلوت اللّه علیهم اجمعین بوده و تلاش کرده ام با نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و نقل ثواب زیارت آن بزرگواران، به جمیع اهل ایمان هدیه ای تقدیم کرده باشم. »

 

این یادگار ماندگار شیعه بیش از هزار سال است که مورد توجه محدثین و فقهای عظیم الشأن عالم اسلام بوده و امروزه همچنان در صدر کتابهای درجه یک شیعه قرار دارد. بحارالانوار، مفاتیح الجنان و اکثر کتابهای دعا و زیارت و منابع عاشورایی از جمله آثاری هستند که از این کتاب بهره برده اند.

 

موضوعات: مناسبت ها, نکات
 [ 06:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آداب غذا خوردن در کلام امام علی (ع) ...
آداب غذا خوردن در کلام امام علی (ع)

? آداب غذا خوردن

 

✅ امام علی علیه السلام : 

تا وقتی که گرسنه نشدی اقدام به خوردن غذا مکن و وقتی به خوردن اقدام کردی، قبل از آنکه کامل سیر شوی دست از غذا خوردن بردار. غذا را با آرامش و خوب بجو تا هضم آن آسان شود و پیش از خوابیدن و به رختخواب رفتن به توالت برو و خود را تخلیه کن؛ چون این سفارشات را به کار بندی، از پزشک بی نیاز شوی. 

 

⬅️ آثارالصادقین، جلد ۲، صفحه72

موضوعات: اخبار پژوهشی
[شنبه 1396-08-20] [ 12:09:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  حکمت صلوات ...
حکمت صلوات

حكمت صلوات :

ات: تنها دعايي هست كه حتما مستجاب مي شود.

صلوات : بهترين هديه از طرف خداوند براي انسان است.

صلوات : تحفه‌اي از بهشت است.

صلوات : روح را جلا مي‌دهد.

صلوات : عطري است كه دهان انسان را خوشبو مي‌كند.

صلوات : نوري در بهشت است.

صلوات : نور پل صراط است.

صلوات : شفيع انسان است.

صلوات : ذكر الهي است.

صلوات : موجب كمال نماز مي‌شود.

صلوات : موجب كمال دعا و استجابت آن مي‌شود.

صلوات : موجب تقرب انسان است.

صلوات : رمز ديدن پيامبر در خواب است.

صلوات : سپري در مقابل آتش جهنم است.

صلوات : انيس انسان در عالم برزخ و قيامت است.

صلوات : جواز عبور انسان به بهشت است.

صلوات : انسان را در سه عالم بيمه مي‌كند.

صلوات : از جانب خداوند رحمت است و از سو فرشتگان پاك كردن گناهان و از طرف مردم دعا است.

صلوات : برترين عمل در روز قيامت است.

صلوات : سنگين‌ترين چيزي است كه در قيامت بر ميزان عرضه مي‌شود.

صلوات : محبوب‌ترين عمل است.

صلوات : آتش جهنم را خاموش مي‌كند.

صلوات : فقر و نفاق را از بين مي‌برد.

صلوات : زينت نماز است.

صلوات : بهترين داروي معنوي است.

صلوات : گناهان را از بين مي‌برد?

 

⚘ ? اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد. ?

موضوعات: پیام ها, مناسبت ها, نکات
 [ 12:02:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کیفیت نماز شب در شرایط متفاوت ...
کیفیت نماز شب در شرایط متفاوت

???????

? نماز شب ?

 

? سعی کنید نماز شبتون ترک نشه.فقط 11 دقیقه وقت می بره.

 

?⚡? نماز شبو تو سه زمان می تونی بخونی: ?

1⃣ بعد از نماز عشاء.

2⃣ بعد از نیمه شب.

3⃣ از صبح تا شب،به نیت قضا.

 

⬅ بهترین زمان برای خوندن نمازشب، یک ساعت قبل از اذان صبحه.ولی اگر در بهترین زمان نتونستی بخونی،توی دو زمان دیگه بخون،ولی ترکش نکن.

 

??? چه جوری نماز شب بخونیم؟

 

? 4 تا دو رکعت به نیت نماز شب.

? 2 رکعت به نیت نماز شفع

? یک رکعت به نیت نماز وتر

➕ جمعا میشه 11 رکعت.

 

❌ نماز شبو طولانی نخون، بخصوص اگر نیمه شب می خوای بخونی. اینجوری خسته میشی، اونوقت شیطون دیگه نمیذاره بخونی.

 

✅ توی نماز شب، فقط حمد بخون، سوره لازم نداره.

 

✅ قنوت نمی خواد بگیری در قنوت نماز وتر هم لازم نیست به چهل تا مومن دعا کنی. لازم نیست سیصد تا استغفار بگی، بلکه سه بار تسبیح گفتن کافیه.

 

✅ فضیلت نمازهای شفع و وتر بیشتر از هشت رکعتیه که به نیت نماز شب خوانده میشه. می تونید فقط به نماز شفع و وتر اکتفا کنید و هشت رکعت نماز شبو نخونید.

 

✅ اگر وقت برای نماز شب، کم باشه می تونید فقط نماز وتر بخونید.

 

✅ لازم نیست یازده رکعتو یه بار بخونی تا خسته بشی، بینشون فاصله بده. همانطور که پیامبر با فاصله نماز شب می خواند.

 

✅ مثلا دو رکعت ساعت 9 شب بخون، دو رکعت ساعت 9:30، دو رکعت ساعت 10، …. و به همین ترتیب. با فاصله خواندن فضیلتش بیشتره.

 

✅ اگر نتونستی بعد از نماز عشا، یا نیمه شب بخونی، از صبح تا شب، وقت داری قضاشو بخونی.

 

✅ امام صادق علیه السلام از قول رسول خدا، نقل می کند: 

 

? (إِنَّ اللَّهَ یُبَاهِی بِالْعَبْدِ یَقْضِی صَلَاةَ اللَّیْلِ بِالنَّهَارِ یَقُولُ یَا مَلَائِكَتِیَ انْظُرُوا إِلَى عَبْدِی كَیْفَ یَقْضِی مَا لَمْ أَفْتَرِضْهُ عَلَیْهِ أُشْهِدُكُمْ أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه) ?

 

? خداوند به بنده ای که نماز شب را در روز قضا می کند، مباهت می کند و می فرماید: ” ای فرشتگان من! این بنده ی من، چیزی را که بر او واجب نکرده ام، قضا می کند. گواه باشید که من او را آمرزیدم. ?

 

✅ نماز نافله رو بدون مهر، بدون رکوع و سجود، بدون قنوت، و حتی در حال راه رفتن میشه خوند.

 

✅ اگر وقت نداشتی، قضای نماز شبت رو توی خیابون بخون، توی کلاس، توی محل کارت بخون.کافیه نیت کنی، حمدو بخونی، بعد با اشاره رکوع و سجودو بجا بیاری.

 

⬅⬅ ببین، دیگه بهونه نیار. خدا اینقدر این نمازو آسون کرده که من و تو بهونه ای برای نخوندنش نداشته باشیم. 

 

?? میگیم ما اینجوری به دلمون نمی چسبه….. اینا وسوسه های شیطونه!!! خدا قبول داره، اونوقت شیطون نمیذاره. هر جور تونستی نماز شبتو بخون، خدا زود راضی میشه.

 

☝ فعلا نماز شبتونو به همین آسونی شروع کنید، بعد کم کم عشقتون به این عبادت اینقدر زیاد میشه که مثل بسیاری از بزرگان، از این نماز، دل نمی کنید.

 

?⭐? تو نماز شبتون، در حق همه ی بندگان خدا دعا کنید، منم فراموش نکنید…?⭐?

 

???????

موضوعات: اموزشی, نکات
[جمعه 1396-08-19] [ 11:59:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اربعین حسینی ...

امروز18آبان ماه برابر20صفر

 

مصادف بااربعین حسینی؛

 

چندنکته مهم?

 

بنی امیه و بنی عباس، اسلامی را می خواستند که با دنیای آنها کاری نداشته باشد!

پس بنی امیه چه کسانی بودند؟

بنی امیه بخشی از جامعه اسلامی بودند که دیدگاهشان این بود که می خواستند اسلام را در بین مردم با دیدگاه دنیایی خودشان هماهنگ و مسلط کنند. یعنی اسلامی را در بین مردم رواج بدهند که خودشان و اعتقادات دنیاخواهانه شان را جا بیندازد و راه آنها را برای دنیا داری باز کند.بعد از بنی امیه، بنی عباس هم که آمدند همین مشکلات بود. هارون با حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه چه مشکلی داشت؟ مامون چه مشکلی داشت؟ و بقیه؟بنی عباس سلسله مفصلی بودند، صدها سال حکومت کردند. آنها هم همین مشکل را داشتند. اسلامی را می‌خواستند که با دنیا خواهی آنها تضاد نداشته باشد، بلکه همراه و همکار باشد.یعنی توجیه گر اعتقادات و راه و رسم آنها باشد. به فرمایش حضرت امام (ره) اسلام درباری را می‌خواستند و به زبان امروزی، اسلامی را می‌خواستند که با آمریکا کنار بیاید!از نظر بنی عباس، ائمه اطهار(ع) آدم های تندرویی بودند. نمی گذاشتند که اینها طبق میلشان حکومت کنند.بنی عباس، نماز جمعه هم داشتند، مفتی اعظم داشتند، اسلام شناس داشتند، مفسرین بزرگ داشتند، دانشمندان بزرگ داشتند، خودشان مجالس علمی تشکیل می‌دادند.این همه جلسات مناظره بین علما و به خصوص امام رضا(ع) و سایر رشته و نحله های فکری و فلسفی و فقهی برای چه بود؟ برای اینکه هارون و مامون و بنی عباس خیلی علاقه داشتند اسلام پیشرفت کند؟!! منظورشان از اسلام حکومت خودشان بود. دین حکومتی خودشان را می‌خواستند پیشرفت بدهند.

با آمریکای آن زمان یعنی روم، با شوروی یا چین آن زمان، یعنی با هند در ارتباط بودند. نماینده های علمی، یعنی به قول امروزی ها دیپلماسی دانشگاهی داشتند. پای همه نحله های فکری را در اسلام باز کرده بودند و هر گونه تفکر انحرافی و الحادی را هم آزاد می گذاشتند، می گفتند: بیایید حرف بزنید، اسلام هم جواب بدهد.

اینها نگرانی اسلام را نداشتند، می‌خواستند بگویند ما آزادی ایجاد کردیم و شما به خاطر ما آزاد هستید. البته منحرفین هم خیلی خوششان می‌‌آمد، یعنی به این وسیله جمعیت عظیمی از جامعه اسلامی که منحرف بودند، خوش گذران و آلوده بودند، همه اینها طرفداری خلیفه را می کردند.از این بهتر می‌شود؟

خلیفه به این خوبی، آزاد می‌گذارد تا هر کس با هر عقیده ای زندگی کند. حتی کفار و منحرفین اجازه تبلیغ اعتقادات خودشان را داشتند…

موضوعات: اخبار پژوهشی
[پنجشنبه 1396-08-18] [ 10:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اربعین حسینی ...

امروز18آبان ماه برابر20صفر

 

مصادف بااربعین حسینی؛

 

چندنکته مهم?

 

بنی امیه و بنی عباس، اسلامی را می خواستند که با دنیای آنها کاری نداشته باشد!

پس بنی امیه چه کسانی بودند؟

بنی امیه بخشی از جامعه اسلامی بودند که دیدگاهشان این بود که می خواستند اسلام را در بین مردم با دیدگاه دنیایی خودشان هماهنگ و مسلط کنند. یعنی اسلامی را در بین مردم رواج بدهند که خودشان و اعتقادات دنیاخواهانه شان را جا بیندازد و راه آنها را برای دنیا داری باز کند.بعد از بنی امیه، بنی عباس هم که آمدند همین مشکلات بود. هارون با حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه چه مشکلی داشت؟ مامون چه مشکلی داشت؟ و بقیه؟بنی عباس سلسله مفصلی بودند، صدها سال حکومت کردند. آنها هم همین مشکل را داشتند. اسلامی را می‌خواستند که با دنیا خواهی آنها تضاد نداشته باشد، بلکه همراه و همکار باشد.یعنی توجیه گر اعتقادات و راه و رسم آنها باشد. به فرمایش حضرت امام (ره) اسلام درباری را می‌خواستند و به زبان امروزی، اسلامی را می‌خواستند که با آمریکا کنار بیاید!از نظر بنی عباس، ائمه اطهار(ع) آدم های تندرویی بودند. نمی گذاشتند که اینها طبق میلشان حکومت کنند.بنی عباس، نماز جمعه هم داشتند، مفتی اعظم داشتند، اسلام شناس داشتند، مفسرین بزرگ داشتند، دانشمندان بزرگ داشتند، خودشان مجالس علمی تشکیل می‌دادند.این همه جلسات مناظره بین علما و به خصوص امام رضا(ع) و سایر رشته و نحله های فکری و فلسفی و فقهی برای چه بود؟ برای اینکه هارون و مامون و بنی عباس خیلی علاقه داشتند اسلام پیشرفت کند؟!! منظورشان از اسلام حکومت خودشان بود. دین حکومتی خودشان را می‌خواستند پیشرفت بدهند.

با آمریکای آن زمان یعنی روم، با شوروی یا چین آن زمان، یعنی با هند در ارتباط بودند. نماینده های علمی، یعنی به قول امروزی ها دیپلماسی دانشگاهی داشتند. پای همه نحله های فکری را در اسلام باز کرده بودند و هر گونه تفکر انحرافی و الحادی را هم آزاد می گذاشتند، می گفتند: بیایید حرف بزنید، اسلام هم جواب بدهد.

اینها نگرانی اسلام را نداشتند، می‌خواستند بگویند ما آزادی ایجاد کردیم و شما به خاطر ما آزاد هستید. البته منحرفین هم خیلی خوششان می‌‌آمد، یعنی به این وسیله جمعیت عظیمی از جامعه اسلامی که منحرف بودند، خوش گذران و آلوده بودند، همه اینها طرفداری خلیفه را می کردند.از این بهتر می‌شود؟

خلیفه به این خوبی، آزاد می‌گذارد تا هر کس با هر عقیده ای زندگی کند. حتی کفار و منحرفین اجازه تبلیغ اعتقادات خودشان را داشتند…

موضوعات: اخبار پژوهشی
 [ 10:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ‌عاشورا در کلام امیرالمومنین علی علیه السلام ...

 

?عاشورا در كلام اميرالمؤمنين عليه‌السّلام

 

جنگ صفين از جنگ‌هاى بزرگى است كه در زمان خلافت علي علیه‌السّلام در سال ٣٦تا ٣٨ هجرى بين سپاه علي علیه‌السّلامبا سپاه معاويه، در سرزمين صفين (نواحى شام) واقع شد. نخستين كارى كه معاويه انجام داد اين بود كه گفت: چون عثمان را تشنه كشتند، آب را به روى سپاه علي ببنديد،

 

 دستورش انجام شد و سپاه معاويه مركز آب را گرفتند. آب به سپاه علي علیه‌السّلام نرسيد و تشنگى بر سپاهيان امام چيره گشت. مي‌نويسند: چندين گردان سواره نظام، از سوى علي علیه‌السّلام به سوى آن مركز رفتند تا آب را بگشايند ولى موفق نشدند و بازگشتند. در اين وقت امام حسين علیه‌السّلامكه ٣٣ سال داشت پدر را اندوهگين يافت و نزد پدر رفت و اجازه خواست كه خود همراه جمعى به ميدان برود.

 

 **امام علي علیه‌السّلام اجازه داد آن بزرگوار همراه جمعى از سواران به سوى قرارگاه ابوايوب كه از محافظان آنجا بود روانه شوند،آن‌گاه آن‌چنان عرصه را بر او تنگ كردند. ابوايوب و همراهانش، ناگزير گريختند و شريعه آب بدست امام حسين علیه‌السّلام و همراهانش افتاد و بعد آن حضرت نزد پدر آمد و جريان را به عرض رساند اميرالمؤمنين على علیه‌السّلام گريست ، به او عرض كردند: يا علی اين نخستين فتحى بود كه در جنگ صفين به‌بركت فرزندتان انجام گرفت.

چرا گريه مى‌كنيد؟

 

حضرت فرمودند: **او در كربلا با لب تشنه به شهادت مى‌رسد … 

 

?التماس دعای فرج

 

?بحارالانوار/ج٤٤/ص٢٦٦

 

 

موضوعات: بدون موضوع, نکات
 [ 10:43:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارتهای پژوهشی ...
کارگاه مهارتهای پژوهشی

برگزاری دوره کارگاهی «مهارت های پژوهشی»

دوره کارگاه پژوهشی با عنوان «مهارت های پایان نامه نویسی» در تاریخ 4 آبان 96در مدرسه علمیه عصمتیه سمنان با حضور طلاب و اساتید راهنمای آنها برگزار گردید.

در ضمن برگزاری این کارگاه رستمیان معاون پژوهش عصمتیه سمنان گفت: در این دوره به مرور آموزش مفاهیم اصلی و پایه ایی پژوهش توسط اساتید فن پرداخته شد که هدف از برگزاری این دوره توانمند سازی طلاب پژوهشگر در کنار اساتید راهنمایشان بود.

ایشان در ادامه افزود: اهم مباحث این دوره که به صورت کارگاهی و به همراه پرسش و پاسخ برای طلاب برگزار شد به شرح ذیل است: ابتدا دقایقی را به مرور مباحث اصلی پژوهش با طلاب پرداختم و در ادامه سرکار خانم مهدوی نژاد( استاد راهنما) به صورت کارگاهی به مراحل گام به گام فیش نویسی، نحوه و اصول یاداشت برداری ، دسته بندی و تحلیل آنها پرداختند و در ادامه این دوره خانم نوبخت(استاد کامپیوتر) به معرفی سایت های معروف و معتبر و نحوه جستجو در آنها و همچنین به معرفی نرم افزارهای مرکز نور به طور کلی و به صورت کارگاهی و خاص نحوه جستجو و استفاده از  نرم افزار جامع الاحادیث و آموزش آن پرداختند و کارگاه پایانی این دوره اختصاص به مبحث منبع شناسی داشت که سرکار خانم موسویان به اهمیت منابع و شیوه های جستجو در آن را بطور مفصل و به صورت کارگاهی آموزش دادند.

 

 

 

 

 

ادامه »

موضوعات: اخبار پژوهشی
 [ 02:34:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دوره کارگاه مهارتی ICDL(عصمتیه سمنان) ...
دوره کارگاه مهارتی ICDL(عصمتیه سمنان)

دوره کارگاه مهارتی   ICDL

فاطمه رستمیان معاون پژوهش عصمتیه سمنان از برگزاری دوره مهارتی، آموزش ICDL در مدرسه عصمتیه سمنان خبر داد.

وی گفت: در این کارگاه 40 نفر از  طلاب سطح دو مباحث مربوط به مهارت های ویندوز را فرا گرفتند.

معاون پژوهش افزود: مدرس این کارگاه خانم الهه نوبخت بود، طلاب ابتدا به صورت  تئوری با محیط ویندوز، ورد، اکسل، پاورپوینت و اینترنت آشنا شدند و در ادامه طلاب به صورت عملی مهارتهای لازم را فرا گرفتند.

رستمیان خاطرنشان کرد: بعضی از طلاب مهارتهای فرا گرفته را به صورت کنفرانس در کلاس ارائه دادند. ایشان همچنین از آزمون عملی در پایان دوره خبر دادند.

موضوعات: اخبار پژوهشی
 [ 02:30:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اربعین حسینی ...

بــاز دگر بـاره رســیــد اربـعـیــن
جوش زند خـون حـسـیـن از زمین
شـد چـهـلـم روز عــزای حـسـیــن
جــان جــهــان بـــاد فدای حـسین . . .

موضوعات: اخبار پژوهشی
[چهارشنبه 1396-08-17] [ 09:23:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مصادیقی از نقش مثبت و مؤثر جوانان در حادثه عظیم عاشورا ...

مصادیقی از نقش مثبت و مؤثر جوانان در حادثه عظیم عاشورا

*استفاده از سفرای جوان معتقد
به عنوان مثال نامه‌هایی که امام حسین (ع) به کوفه فرستادند، توسط جوانان ارسال شد، قیس‌بن مسهّر الصیداوی یکی از ایشان بود، همچنین جناب مسلم بن عقیل که به عنوان نماینده امام به کوفه فرستاده شدند هم جوان بودند و میان سالی را رد نکرده بودند و سفیر کبیر سید الشهدا(ع)  یک جوان کامل سن بود. نوجوان نبودند اما سالمند هم نبودند.
*اعلان وفاداری جوانان در حادثه عظیم عاشورا
«وقتی خبر شهادت حضرت مسلم رسید امام حسین علیه السلام به فرزندان عقیل و مسلم بن عقیل فرمود که شهادت مسلم برایتان کافی است، شما صحنه را ترک کنید، یک صدا گفتند: به خدا سوگند چنین نخواهیم کرد. جان و مال و خانواده و هستی خود را فدای تو می‌کنیم و در رکابت می‌جنگیم تا شهادت؛ مقتل خوارزمی ج 1، ص 211»
این اولین بحرانی بود که در واقعه کربلا پیش آمد، در آن جوانان وفاداری خود را اعلام کردند.
همچنین بعد از حرکت از قصر بنی مقاتل (یکی از منازل بین راه مکه به کربلا) امام حسین (ع) را خواب سبکی فرا گرفت. ناگهان بیدار شد و کلمه استرجاع (انّا للّه وَ انَّا الیه راجِعُون) را تکرار می‌کرد. علی اکبر(ع)  از علّت آن پرسید. امام (ع) فرمودند: اینک هاتفی ندا داد که این کاروان به سوی مرگ پیش می‌رود.
علی‌اکبر (ع) عرض کرد: الَسْنا عَلَی الْحَق؟ آیا ما بر حق نیستیم؟ امام (ع) فرمودند: آری ما بر حق هستیم. علی اکبر(ع) عرض کرد. در این صورت باکی از مرگ نداریم! امام حسین (ع) که از این جمله فرزندش بسیار خوشحال گردیده بود از خداوند متعال برای او پاداش خیر طلب نمو. «لهوف، همان، ص 92» این هم جلوه ای از حضور جوانان در کنار سید الشهداست.


*حضور غیرتمندانه و شجاعانه جوانان در عرصه کربلا


در عصر تاسوعا از طرف لشگر عبیدالله و توسط شمر بن ذی الجوشن امان نامه ای برای حضرت اباالفضل(ع) می‌آید در حالی که حضرت سید الشهدا فرموده بودند هر کس می‌خواهد برود، این خیلی مهم است که رهبر نهضت سید الشهدا(ع)  بگویند من از همه شما راضی هستم و کوچک‌ترین نارضایتی از شما ندارم و شما می‌توانید بروید با این حال یاران جوان سید الشهدا(ع)  اعلام وفاداری کردند و گفتند ما تا پای جان با شما هستیم، زمانی که امان نامه می‌آید معنای آن این است که شما اگر از حسین دست بردارید در دنیا با عزت زندگی خواهید کرد، عکس العمل حضرت عباس(ع) علمدار رشید نهضت عاشورا بسیار زیبا و درس آموز می‌باشد و ایشان آشفته شدند و شمر و امان نامه‌اش را لعنت کردند و خدمت سید الشهدا اعلام وفاداری کردند «لهوف، همان، ص 7» و جالب اینجاست که در مقاتل و تحلیل‌های نهضت عاشورا آمده است که حضرت سید الشهدا غیر از حضرت عباس سه برادر پدری همراه خود داشتند که سن ایشان را 22 سال و 23 سال و 24 سال گفته‌اند و خود حضرت عباس 34 سال سن داشتند یعنی همه این‌ها جوان هستند. حضرت عباس ابتدا لباس رزم بر تن برادرانش می‌پوشاند و جلوتر از خود به میدان فرستادند تا آنجا که به شهادت رسیدند. چرا این کار را جناب ابالفضل انجام دادند؟ معنای کار ایشان این است که من در راه سید الشهدا(ع) از برادران خود هم می‌گذرم و همچنین حضرت ابالفضل(ع) این سیاست را به کار بردند که اگر ابتدا خودشان به شهادت رساندند ممکن است ورق برگردد و آن‌ها بعد از شهادت حضرت ابالفضل(ع) سست شوند و نتوانند این راه را به خوبی ادامه دهند و برای خاطر جمعی ابتدا برادران خود را به میدان می‌فرستد و این مطلب برگ دیگری از حضور غیرتمندان جوانان در واقعه عاشوراست.
ادامه…http://sokhanvar.balagh.ir/content/534* *

موضوعات: پیام ها, مناسبت ها
[سه شنبه 1396-08-16] [ 10:48:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  مقاله# ضرورت وچگونگی نهادینه کردن حیای رفتاری در جامعه ...

 

ضرورت حیای رفتاری در جامعه

چکیده:

یکی از ویژگی های فطری انسان خویشتن داری است که خداوند ذاتا انسان را به سمت پاکی و طهارت دعوت کرده و این دعوت همگانی توسط نیروی درونی‌وملکه اخلاقی است که‌ همانند سایر نعماتش به اوعنایت فرموده و این نیروی درونی انسان را وادار می‌کند  تا به خود نظم دهی برسد و این موضوع مهم نتیجه اعتقادات و باورهای شخصی وحاصل تقواست و از شاخه های تقوا می توان حیا را نام برد که‌ در عرصه‌های مختلف زندگی علاوه برآنکه   نیروی بازدارنده است ومحرک نیزبوده انسان را به خود نظم دهی می  رساندوهمچنین نتیجه مثبتی برای حضور در جامعه براساس حیا برای او نمایان می‌ گردد.در این نوشتار برآنیم تا بتوانیم انواع حیا را معرفی کرده واز نظر آیات و روایات مورد بررسی قرار دهیم و به ضرورت حیا پرداخته و روشهای نهادینه کردن آن در جامعه را  بررسی نماییم .با توجه به فعالیتهای انجام شده در این راه و اقدامات مفید و موثر که توسط محققین والامقام در این وادی ‍انجام گرفته، ‍‍‍ این نوشتار به بیان ضرورت و چگونگی نهادینه کردن حیای رفتاری در جامعه با یک تحلیل توصیفی وبهره گیری از منابع کتابخانه ای پرداخته است.

واژگان کلیدی:حیا_تقوا_جامعه_خانواده

موضوعات: مقالات
 [ 10:39:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  برای ما چشم روشنی چه آورده ای؟ ...

 

حضرت آیت الله حق شناس

برای ما چشم روشنی چه آورده ای؟ (سوال بعد از مرگ)

بعد از رفتن از این دنیا، اولین سوالی که از شما می شود، این است که ای بنده ی من! با امانت های من چه کردی؟ “عبدی ماذا صنعت فی امانتی؟".
سوال می شود که برای ما چشم روشنی چه آورده ای؟
البته این را به همه نمی گویند، این را به اشخاصی که مجهز هستند، می گویند، همان کسانی که حضرت درباره ی آنها فرمود: “و اعد القری لیوم النازل به".
حضرت می فرمایند: “ان اثم سکن فی النار و الذی بعث محمدا بالحق". یعنی قسم به کسی که مرا مبعوث کرد، اگر به یادگیری مسائل دینتان و عمل به آن توجه نکنید و نادیده بگیرید، گرفتار آتش جهنم خواهید شد. ("و” در این عبارت برای قسم است و حضرت مبالغه نمی کند، داداش جون!)
در سوره ی انشقاق می فرماید که نامه ی عمل بعضی را از پشت سر به آنها می دهند. وقتی می پرسند: چرا؟ می گویند: برای اینکه شما احکام اسلامی را پشت سرتان انداختید، دنیا را در مقابل و آخرت را پشت سرتان قرار دادید.
اگر بخواهید بدانید که به عوالم اخرویه اقبال دارید یا ادبار، باید خودتان را به استاد عرضه کنید.
“یا بنی اجعل فی ایامک و لیالیک و ساعاتک نصیبا لک فی طلب العلم".
حضرت لقمان به فرزندش فرمود: فرزندم! در شبانه روز و ساعات خودت زمانی را هم برای طلب علم قرار بده. “فانک لن تجد له تضییعا مثل ترکه". اگر این ساعت را در شبانه روزت ترک بکنی، زیانکار خواهی بود، اصلا ما بازاء ندارد، آقا جان! اگر این ساعت طلب علم از دست تو رفت، دیگر نخواهی یافت.
هر کس هستی داداش جون! مبادا از تحصیل علم تقوی و یقین غفلت کنی. اگر به مرحله ی یقین نرسی، ممکن است آن لحظه ی آخر “خسر الدنیا و الاخره” از دنیا بروی. اگر به مرتبه ی یقین نرسیم، شیاطین در وقت جان دادن حاضر می شوند و ما را خاسر و خائف از دنیا می برند.

[ز ملک تا ملکوت ج3 ص 77- دروس اخلاق آیت الله حق شناس]

موضوعات: اموزشی, نکات
 [ 10:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پاسخ به شبهه:حسینه ها مصداق بدعت در دین است؟ ...

‌شماره شبهه:1280

?متن شبهه

 

شبکه کلمه این سوال را مطرح کرده است:

آیا امامان علیهم السلام (فرزندان حسین) می دانستند که حسینیه ها اماکن عبادی هستند ونساختند!؟ آیا ساختن حسینیه مصداق وارد کردن بدعت در دین نیست؟!

 

 

?پاسخ شبهه

 

1⃣ابتدا باید دانست بدعت چیست؟

 

?ابن رجب حنبلی از علمای اهل ستت چنین می آورد:

“بدعت امر حادثی است که برای آن در شریعت دلیلی نباشد که بر آن دلالت کند و اگر در شرع دلیلی باشد شرعا بدعت نیست”

?جامع العلوم و الحکم ص160

 

? تعریف بدعت از ابن حجر عسقلانی یکی دیگر از علمای اهل سنت :

“بدعت امر حادثی است که برای او دلیلی در شرع نباشد و اگر دلیلی برای آن در شرع باشد بدعت نیست”

?فتح الباری ج17 ص9

 

?التبیین بشرح الاربعین ص221

 

?علامه مجلسی نیز چنین می آورد:

“بدعت در شرع هر امری است که بعد از پیامبر حادث شود و نصی به خصوص بر آن نباشد و داخل در برخی عمومات نیز نباشد”

?بحار الانوار ج74 ص202

 

?با توجه به این تعریفات روشن می شود که برای تحقق بدعت، فعل صورت گرفته باید ریشه در شرع نداشته باشد 

 

2⃣ خداوند می فرماید:

“برای مقابله با دشمن تا می توانید خودتان را مجهز کنید”

سوره انفال آیه 60

 

3⃣در قرون گذشته آمادگی با اسب و تیر و نیزه و شمشیر و مانند آن حاصل می شد اما اکنون با هواپیما و توپ و تانک و موشک و اسلحه و مانند آن

 

4⃣بی شک کسی نمی تواند بگوید استفاده از توپ و تانک و موشک بدعت است چون در زمان پیامبر وجود نداشته است زیرا این موارد داخل در اصل عمومی وارده در قرآن یعنی لزوم آمادگی در برابر دشمن است لذا بدعت محسوب نمی شود.

 

5⃣ خمچنین ساختن حسینیه نیز چنین است .ما در روایات فراوانی داریم که اهل بیت امر به عزاداری بر امام حسین کرده اند حال هر عملی که مصداق عزاداری و داخل در این اصل کلی و عام یعنی عزاداری باشد مصداق عمل کردن به دستور اهل بیت است مانند سینه زدن و زنجیر زدن و ساختن حسینیه برای برگزاری مراسم و مانند آن

 

6⃣با این توضیحات کسی نمی تواند بگوید که چون در زمان اهل بیت حسینیه نبوده پس ساختن آن بدعت است زیرا می گوییم ساختن حسینیه داخل در اصل عمومی لزوم عزاداری برای امام حسین است و مصداق عزاداری کردن برای ایشان است لذا بدعت محسوب نمی شود چون ریشه در شرع دارد .

 

7⃣به مقتضای روایات فراوانی اهل بیت نیز برای حسین علیه السلام عراداری می کردند

?بحار الانوار ج44 ص278 باب34

 

8⃣ اما اختصاص دادن مکانی برای عزاداری در زمان ایشان صورت گرفته است و این عمل ما نیز داخل در اصل عمومی عزاداری است

وبی شک این عزاداری در مکانی صورت می گرفته است .ما این مکان را حسینیه می نامیم اگر چه این نامگذاری در زمان اهل بیت صورت نگرفته است

 و ثابت میشود که چون ریشه در شرع دارد بدعت نیست.

 

9⃣ در فقه، اسلام بر اساس اصاله المباحه است. یعنی همه چیز در اسلام مباح است مگر موردی که توسط قرآن، حدیث و سنت، عقل و اجماع از آن نهی شده. و احداث حسینیه نه تنها از طرف این 4 مورد نهی شده بلکه توسط اکثریت منابع 4 گانه تائید هم شده.

موضوعات: شبهات
[یکشنبه 1396-08-14] [ 11:40:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  احترام گذاشتن به مخاطب بهترین تبلیغ ...

احترام گذاشتن به مخاطب و شخصیت دادن به او از بهترین تبلیغ…

 

▫️به عیادت یکی از مراجع رفتم،ایشان از جای خود بلند شد و عمامه‌اش را به سر گذاشت، و نشست، علت را پرسیدم. فرمود: به احترام شما. من تقاضا کردم راحت باشد و استراحت کند، ایشان قبول کرد و فرمود: حال که اجازه می‌دهی عمّامه را بر می‌دارم. شاید من تمام درسهایی که در محضرش خوانده‌ام فراموش کرده باشم، ولی این خاطره هنوز در ذهنم مانده که به احترام من بلند شد و عمّامه به سر گذاشت. برای همین به معلّمان و مبلّغان توصیه می‌کنم که با احترام و محبّت به مخاطبان، تاثیر کلام خود را بیشتر کنند.

 

?(خاطرات حجت الاسلام قرائتی، ج۱،صفحه ۴۲)

موضوعات: داستانها, پیام ها, نکات
 [ 11:10:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دیدن هفت آسمان با چشم ظاهری دنیا ...

‍ حاج آقا قرهی:

 

بیهوده نیست که پیامبر اکرم، خاتم رسل(ص) فرمودند: «لولا أنَّ الشَّياطينَ يَحومُونَ على قُلوبِ بَني آدَمَ لَنَظَرُوا إلَى المَلَكوتِ» (بحار الأنوار : ٧٠/٥٩/٣٩) این روایت را هر چه بخوانی و تکرار کنی، کم است. با لو آمده؛ یعنی شرطیّه است. اگر شیاطین، دور قلب بنی‌آدم را احاطه نمی­کردند، آنچه را در آسمان‌ها و زمین و ملکوت است، می­ دیدند. این که اولیاء الهی، از همین جا، هفت آسمان را می­بینند و این که همه زمین و آسمان‌ها در احاطه اولیاء الهی است؛ یک دلیلش همین است. این را پیامبر(ص) فرمودند، اگر غیر معصوم بیان می­کرد، ولو یک عارف بزرگ، ولو یک تالی‌تلو معصوم، شاید خیلی‌ها باور نمی ­کردند. این که فرموده: شیاطین به قلب، احاطه پیدا نکنند؛ یعنی انسان، قلبش را از رذائل پاک کند. چون رذائل، همان شیاطین درونی انسان هستند. «أعوذ باللّه السّمیع العلیم من همزات الشّیاطین و أعوذ باللّه أن یحضرون إنّ اللّه هو السّمیع العلیم»، پناه می­بریم به خدای متعال از این که حاضر بشوند.

لذا می‌فرمایند: اگر این رذائل، قلب بشر را احاطه نکنند، آن‌وقت است که این انسان و این بنی‌آدم می­دیدند آنچه را در آسمان‌ها و زمین و ملکوت است. دقّت کنید که پیامبر عظیم‌الشّأن(ص) بیان نمی­فرمایند: به قلب می­دیدند. خدا شاهد است به چشم ظاهر دنیا می­دیدند. لذا نمی‌خواهیم بگوییم: این، ادراکات عقلیّه، یا ادراکات نفسانیّه و قلبیّه است و به عنوان طهارت نفس تبیین کنیم، هر چند طهارت هم هست، امّا با همین چشم ظاهر، با همین گوی کوچک می‌توان ملکوت را دید، «لَنَظَرُوا إلَى المَلَكوتِ». امّا شرط گذاشتند و آن، این که رذائل نباید باشد و این قلب باید از احاطه شیاطین دور باشد تا به آن مطالب برسد. 

موضوعات: نکات
 [ 10:56:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #درس های عاشورایی ...

? #درس‌_های_عاشورایی

  بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره درباره سیدالشهدا علیه‌السلام

 

☑️ رشادت‌های علی‌اکبر علیه‌السلام 

 

? [عبید‎الله‎بن‎حر جعفی در پاسخ به دعوت امام حسین علیه‌السلام، برای یاری] به حضرت سیدالشهداعلیه‌السلام عرض کرد: «این فرس خود را به شما می‎دهم، هرگز نشده که روی این فرس به مقصد نرسم؛ این‎قدر این میمون و مبارک است». حضرت سیدالشهداعلیه‌السلام فرمود: «احتیاجی به فرس شما نداریم.» و برخاست و آمد. 

 

? [هریک از] بزرگ‎سال‎های [لشکر سیدالشهداعلیه‌السلام] بیشتر از صد نفر از کفار سفیانی‎ را می‎کشتند. نقل شده: «سیدالشهداعلیه‌السلام خانه‎ای نگذاشت، الّا اینکه در آن خانه نوحه‎خوانی برای مقتول خودشان کردند». مگر شوخی است؟!

 

? یک نفر، علی‎اکبرعلیه‌السلام، دویست نفر را کشت. مگر شوخی است؟! [آن‎ها هم او را] تقطیع کردند، مثل اینکه دویست مرتبه او را کشتند. 

موضوعات: داستانها, اموزشی
[شنبه 1396-08-13] [ 11:05:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #حجاب در ادیان ...

#قانون حجاب و عفاف در قوم یهود:

ویل دورانت در خصوص نوع و شیوه رعایت #حجاب در قوم یهود این چنین اظهار می دارد: «اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانکه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر داشته، به میان مردم رفت و آمد می نمود و یا در محل عبور مردم به ریسندگی می پرداخت یا به هر شکلی به مردان ابراز احساسات می نمود و یا حتی اگر در منزل صدایش بلند می شد به طوری که در بیرون به گوش می رسید، در این چنین صورتی مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد» [4] 

آنچه از منابع تاریخی به دست می آید حجابی که در قوم یهود مرسوم بوده بسیار سخت تر از قوانین #حجاب و عفاف در آیین اسلام بوده است.

#فلسفه و جایگاه ویژه #حجاب در فرهنگ اسلامی

1-حرمت بخشیدن به زن: 

نهی از نواهی و ترک بی حجابی و بی بند و باری یکی از مفاهیم مشترک بسیاری از ادیان می باشد. 

با اندک نگاهی به قوانین انسان ساز اسلامی به خوبی می توان علت و چرایی فلسفه #حجاب و عفاف را در آموزه های وحیانی آن استخراج نمود. 

هدف از پوشش و رعایت آداب اجتماعی عفاف و #حجاب در اسلام به خاطر محدود کردن زن در جامعه و منزوی کردن ایشان نیست، بلکه اسلام در نظام خود به گونه ای محتوای سعادت بخش خود را انسجام بخشیده که سعادت و هویت الهی و آسمانی انسان را محفوظ نماید. 

از این رو بر خلاف مکاتب و نحله های انحرافی که زن را بازیچه و ابزار محتوای شیطانی خود قرار می دهند و با برهنه کردنش او را به دنیای شوم و سیاه بی بندو باری  وارد می نمایند، تا اینکه به گفته دروغ، خود او و دیگران را آرامش  برسانند، این در حالی است که  اسلام به زن ارزش و جایگاهی عطا  می نماید که هیچ کسی حق استفاده و بهره کشی جنسی از او را  ندارد.  

اسلام با توصیه نمودن زنان جامعه به حیا و عفاف ایشان را در قلعه مستحکمی بدور از نفوذ و سوء استفاده دیگران قرار داده است: «ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْن؛ [احزاب، آیه 59] این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.»

2-ایجاد امنیت اجتماعی و روانی:

جامعه اسلامی وظیفه تأمین امنیت و سلامت روان جامعه و افراد آن را  بر عهده دارد. از طرفی موضوع امنیت دارای دامنه و گستره فراوانی است، که یکی از موارد و شاخص های آن، تأمین سلامت و امنیت روانی و اجتماعی جامعه است که با موضوع حفظ پوشش و عفاف عمومی رابطه مستقیم دارد، چرا که بسیاری از بزهکاری های اجتماعی در سایه رعایت نکردن حریم حیا و عفاف رخ می دهد. 

یکی از نویسندگان معاصر از وضعیت امنیت زنان جامعه انگلیس این چنین گزارش می دهد: «داشتن رابطه آزاد و بی حجاب، توأم با آرایش های هوس انگیز زنان غرب، میل جنسی مردان را چنان بر انگیخته است که اکثر نسل جوان به بیماری جنون جنسی مبتلا شده اند. در انگلستان رسانه ها هر روز اخبار وحشتناک حمله های وحشیانه این افراد به زنان را منتشر می کنند.»[5]

سخن آخر:

هر چند که تمام ادیان الهی برای حفظ نظام اجتماعی و کمال انسانی افراد را به رعایت حریم های اجتماعی همچون عفاف و #حجاب دعوت نموده اند، ولی با اندک توجهی در آموزه های اسلامی به خوبی می توان سادگی و زیبایی این قانون را در فرهنگ اسلامی مشاهده کرد به طوری که سختی ها و محدودیت های سایر #ادیان را در خود حذف نموده است. 

پی نوشت ها:

[1]. تفسیر نور: ج 7، ص404.

[2]. محمدی آشنانی، علی، حجاب در ادیان الهی، ص107. 

[3]. مسئله حجاب، شهید مطهری، ص7.

[4]. حجاب از دیدگاه اسلام و سنت، به نقل از: تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج4، ص461. 

[5].حجاب و نقش آن در سلامت روان، به نق

موضوعات: پیام ها, اخبار پژوهشی
 [ 10:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #سه عامل مهم در جلب محبت ...

 

#سه عامل مهم در جلب محبت

امام جواد (علیه السلام) در باره ی جلب محبت می فرماید: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم،[۱]سه خصلت جلب محبّت می كند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشكلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات»

این عوامل برای همه آدمیان، مخصوصا برای انسان مسلمان که باید الگوی همه باشد؛ لازم است.

کمتر کسی منکر همدردی با مردم در مشکلاتشان، و رعایت انصاف در معاشرت با مردم می شود و بر کمتر کسی پوشیده است، ولی دو عامل اولی، زمانی به نتیجه مطلوب می رسند که با توجه به  فقره ی سومی، به جا آورده شوند.

در جامعه مشاهده می شود که نبود این فقره ی سومی، به خیلی از روابط انسانی لطمه وارد می کند، چه کسانی هستند چنان نسبت به هم محبت می ورزند که انسان به حال آنها غبطه می خورد، ولی با کمال تاسف، این دوستیها لحظه ای هستند، چون به خاطر منفعت شخصی، این جلب محبتها صورت می گیرد.

شاید بتوان گفت: کسی که محبت دنیا را بسمت خودش جلب کرده باشد، کیفیت برخورد او با مردم، تابع منافع است، هر جا منافعش محفوظ باشد؛ در مردمداری و محبت به دیگران، سنگ تمام گذاشته و هر جا منافعش در خطر باشد؛ حتی دوستانش را هم فدا می کند. چه زیبا امام سجاد (علیه السلام) می فرماید که: «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَة؛[۲]ریشه همه  خطاها (و بدی ها)، دلبستگی به دنیا است»

 

هوای این ” برادر ” را داشته باشیم.

حضرت علی (علیه السلام) خطاب به کمیل می فرماید: «یا كمیل اخوك دینك فاحتط لدینك بما شئت[۳]؛ دین تو برادرت است پس تا می‌توانی در مورد دینت احتیاط نما»

 

کسی که محبت این ” برادر ” را جلب نموده باشد؛ نباید نسبت به خواسته های او بی تفاوت باشد.

پیامبر عظیم الشان اسلام که اخلاق او باعث جلب محبت مردم به دین اسلام شد [۴] می فرماید: «و الّذى نَفسى بِیَدِهِ لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أ و لا أدُلُّـكُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَینَـكُم؛[۵]به خدایى كه جانم در اختیار اوست، وارد بهشت نمى ‏شوید مگر مؤمن شوید و مؤمن نمى‏ شوید، مگر این‏كه یكدیگر را دوست بدارید. آیا مى‏ خواهید شما را به چیزى راهنمایى كنم كه با انجام آن، یكدیگر را دوست بدارید؟ سلام كردن بین یكدیگر را رواج دهید».

 

دین اسلام به سرنوشت دیگران اهمیت می دهد، توجه به نماز جماعت، امر به معروف و نهی از منکر، و توجه به وضع مستمندان در قالب خمس و زکات، و احسان به دیگران، در راستای جلب محبت و تالیف قلوب دیگران صورت می گیرد.

گفتیم که کمک کردن به دیگران، یکی از راههای جلب محبت است که در دین اسلام بر آن خیلی تاکید شده است، امام صادق (علیه السلام) در این مورد می فرماید: «ثَلاثٌ تـُورِثُ المَحَبَّه: الـدَیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذلُ؛[۶]سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش»

 

#صله رحم، عامل کلیدی جلب محبت

مولا امیرالمومنِین علی (علیه السلام) در باره صله رحم بیان می کند: «صلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَ تَكبِتُ العَدُوَّ؛[۷]صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بین مى ‏برد»

اگر این مولفه را در جامعه خوب پیاده کنیم؛ شاید خیلی از پدر مادرهایی که اکنون در سرای سالمندانند؛ در محیط گرم خانواده بودند. کسی که تا وقتی پدرش داشت و پول بهش می داد، او هم تحویلش می گرفت، حالا که پیر شده و توان کار کردن و پول در آوردن ندارد، او را به خانه سالمندان می فرستد؛ معلوم می شود تحویل گرفتن و محبت او از ابتدا به پدرش به خاطر دنیا و پول بوده است.

خداوند عاقبت ما را به خیر، رهنمون شود.

 

والدین ما اولین کسانی هستند که بر ما حق دارند، اگر جایی خواندیم کمک به خلق، فلان ارزش دارد، یادمان باشد والدین و فامیل انسان، جزء اولین ها هستند.

بنابر این اگر پیامبر اسلام  می گوید: بهترین مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگیرد و كسى كه انس نگیرد و انس نپذیرد، خیرى در او نیست [۸]؛ اولین مومنان، خانواده و سپس فامیل و خویشاوندان انسان می باشند.  

 

سخن آخر

توجه به امورات مردم و رعایت انصاف و جوانمردی با آنان، باعث جلب محبت می شود. دین اسلام بر تالیف قلوب و جلب محبت دیگران تاکید بسیار داشته، 

موضوعات: اموزشی, نکات
 [ 10:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت