پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه سمنان


 
  دست زدن در مجالس شادی اهل بیت ...
دست زدن در مجالس شادی اهل بیت

‼️دست زدن در شادی اهل بیت

 

?س 936: دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟

 

✅ج: به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد.

 

?منبع: khamenei.ir

 

موضوعات: اموزشی, نکات, سیاسی-اجتماعی
[جمعه 1397-09-09] [ 11:38:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکته های شنیدنی سکته ...

#نکته_های_شنیدنی #سکته

?? سده تامه باشد که در بطون دماغ واقع شود و تمام اعضا را از حس و حرکت باز دارد و این مرض به یک دفعه عارض شود اما طبیب به این علامات فرق میان سکته و مرده گذارد؛ اول مریض را در روی اندازد اگر کف دست او فوق باشد مرده است و اگر بر روی زمین باشد سکته است؛ دوم انکه دست در میان خصیتین او نهد و زمانی توقف کنند اگر رگ نابض یابد زنده است و الا مرده است؛ سیم: درکش ران نزدیک قضیب رگ نابض باشد که نزد موت ساکن شود، اگر نابض است زنده است و الا فلا؛ چهارم: انگشت به روغن نیلوفر چرب کرده نصف انگشت را در دبر علیل کنند در جانب پشت، هرگاه رگ متحرک یابند زنده است والا فلا؛ ششم: در چشم مریض نگاه کند اگر روشن و رونق دارد زنده است والا فلا؛ هفتم: پنبه نرم بر بینی مریض دارند اگر حرکت کند زنده است والا فلا؛ هشتم: علیل را بر خانه تاریک برند و چراغ در برابر چشم او بدارند اگر عکس چراغ دیده شود زنده است و الا فلا؛ نهم: مریض را در مکان روشن بدارند و در چشم او نگاه کنند اگر عکس ناظره دیده شود زنده است والا فلا؛

✳ علاج: اگر حمره لون ظاهر باشد فصد قیفال و حجامت ساقین کنند و طبیعت را نرم دارند و حقنه های متوسط بعد از مالیدن اعضا ریختن آب گرم بر بدن و اگر از برودت و بلغم باشد تابه گرم کرده بر سر او گذارند و ماء العسل استعمال نمایند.

? پی نوشت:

⬅️ خصیتین: بیضتین

#سکته
#نکته_های_شنیدنی

?منبع: حدیقه الطب/ص ۴۰/ عبدالجواد بن ابوالقاسم اصفهانی. 

برگرفته از:
سایت دکتر روازاده

موضوعات: پیام ها, اموزشی, نکات
[یکشنبه 1397-05-07] [ 09:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  مبعث روز اخلاق یا سیاست؟؟ ...
مبعث روز اخلاق یا سیاست؟؟

?مبعث، روز اخلاق است یا سیاست؟

 

? قرآن صریحاً می‌گوید علت بعثت انبیاء «درگیری با طاغوت» است(نحل/36)، اما بین ما مشهور شده که اخلاق است!

 

? رسول خدا(ص) یک سیاستمدار بزرگ بود که به‌دنبال قدرت بود، چون نجات بشر بدون قدرت امکان ندارد!

 

? تا وقتی قدرت در جامعه اصلاح نشود، جامعه اصلاح نخواهد شد

 

? چرا حدیث «بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق» مشهور شده؛ با اینکه سند محکمی ندارد؟ 

 

? تمام درگیری انبیاء سرِ مسائل سیاسی بوده، نه سرِ برگزاری کلاس اخلاق!

 

? دلیل این‌همه اذیت پیامبر(ص) این بود که دنبال قدرت بود

 

? رسول خدا(ص) یک سیاستمدار بزرگ بود؛ و ما باید برای کتاب‌های درسی و تبلیغات دینی در جامعۀ خودمان #متأسف باشیم که تصویر دقیق و صحیحی از رسول خدا(ص) به جامعه ارائه نداده‌اند

 

? شاید 1400 سال است که برخی سعی کرده‌اند طوری از دین و رسول خدا(ص) برای ما حرف زده شود که وقتی نام پیامبر(ص) را می‌شنویم فقط به یاد مهربانی‌های او بیفتیم نه به یاد قدرتمندی او، به یاد اخلاق فردی او بیفتیم نه به یاد حاکمیت سیاسی‌ای که او دنبال می‌کرد.

 

? به همین دلیل در بین همۀ ما، حدیث شریف «انّی بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق» بسیار مشهور است، با اینکه این حدیث از سندِ محکمی برخوردار نیست، بلکه از نظر سند دچار خدشۀ اساسی است، ولی بسیاری از آیات محوری قرآن و روایات با اسناد بسیار روشن و قاطع، بین ما از شهرت کافی برخوردار نیستند!

 ??ادلۀ ضعف سند حدیث مشهور را اینجا بخوانید 

 

? خداوند متعال خودش در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) هر پیامبری را فرستادیم برای آن است که به مردم بگویند: «خدا را عبادت کنید و از تبعیت طاغوت اجتناب کنید.» در واقع هر پیغمبری را فرستادیم، دو هدف داشته است-که این دو هدف دو روی یک سکه هستند- یکی عبادت خدا و دیگری درگیری با طاغوت است.

 

? تمام درگیری‌های انبیاء الهی بر سرِ مسائل سیاسی و به‌خاطر درگیر شدن با قدرت‌طلبان بوده، و الا هیچ پیغمبری را به‌خاطر اینکه درس اخلاق بدهد، کسی نمی‌کُشد!

 

? پیامبر اکرم(ص) مسلماً به دنبال قدرت بودند، چرا که بدون قدرت، نجات بشر امکان ندارد. و همان اخلاق و معنویات و عرفانیات زیر سایۀ قدرت به بشریت هدیه می شود. زیرا این قدرت‌طلب‌ها هستند که مانع رشد انسان می‌شوند و انسان‌ها را فاسد نگه می‌دارند. 

 

? تا وقتی فرمانداران و مسئولانِ درست، در یک جامعه حاکم نباشد، کارِ فرهنگی کردن «شوخی» است! بزرگترین اقدام فرهنگی و اخلاقی در یک جامعه این است که قدرتمندان آن جامعه، افراد صالحی باشند. 

 

? رسول خدا(ص) یک سیاستمدار بزرگ بود. و ما باید برای تبلیغات دینی در جامعۀ خودمان متأسف باشیم که تصویر دقیق و صحیحی از رسول خدا(ص) و کاری که انجام داد به جامعه ارائه نداده‌اند. 

 

?علیرضا پناهیان ۹۵/۰۹/۲۶ ۱۳

موضوعات: اموزشی, نکات, سیاسی-اجتماعی
[یکشنبه 1397-01-26] [ 06:59:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  جزوه ویرایش و ویراستاری تحقیقات پایانی ویژه طلاب ...
جزوه ویرایش و ویراستاری تحقیقات پایانی ویژه طلاب

[thumbnail:34328:medium:left]

جزوه ویرایش و ویراستاری تحقیقات پایانی ویژه طلاب

فاطمه رستمیان معاون پژوهش عصمتیه سمنان از تهیه و تنظیم جزوه ای با عنوان «ویرایش و ویراستاری مقالات و تحقیقات پایانی »خبر داد .رستمیان افزود :این جزوه به منظور استفاده و آشنایی  هر چه بیشتر طلاب به ویژه طلاب در حال نگارش  تحقیقات پایانی ،تهیه وتنظیم گردید .

موضوعات: اموزشی
[یکشنبه 1396-09-12] [ 04:40:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کیفیت نماز شب در شرایط متفاوت ...
کیفیت نماز شب در شرایط متفاوت

???????

? نماز شب ?

 

? سعی کنید نماز شبتون ترک نشه.فقط 11 دقیقه وقت می بره.

 

?⚡? نماز شبو تو سه زمان می تونی بخونی: ?

1⃣ بعد از نماز عشاء.

2⃣ بعد از نیمه شب.

3⃣ از صبح تا شب،به نیت قضا.

 

⬅ بهترین زمان برای خوندن نمازشب، یک ساعت قبل از اذان صبحه.ولی اگر در بهترین زمان نتونستی بخونی،توی دو زمان دیگه بخون،ولی ترکش نکن.

 

??? چه جوری نماز شب بخونیم؟

 

? 4 تا دو رکعت به نیت نماز شب.

? 2 رکعت به نیت نماز شفع

? یک رکعت به نیت نماز وتر

➕ جمعا میشه 11 رکعت.

 

❌ نماز شبو طولانی نخون، بخصوص اگر نیمه شب می خوای بخونی. اینجوری خسته میشی، اونوقت شیطون دیگه نمیذاره بخونی.

 

✅ توی نماز شب، فقط حمد بخون، سوره لازم نداره.

 

✅ قنوت نمی خواد بگیری در قنوت نماز وتر هم لازم نیست به چهل تا مومن دعا کنی. لازم نیست سیصد تا استغفار بگی، بلکه سه بار تسبیح گفتن کافیه.

 

✅ فضیلت نمازهای شفع و وتر بیشتر از هشت رکعتیه که به نیت نماز شب خوانده میشه. می تونید فقط به نماز شفع و وتر اکتفا کنید و هشت رکعت نماز شبو نخونید.

 

✅ اگر وقت برای نماز شب، کم باشه می تونید فقط نماز وتر بخونید.

 

✅ لازم نیست یازده رکعتو یه بار بخونی تا خسته بشی، بینشون فاصله بده. همانطور که پیامبر با فاصله نماز شب می خواند.

 

✅ مثلا دو رکعت ساعت 9 شب بخون، دو رکعت ساعت 9:30، دو رکعت ساعت 10، …. و به همین ترتیب. با فاصله خواندن فضیلتش بیشتره.

 

✅ اگر نتونستی بعد از نماز عشا، یا نیمه شب بخونی، از صبح تا شب، وقت داری قضاشو بخونی.

 

✅ امام صادق علیه السلام از قول رسول خدا، نقل می کند: 

 

? (إِنَّ اللَّهَ یُبَاهِی بِالْعَبْدِ یَقْضِی صَلَاةَ اللَّیْلِ بِالنَّهَارِ یَقُولُ یَا مَلَائِكَتِیَ انْظُرُوا إِلَى عَبْدِی كَیْفَ یَقْضِی مَا لَمْ أَفْتَرِضْهُ عَلَیْهِ أُشْهِدُكُمْ أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه) ?

 

? خداوند به بنده ای که نماز شب را در روز قضا می کند، مباهت می کند و می فرماید: ” ای فرشتگان من! این بنده ی من، چیزی را که بر او واجب نکرده ام، قضا می کند. گواه باشید که من او را آمرزیدم. ?

 

✅ نماز نافله رو بدون مهر، بدون رکوع و سجود، بدون قنوت، و حتی در حال راه رفتن میشه خوند.

 

✅ اگر وقت نداشتی، قضای نماز شبت رو توی خیابون بخون، توی کلاس، توی محل کارت بخون.کافیه نیت کنی، حمدو بخونی، بعد با اشاره رکوع و سجودو بجا بیاری.

 

⬅⬅ ببین، دیگه بهونه نیار. خدا اینقدر این نمازو آسون کرده که من و تو بهونه ای برای نخوندنش نداشته باشیم. 

 

?? میگیم ما اینجوری به دلمون نمی چسبه….. اینا وسوسه های شیطونه!!! خدا قبول داره، اونوقت شیطون نمیذاره. هر جور تونستی نماز شبتو بخون، خدا زود راضی میشه.

 

☝ فعلا نماز شبتونو به همین آسونی شروع کنید، بعد کم کم عشقتون به این عبادت اینقدر زیاد میشه که مثل بسیاری از بزرگان، از این نماز، دل نمی کنید.

 

?⭐? تو نماز شبتون، در حق همه ی بندگان خدا دعا کنید، منم فراموش نکنید…?⭐?

 

???????

موضوعات: اموزشی, نکات
[جمعه 1396-08-19] [ 11:59:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  برای ما چشم روشنی چه آورده ای؟ ...

 

حضرت آیت الله حق شناس

برای ما چشم روشنی چه آورده ای؟ (سوال بعد از مرگ)

بعد از رفتن از این دنیا، اولین سوالی که از شما می شود، این است که ای بنده ی من! با امانت های من چه کردی؟ “عبدی ماذا صنعت فی امانتی؟".
سوال می شود که برای ما چشم روشنی چه آورده ای؟
البته این را به همه نمی گویند، این را به اشخاصی که مجهز هستند، می گویند، همان کسانی که حضرت درباره ی آنها فرمود: “و اعد القری لیوم النازل به".
حضرت می فرمایند: “ان اثم سکن فی النار و الذی بعث محمدا بالحق". یعنی قسم به کسی که مرا مبعوث کرد، اگر به یادگیری مسائل دینتان و عمل به آن توجه نکنید و نادیده بگیرید، گرفتار آتش جهنم خواهید شد. ("و” در این عبارت برای قسم است و حضرت مبالغه نمی کند، داداش جون!)
در سوره ی انشقاق می فرماید که نامه ی عمل بعضی را از پشت سر به آنها می دهند. وقتی می پرسند: چرا؟ می گویند: برای اینکه شما احکام اسلامی را پشت سرتان انداختید، دنیا را در مقابل و آخرت را پشت سرتان قرار دادید.
اگر بخواهید بدانید که به عوالم اخرویه اقبال دارید یا ادبار، باید خودتان را به استاد عرضه کنید.
“یا بنی اجعل فی ایامک و لیالیک و ساعاتک نصیبا لک فی طلب العلم".
حضرت لقمان به فرزندش فرمود: فرزندم! در شبانه روز و ساعات خودت زمانی را هم برای طلب علم قرار بده. “فانک لن تجد له تضییعا مثل ترکه". اگر این ساعت را در شبانه روزت ترک بکنی، زیانکار خواهی بود، اصلا ما بازاء ندارد، آقا جان! اگر این ساعت طلب علم از دست تو رفت، دیگر نخواهی یافت.
هر کس هستی داداش جون! مبادا از تحصیل علم تقوی و یقین غفلت کنی. اگر به مرحله ی یقین نرسی، ممکن است آن لحظه ی آخر “خسر الدنیا و الاخره” از دنیا بروی. اگر به مرتبه ی یقین نرسیم، شیاطین در وقت جان دادن حاضر می شوند و ما را خاسر و خائف از دنیا می برند.

[ز ملک تا ملکوت ج3 ص 77- دروس اخلاق آیت الله حق شناس]

موضوعات: اموزشی, نکات
[سه شنبه 1396-08-16] [ 10:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #درس های عاشورایی ...

? #درس‌_های_عاشورایی

  بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره درباره سیدالشهدا علیه‌السلام

 

☑️ رشادت‌های علی‌اکبر علیه‌السلام 

 

? [عبید‎الله‎بن‎حر جعفی در پاسخ به دعوت امام حسین علیه‌السلام، برای یاری] به حضرت سیدالشهداعلیه‌السلام عرض کرد: «این فرس خود را به شما می‎دهم، هرگز نشده که روی این فرس به مقصد نرسم؛ این‎قدر این میمون و مبارک است». حضرت سیدالشهداعلیه‌السلام فرمود: «احتیاجی به فرس شما نداریم.» و برخاست و آمد. 

 

? [هریک از] بزرگ‎سال‎های [لشکر سیدالشهداعلیه‌السلام] بیشتر از صد نفر از کفار سفیانی‎ را می‎کشتند. نقل شده: «سیدالشهداعلیه‌السلام خانه‎ای نگذاشت، الّا اینکه در آن خانه نوحه‎خوانی برای مقتول خودشان کردند». مگر شوخی است؟!

 

? یک نفر، علی‎اکبرعلیه‌السلام، دویست نفر را کشت. مگر شوخی است؟! [آن‎ها هم او را] تقطیع کردند، مثل اینکه دویست مرتبه او را کشتند. 

موضوعات: داستانها, اموزشی
[شنبه 1396-08-13] [ 11:05:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #سه عامل مهم در جلب محبت ...

 

#سه عامل مهم در جلب محبت

امام جواد (علیه السلام) در باره ی جلب محبت می فرماید: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم،[۱]سه خصلت جلب محبّت می كند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشكلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات»

این عوامل برای همه آدمیان، مخصوصا برای انسان مسلمان که باید الگوی همه باشد؛ لازم است.

کمتر کسی منکر همدردی با مردم در مشکلاتشان، و رعایت انصاف در معاشرت با مردم می شود و بر کمتر کسی پوشیده است، ولی دو عامل اولی، زمانی به نتیجه مطلوب می رسند که با توجه به  فقره ی سومی، به جا آورده شوند.

در جامعه مشاهده می شود که نبود این فقره ی سومی، به خیلی از روابط انسانی لطمه وارد می کند، چه کسانی هستند چنان نسبت به هم محبت می ورزند که انسان به حال آنها غبطه می خورد، ولی با کمال تاسف، این دوستیها لحظه ای هستند، چون به خاطر منفعت شخصی، این جلب محبتها صورت می گیرد.

شاید بتوان گفت: کسی که محبت دنیا را بسمت خودش جلب کرده باشد، کیفیت برخورد او با مردم، تابع منافع است، هر جا منافعش محفوظ باشد؛ در مردمداری و محبت به دیگران، سنگ تمام گذاشته و هر جا منافعش در خطر باشد؛ حتی دوستانش را هم فدا می کند. چه زیبا امام سجاد (علیه السلام) می فرماید که: «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَة؛[۲]ریشه همه  خطاها (و بدی ها)، دلبستگی به دنیا است»

 

هوای این ” برادر ” را داشته باشیم.

حضرت علی (علیه السلام) خطاب به کمیل می فرماید: «یا كمیل اخوك دینك فاحتط لدینك بما شئت[۳]؛ دین تو برادرت است پس تا می‌توانی در مورد دینت احتیاط نما»

 

کسی که محبت این ” برادر ” را جلب نموده باشد؛ نباید نسبت به خواسته های او بی تفاوت باشد.

پیامبر عظیم الشان اسلام که اخلاق او باعث جلب محبت مردم به دین اسلام شد [۴] می فرماید: «و الّذى نَفسى بِیَدِهِ لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أ و لا أدُلُّـكُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَینَـكُم؛[۵]به خدایى كه جانم در اختیار اوست، وارد بهشت نمى ‏شوید مگر مؤمن شوید و مؤمن نمى‏ شوید، مگر این‏كه یكدیگر را دوست بدارید. آیا مى‏ خواهید شما را به چیزى راهنمایى كنم كه با انجام آن، یكدیگر را دوست بدارید؟ سلام كردن بین یكدیگر را رواج دهید».

 

دین اسلام به سرنوشت دیگران اهمیت می دهد، توجه به نماز جماعت، امر به معروف و نهی از منکر، و توجه به وضع مستمندان در قالب خمس و زکات، و احسان به دیگران، در راستای جلب محبت و تالیف قلوب دیگران صورت می گیرد.

گفتیم که کمک کردن به دیگران، یکی از راههای جلب محبت است که در دین اسلام بر آن خیلی تاکید شده است، امام صادق (علیه السلام) در این مورد می فرماید: «ثَلاثٌ تـُورِثُ المَحَبَّه: الـدَیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذلُ؛[۶]سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش»

 

#صله رحم، عامل کلیدی جلب محبت

مولا امیرالمومنِین علی (علیه السلام) در باره صله رحم بیان می کند: «صلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَ تَكبِتُ العَدُوَّ؛[۷]صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بین مى ‏برد»

اگر این مولفه را در جامعه خوب پیاده کنیم؛ شاید خیلی از پدر مادرهایی که اکنون در سرای سالمندانند؛ در محیط گرم خانواده بودند. کسی که تا وقتی پدرش داشت و پول بهش می داد، او هم تحویلش می گرفت، حالا که پیر شده و توان کار کردن و پول در آوردن ندارد، او را به خانه سالمندان می فرستد؛ معلوم می شود تحویل گرفتن و محبت او از ابتدا به پدرش به خاطر دنیا و پول بوده است.

خداوند عاقبت ما را به خیر، رهنمون شود.

 

والدین ما اولین کسانی هستند که بر ما حق دارند، اگر جایی خواندیم کمک به خلق، فلان ارزش دارد، یادمان باشد والدین و فامیل انسان، جزء اولین ها هستند.

بنابر این اگر پیامبر اسلام  می گوید: بهترین مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگیرد و كسى كه انس نگیرد و انس نپذیرد، خیرى در او نیست [۸]؛ اولین مومنان، خانواده و سپس فامیل و خویشاوندان انسان می باشند.  

 

سخن آخر

توجه به امورات مردم و رعایت انصاف و جوانمردی با آنان، باعث جلب محبت می شود. دین اسلام بر تالیف قلوب و جلب محبت دیگران تاکید بسیار داشته، 

موضوعات: اموزشی, نکات
 [ 10:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه آموزش مقدماتی کامپیوتر در عصمتیه سمنان ...

کارگاه آموزش مقدماتی کامپیوتر

      کلاس آموزش کامپیوتر با حضور 11نفر از طلاب در حوزه علمیه عصمتیه از تاریخ 23/11/95 تا14/12/95 در 4 جلسه برگزار گردید. مباحث مطرح شده در این جلسات به شرح زیر می باشد:

جلسه اول:آموزش کار باماوس(کلیک،دابل کلیک،درگ کردن)،صفحه کلید، طریقه ساختن پوشه ، نحوه پاک کردن ،cutوcopy کردن، تغییر نام پوشه وفایل،مطالبی در مورد آیکن ها و پنجره هاو….

جلسه دوم:آموزشword

جلسه سوم:آموزش word

جلسه چهارم:کار با اینترنت(طریقه جستجو در اینترنت وانتقال مطالب به کامپیوتر یا فلش و…)،طریقه گرفتن و ریختن مطلب در فلش وformatکردن وscan کردن فلش

 

موضوعات: اموزشی
[دوشنبه 1396-01-14] [ 09:10:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آموزش وبلاگ نویسی در عصمتیه سمنان ...

آموزش وبلاگ نویسی

به همت کانون پژوهش عصمتیه سمنان در تاریخ 21/12/95 با حضور دبیر کانون خانم الهه نوبخت برای 10 نفر از اعضای کانون از ساعت 11 تا  2 کلاس آموزش وبلاگ نویسی برگزار گردید . در این جلسه تمامی اعضا مراحل ساخت وبلاگ را آموزش دیدند و در ادامه مراحل گذاشتن عکس و مطلب و نحوه انتشار آن را آموزش دیدند و نحوه گذاشتن نظر و بقیه مراحل را یاد گرفتند قرار شد این دوره آموزشی ادامه داشته باشد و اعضا از این دوره راضی بودند

 

.

 

 

 

موضوعات: اموزشی
 [ 08:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه آموزشی روش تحقیق دکتر حمزئیان ...

 کارگاه آموزشی روش تحقیق دکتر حمزئیان

به همت معاونت پژوهشی مدرسه علمیه عصمتیه سمنان دوره آموزشی مهارت های پژوهشی با هدف ایجاد علاقه، انگیزه، اخلاق و مهارت پژوهشی از تاریخ 14/11/95تا21/2/96 با حضور آقای دکتر حمزئیان از اساتید دانشگاه در مدرسه برگزار می گردد و از طلاب جهت حضور در این دوره آموزشی دعوت به عمل آمد.

اولین جلسه این دوره در روز پنج شنبه 14/11/95 ساعت 10صبح با موضوع اخلاق پژوهشی آغاز شد .

دکتر حمزئیان اخلاق پژوهشی را در 4 محور تقسیم کردند که شامل مواجهه با پژوهشهای سایر تحقیق درموضوع بحث، مواجهه با اساتید و بزرگان یک علم در نگارش علمی، امانت داری در پژوهش و صراحت و صداقت علمی است.

همچنین ایشان در توضیح مورد اول (مواجهه با پژوهش های سایر تحقیق در موضوع بحث) به پیشینه ی تحقیقات، نحوه نگارش پیشینه ، رعایت اخلاق در بیان پیشینه های بحث اشاره کردند.

و در مورد دوم(مواجهه با اساتید و بزرگان یک علم در نگارش علمی )به رعایت اخلاق در بیان نام بزرگان و اساتید در تحقیقات پرداختند که به نوعی جهت گیری نشود که به تمجید ویا مخالفت با بزرگان صورت گیرد .وآقای دکتر در ارتباط با بیان موارد بالا مثال های کاربردی در کلاس مطرح کردند.

موضوعات: اموزشی
[یکشنبه 1395-12-08] [ 01:42:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  درس های مکتب فاطمی 2... ...
  • با همسایگان

یکی از حقوقی که در رسالۀ امام سجاد (ع) بیان شده است، حق همسایه و همجواری است. حق همسایه آن است که در غیاب وی، آبرویش را حفظ نموده و به هنگام ملاقات، او را احترام کنی و در هر حال پشتیبان او باشی. در صدد عیبجویی اش برنیایی و درباره بدیهایش جستجو نکنی. اگر اتفاقاً عیبی از او دیدی سینه ات قلعۀ مستحکم عیوب و اسرار او باشد، بگونه ای که با سر نیزه نیز نتوان بدان دست یافت. اگر با کسی راز خود را در میان می گذارد به سخنان آنها گوش مده. او را در سختیها تنها مگذار. اگر او نادانی کرد، تو بزرگواری و در هر حال، شیوه مسالمت آمیز را از دست مده. در برابر بدگویان و بدخواهان، مدافع او باش. حیلۀ افراد بظاهر نصیحتگو را برایش فاش کن و با او خوشرفتار باش.

حضرت علی(ع) در حساسترین لحظات عمر خود که در بستر شهادت خفته بود، دربارۀ همسایه چنین فرمود:

« از خدا بترسید! از خدا بترسید! دربارۀ همسایگانتان که آنها سفارش شدۀ پیامبر شما هستند. رسول خدا (ص) آن قدر دربارۀ آنان توصیه فرمود که گمان کردیم می خواهد برای آنها ارث قرار دهد».

 زیباترین شیوۀ رفتار با همسایه در عمل حضرت فاطمه (س)  تجلی داشت. ایشان همیشه همسایگان را بر خود مقدم می دانست و در مناجات های شبانه برای آنان دعا می کرد و خیرشان را از خدا طلب می نمود. امام حسن مجتبی (ع) در این زمینه چنین فرمود:

مادرم شب جمعه یکسره در حال قیام بوده و تا صبح به رکوع و سجده نرفت و مدام برای مردم دعا می کرد و نام آنان را به زبان می آورد. صبح به ایشان گفتم در دعای دیشب برای خودتان چیزی طلب نکردید؟ آن حضرت جواب داد:

اول برای دیگران، پس از آن برای خود. روایت امام کاظم (ع) مؤید همین مطلب است.

  • هدیه ای از پیامبر(ص)

مردی خدمت حضرت فاطمه (س)  رسید و عرض کرد: ای دختر رسول خدا! آیا چیز ی از پیامبر (ص) نزد شما به یادگار مانده است تا به من هدیه کنید؟ آن حضرت به کنیز خود فرمود: آن پارچه را بیاور.

کنیز جستجو کرد، لیکن آن را پیدا نکرد. حضرت فاطمه (س) فرمود: وای بر تو! زود آن را پیدا کن که ارزش آن پارچه برای من به اندازه حسن و حسین است. کنیز پس از مدتی پارچه را یافت که در آن چنین نوشته شده بود:

حضرت محمد (ص) فرمود:« از مؤمنان نیست کسی که همسایه اش از او امنیت نداشته باشد؛ هر کس به خدا و قیامت ایمان داشته باشد، همسایه را نمی آزارد».

باید سخن نیک بگویید و گرنه ساکت باشید.

خداوند افراد نیکوکار، صبور و با عفت را دوست می دارد و افراد بدسخن، لجوج، ستیزه گر و بخیل را دشمن می دارد.

حیا از ایمان است و اهل ایمان در بهشتند و ناسزاگو در جهنم است.

 

کلید واژه :حضرت زهرا (س) ، همسایه ، پیامبر (ص)،

موضوعات: اموزشی, نکات
[یکشنبه 1395-12-01] [ 08:10:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شرایط پذیرش مقطع عمومی حوزه علمیه خواهران سراسر کشور ...


شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام حوزه علمیه خواهران

الف) شرایط عمومی:
۱- اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام؛

۲- اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

۳- تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛ تبصره: اتباع غیر ایرانی (به استثناء ساکنان شهرهای قم، مشهد، اصفهان و گرگان) میتوانند در حوزههای علمیه سراسر کشور ثبتنام کنند.

۴- نداشتن سوء پیشینه؛

۵- رعایت شئونات و ظواهر اسلامی؛

۶- برخورداری از ســلامت روحی، روانی و نداشــتن نقص عضــو، بیماریهای جســمی مانع تحصــیل و امراض مسری؛

۷- رضایت پدر یا سرپرست قانونی برای داوطلبان مجرد و همسر برای داوطلبان متأهل؛

۸- موفقیت در سنجش علمی بر اساس سوابق تحصیلی(معدل کل) و سایر مراحل گزینش از طریق(مصاحبه و تحقیق).

ب) شرایط اختصاصی:
۱) شرایط اختصاصی شیوه حضوری تماموقت ویژه دارندگان مدرک دیپلم یا بالاتر: دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر با حداقل معدل کل ۱۲ یا اخذ مدرک دیپلم، حداکثر تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰ و داشتن حداقل معدل ۱۲ از پایه اول و دوم دوره متوسطه؛ حداکثر ۳۵ سال سن؛ (متولدین سال ۶۰ و پس از آن)؛ تبصـره: برای داوطلبان روزانه دارای مدرک پیشدانشـگاه ی «یک سـال »، کاردانی «سه سال»، کارشناسی «پنج سال»، کارشناسی ارشد «هفت سال» و دکتری «یازده سال»، به حداکثر سن مجاز، افزوده میشود.

۲) شـرایط اختصاصی شیوه حضوری تماموقت ویژه دارندگان مدرک سیکل یا اتمام پایه نهم دوره اول متوسطه: داشـتن مدرک سیکل نظام قدیم یا پایه نهم دوره اول متوسـطه با حداقل معدل کل ۱۵یا اشتغال به تحصـیل در پا یه نهم دوره اول متوسـطه با میانگین معدل حداقل ۱۵ از پایه هفتم و هشتم، مشروط به ارائه مدرک اتمام پایه نهم دوره اول متوسطه تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰؛ حداکثر ۱۸ سال سن؛ (متولدین سال ۷۷ و پس از آن)؛

۳) شرایط اختصاصی شیوه حضوری پارهوقت، ویژه دارندگان مدرک دیپلم یا بالاتر: دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر با حداقل معدل کل ۱۲ یا اخذ مدرک دیپلم، حداکثر تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰ و داشتن حداقل معدل ۱۲ از پایه اول و دوم دوره متوسطه؛ نکته: دوره پارهوقت، «شرط سنی» ندارد؛ نکته: داوطلبان نیازمند به استفاده از خوابگاه، نمیتوانند این شیوه تحصیلی را انتخاب کنند.

۴) شرایط اختصاصی شیوه نیمه حضوری ویژه دارندگان مدرک دیپلم یا بالاتر: دارا بودن مدرک دیپلم یا بالاتر با حداقل معدل کل ۱۵ یا اخذ مدرک دیپلم، حداکثر تا تاریخ ۹۶/۶/۲۰ و داشتن حداقل معدل ۱۵ از پایه اول و دوم دوره متوسطه؛ حداکثر ۳۵ سال سن؛ (متولدین سال ۶۰ و پس از آن).

منبع: سایت پازما

 

موضوعات: اموزشی
[سه شنبه 1395-11-12] [ 08:09:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آموزش کارآفرینی به کودکان، راهی برای برون رفت از معضل بیکاری ...

آموزش کارآفرینی به کودکان، راهی برای برون رفت از معضل بیکاری

هر پدر و مادری آرزوی آینده ای روشن برای فرزندان خود دارد. به همین دلیل از هیچ کوششی برای موفقیت فرزندانشان فروگذار نیستند. حتی بسیاری از خانواده ها از هزینه های ضروری دیگر می زنند تا بتوانند خرج تحصیل فرزندان را تامین نمایند. والدین سعی می کنند در حد توان و در مواردی حتی فراتر از توان خود(!) از بهترین مدارس غیرانتفاعی و بهترین معلمان خصوصی برای پیشرفت تحصیلی فرزندان کمک بگیرند. در این راستا در سالهای پایانی دبیرستان نوبت به آموزشگاهها و کلاسهای کنکور می رسد، تا فرزندان را برای شرکت و پیروزی در ماراتن کنکور آماده نمایند. هدف از این ماراتن طاقت فرسا کسب رتبه مناسب برای قبولی در یک رشته نان و آبدار و بالاخره به دست آوردن شرایط لازم برای استخدام در یک سازمان دولتی و یا خصوصی آبرومند است.

این سناریوی تکراری در دو سه دهه گذشته کم و بیش پایان خوشی داشته و والدین هم از تلاش خود برای موفقیت فرزندانشان راضی و خشنود بوده اند. ولی در سالهای اخیر با تغییراتی که در ماهیت کسب و کارها رخ داده، این داستان به سرانجام دلخواه ختم نمی شود. دیگر مثل سابق مدرک تحصیلی دوای درد بیکاری نیست. به طوری که اکنون فارغ التصیلان دانشگاهی سهم بزرگی از بیکاران کشور را به خود اختصاص داده اند!

البته با مطالعه سیر تحولات بازار کار کشورهای غربی، پیش بینی این روند در ایران غیرممکن نبود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سالهاست که شرایط تغییر پیدا کرده و خانواده ها را بر آن داشته که از ابتدا فرزندانی مستقل بار بیاورند تا در زمان ورود به بازار کار مشکلی نداشته باشند. در کشور آمریکا وقتی جوانان تحصیلات خود را به اتمام می رسانند، عملا از نظر مالی مستقل بوده و خود موظف به تامین نیازهایشان هستند. ولی در ایران بسیاری از جوانان حتی پس از ازدواج نیز وابسته به والدین خود هستند و به طور کامل مستقل نیستند.

همان گونه که «کامرون هرولد» در سخنرانیش با عنوان «کودکان را کارآفرین بار بیاوریم» که در تد ایراد نموده، می گوید: ما به جای این که به کودکانمان ماهی گیری یاد دهیم و تمام زندگی آنها را تضمین کنیم، به آنها ماهی می‌دهیم! اگر ما کودکانی را که استعداد کارآفرینی دارند، پیدا کنیم و سعی کنیم این مهارت را در آنها شکوفا کرده و آنها را برای کارآفرین شدن تعلیم دهیم، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

این نسخه می تواند در ایران نیز راه حل مشکل بیکاری جوانان باشد، به شرط آن که از دوران کودکی به فکر آموزش اصولی و منطبق با شریط جامعه به فرزندانمان باشیم.

 منبع: سایت پازما

موضوعات: اموزشی
 [ 07:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تاثیر خواب و نماز... ...

خواب آلودگي دائمي يا پرخوابي :

   خواب آلودگي يكي از آفاتي است که در روند نماز گزاري تأثير بسيار دارد و هم سبب نمازگريزي و ترك نماز مي شود و هم مانعي براي حضور قلب به شمار مي آيد . “…ابلیس به یحیی گفت:زمانی که پر بخوری تو را نسبت به نماز و ذکر سنگین کرده وآن طور که باید نمی توانی  نماز  بخوانی  و شیرینی  ذکر حق را بیابی ” [1]

    امام صادق عليه السلام مي فرمايد:” خوابيدنِ فراوان، بر اثر آشاميدني زياد است و نوشيدن زياد هم، بر اثر زياد خوردن است و اين دو سنگين کننده نفس از طاعت و عبادت هستند"[2] در اين روايت نيز به دو پي آمد پرخوابي در شخص نمازگزاراشاره شده است: يكي سنگين شدن عبادت بر نفس؛يعني عبادت در نظرانسان ، سنگين ومشكل به نظر مي آيد، در نتيجه با بي ميلي به سراغ آن مي رود. چون چنين فردي نماز را کار سخت وطاقت فرسايي مي بيند و انگيزه کافي براي اقامه نماز وجود ندارد،امكان ترك نماز بسيار زياد است . پرخوابي سبب مي شود ذهن مجالي براي خودورزي نداشته باشد.در نتيجه، فردي که پرخواب است، قدرت تمرکز ذهن در حال نماز را نيز ندارد به اين ترتيب، پرخوابي در يك وجه مانع نمازگزاري و سبب ترك نماز است و در وجه ديگر سبب پراکندگي افكار مي شود. پرخوابي، جسم را بي حال مي کند  و موجب ناتواني اراده مي گردد و اعتماد به نفس آدمي را سلب مي کند، که در نتيجه نسبت به معنويات عكس العمل منفي نشان مي دهد… چنين فردي اگر خود را کنترل کند و از لذت سحر خيزي بهره مند گردد، متوجه مي شود که چه نعمت عظيمي را از دست مي داده است. با تنظيم خواب و سحر خيزي، همّت آدمي بلند و اراده او راسخ وقدرت اعتماد به نفس اش افزايش مي يابد.

منابع:
[1] حسین انصاریان-شرح مصباح الشريعة، امام صاد ق عليه السلام، دفتر انتشارات اسلامی-1386-ج 2-ص123
[2] مصباح الشريعة، امام صاد ق عليه السلام، ترجمه عبدالرزّاق، دانشگاه تهران, 1343 ش , ص253

کلید واژه: نماز ،خواب ،حضور قلب

موضوعات: اموزشی
[دوشنبه 1395-11-11] [ 10:39:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حضور قلب در نماز ...

دام شیطان برای دنبال نکردن حضور قلب

در کتاب “زمزم عرفان” از قول آیت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند:

افکاری که به ذهن انسان خطور می کند، یا با اختیار انسان است یا در اختیار انسان نیست؛ آنچه در نماز مهم است، باید سعی کنید به اختیار خود، فکرتان را به جای دیگر منصرف نکنید؛ اما اگر بدون اختیار باشد، ایرادی نیست و به محض توجه، دوباره بر نماز متمرکز شوید، تا کم کم در طول نماز   حواستان جمع باشد.

موضوعات: اموزشی
[شنبه 1395-11-02] [ 09:36:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ثمره ی انتظار ...

مفهوم انتظار :
« انتظار» يعني « چشم داشتن» و چشم به راه بودن ، چشم داشت يك تحول، چشم داشت يك رويداد خوب ،‌چشم داشت يك گشايش و … ، يا چشم به راه يك آينده ی مطلوب ، چشم به راه يك عزيز سفر كرده ، چشم به راه يك دستگير ، چشم به راه يك منجي و … به اين معنا انتظار مفهومي است كه با نهاد همه انسان ها عجين شده است ، مي توان گفت كه همه انسانها به نوعي منتظرند .
به بيان ديگر انتظار يا اميد به آينده همزاد انسان است و اگر اميد به آينده را از او بگيرد سرنوشتي جز سكون ، ركود ، مرگ و تباهي نخواهد داشت از همين روست كه در كلام نوراني پيامبر گرامي اسلام (ص) آمده است :
« الأمَلُ رَحْمَهٌ لِأمَّت‍ِي وَ لَوْلا اْلأصٌلُ مَا أرْضَعَتْ وَالِدَهٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غارسٌ شجراً »
«اميد براي امت من رحمت است و اگر اميد نبود هيچ مادري فرزندش را شير نمي داد و هيچ باغباني درخت نمي كاشت.»
و همچنين حكايت شده است كه :
روزي حضرت عيسي (ع) نشسته بود و پيرمردي با بيلي زميني را شيار مي كرد . عيسي (ع) فرمودند: بار خدايا اميد «آرزو»‌ را از او بگير. آن مرد در دَمْ بيل را به كناري انداخت و دراز كشيد ، ساعتي گذشت و عيسي (ع) گفت: بار خدايا اميد را به او بازگردان ، بي درنگ آن پير برخواست و شروع به كار كرد.
لحظه لحظه زندگي انسان با اميد همراه است و او هر دوره از عمر خود را به اميد رسيدن به دوره بعدي پشت سر مي گذارد . كودكي كه تازه پا به دبستان گذاشته به اميد رفتن به كلاس بالاتر و پشت سر گذاشتن دوران آموزش ابتدايي درس مي خواند و تلاش مي كند ، همين كودك دوران راهنمايي را با اميد رسيدن به دوران دبيرستان سپري مي كند و دوران دبيرستان را به اميد روزي كه به دانشگاه راه يابد پشت سر مي گذارد . وقتي همين كودك ديروز و جوان امروز وارد انشگاه مي شود اميدهاي تازه به او توان مي دهد و به زندگي او معنا مي بخشد ، اميد رسيدن به جايگاه مطلوب اجتماعي ، تشكيل خانواده ، داشتن فرزند و … ، پس از تشكيل خانواده و به دنيا آمدن فرزندان همه اميدها و آرزوهاي انسان متوجه پيشرفت و ارتقاي فرزندانش مي شود و به اين ترتيب حكايت پايان ناپذير اميد به آينده و انتظار تحقق فردايي بهتر ، خود ريشه در يك ويژگي فطري دارد و آن كمال جويي انسان است. انسان همواره طالب رسيدن به مراتب بالاتر و دست يافتن به قله هاي پيشرفت و ترقي است و اين در همه انسان ها با تفاوت هاي در سطح كمال مورد نظر و تلاش و جديتي كه براي رسيدن به كمال مطلوب صورت مي گيرد وجود دارد.
در هر حال انتظار و چشم به راه آينده بودن شعله اي است در وجود انسان كه هرچه فروزان تر و پر فروغ تر باشد تحرك و پويايي او نيز بيشتر خواهد بود و برعكس هرچه اين شعله به سدري و خاموشي بگرايد ، تلاش و فعاليت انسان نيز كاستي مي پذيرد تا آنجا كه او تبديل به موجودي سرد ، بي روح ، بي نشاط ، گوشه گير و بي تحرك مي شود و اين همان حالتي است كه در روانشناسي به« افسردگي »‌ تعبير مي كنند . حالتي كه شدت ضعف و زمينه هاي بوجود آمدن آنها در افراد مختلف متفاوت است اما عامل آن در هر حال چيزي جز خشكيدن نهال اميد در وجود انسان نيست .
با توجه به اهميت و نقش اساسي اميد به آينده و انتظار فرج در زندگي انسان ها مكتب اسلام تلاش نموده است با تقويت اين روحيه ،‌ تلاش و سرزندگي جوامع اسلامي و مسلمانان را به نهايت درجه خود رسانده و آنها را در هر زمان پويا و پايدار نگهدارد . به نظر مي رسد اميد به آينده و انتظار فرج به دو معنا در آموزه هاي دين مبين اسلام بكار رفته است :
1 – انتظار به معناي عام : در اين معنا مكتب اسلام تلاش كرده است كه از يك سو با فضيلت بخشيدن به انتظار گشايش و اميد به آينده و از سوي ديگر نكوهش يأس و نااميدي ، دلسردي و دل مردگي ، روحيه تلاش و تكاپوي سازنده را در افراد جامعه اسلامي زنده نگهدارد و از ايجاد حالت يأس و نا اميدي در زندگي شخصي مسلمانان جلوگيري كند.
اهتمام اسلام به اين معناي عام از انتظار و اميد به آينده تا بدان حد بوده كه از يك سو اميد به فردا، رسيدن گشايش از سوي خداوند در زمره بهترين اعمال بر شمرده شده و از سوي ديگر يأس و نا اميدي از رحمت خداوند از جمله گناهان كبيره به شمار آمده است. – قرآن كريم نا اميدي از رحمت خدا را از ويژگي هاي كافران بر شمرده و از زبان حضرت يعقوب (عليه السلام)‌- چنين نقل مي كند:
«‌ يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ »
«اى پسران من، برويد و يوسف و برادرش را بجوييد و از رحمت خدا مأيوس مشويد، زيرا تنها كافران از رحمت خدا مأيوس مى‏شوند.»
شايد بتوان گفت بسياري از رواياتي كه در آنها به فضيلت « انتظار فرج»‌به طور كلي و بدون ذكر متعلق فرج اشاره شده به اصل تقويت روحيه اميد به آينده و مقابله با حالت نااميدي و بد بيني نسبت به آينده نظر داشته اند كه از آن جمله مي توان به اين روايت اشاره كرد:
1-1- از سوي رسول اكرم (ص)‌ نقل شده است كه :
هر كسي نسبت به رزق كمي كه خداوند به او داده خشنود باشد خداوند نيز به عمل كمي كه او انجام مي دهد خشنود مي گردد و انتظار گشايش عبادت است .
2-1- همچنين از آن حضرت روايت شده است كه :
« أفْضَلُ العِبَادَةِ إنْتِظَارُ الفَرَجِ»‌
برترين عبادتها انتظار فرج است .
3-1- همچنين باز مي فرمايند :
« أفْضَلُ جَهَادِأمَّتي إِنْتِظَارُ اْلفَرَج »
برترين جهاد امت من انتظار فرج است .

4-1- امام علي (ع)‌در بخشي از روايت مفصلي كه در آن به چهار صد مورد از اموري كه براي صلاح دين و دنياي مؤمن شايسته است ، اشاره مي كنند ، پس از توصيه به طلب رزق در بين طلوع فجر و طلوع شمس مي فرمايند :
«‌منتظر فرج باشيد و از رحمت خداوند نااميد نشويد ، به درستي كه خوشايندترين اعمال نزد خدواند صاحب عزت و جلال انتظار فرج است .»‌
5-1- آن حضرت در بخش ديگري از روايت ياد شده پس از اشاره به اين مطلب كه ناشكيبايي در هنگام بروز ناگواري ها موجب از بين رفتن اجر انسان مي شود فرمودند:
«‌برترين كارهاي انسان ، انتظار گشايش از سوي خداست .»
2 – انتظار معناي خاص : در اين معنا انتظار گشايش و اميد به آينده از حالت امري محدود سطحي و فردي خارج شده و تبديل به امري گسترده ، عميق واجتماعي مي گردد در توضيح اين مطلب بايد گفت : تعاليم اديان الهي و به ويژه دين مبين اسلام ، دقيقاً بر گرايش هاي دروني انسان ها تكیه دارد و اهداف و برنامه هاي آنها بر اساس همين گرايشهاي دورني و ويژگيهاي فطري سامان يافته است و در اين ميان نقش دين تنها جهت دهي توسعه و تعميق اين گرايشهاست .
در موضوع مورد بحث نيز دين مبين اسلام با توجه به اينكه اميد به آينده و انتظار يك گرايش فطري و جوهره زندگي انسانهاست تلاش نموده كه اين گرايش را از يك سو توسعه و از ديگر سو تعميق بخشد .
به اين بيان كه دين اسلام به همه انسانها مي گويد:
اولاً شما فقط متظر بهبود وضع زندگي خود و اطرافيان نباشد و تنها سعادت نزديكان خود را طلب نكنيد بلكه اين انتظار را نسبت به همه افراد جامعه گسترش دهيد و چشم انتظار روزي باشند كه رفاه ، سعادت ، عدالت و معنويت نه تنها در شهر و ديار شما بلكه در همه جهان گسترده شود .
ثانياً انتظار شما نبايد تنها متوجه امور ظاهري سطحي و محدو زندگي گردد . شما بايد انتظارتان را تعميق بخشيد و چشم به راه آينده باشيد كه حقيقت مطلق ، عدالت مطلق و معنويت مطلق در جهان حاكم شود. در اين معنا انتظار تنها به ظهور مردي تعلق مي گيرد كه اگر بيايد نهايت خوبي ها را براي همه انسانها در سراسر جهان فراهم خواهد شد اين انتظار به همان اندازه فضيلت و برتري دارد كه تحقق متعلق آن است .

 

کلید واژه : انتظار ، امید ، گشایش ، حرکت

موضوعات: اموزشی
[شنبه 1395-10-11] [ 08:48:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آیا ما شیعه ایم ... ...

رسالت شیعه
مردی همسرش را به نزد حضرت فاطمه (س) فرستاد تا از ایشان سؤال کند که آیا او از پیروان و شیعیان آن حضرت محسوب می شود یا نه؟ حضرت زهرا(س) فرمود: به شوهرت بگو اگر به آنچه خواسته و هدف ماست عمل می کنی و از آنچه ما نهی می کنیم بیزاری می جویی، بدان که از شیعیان ما خواهی بود. در غیر این صورت نه. زن جواب را به اطلاع شوی خود رساند. مرد از این پیام بسیار ناراحت شد و متوجه گردید که مسئولیت شیعه بودن بسیار حساس و سنگین است. با خود گفت: وای بر من! در امان ماندن از گناه بسیار مشکل است، پس من اهل جهنم هستم و همیشه در آن خواهم ماند. آن زن جریان اندوه شوهر خود را برای فاطمۀ زهرا (س) تعریف کرد. آن حضرت فرمود: به او بگو آن طوری که فکر می کنی نیست، زیرا پیروان ما بهترین اهل بهشت هستند، ولی هر کس ما و دوستان ما را دوست داشته و با دشمنان ما دشمن باشد و قلب و زبانش نیز با ما همراه باشد، ولی امر ما را اطاعت نکند و از آنچه نهی نموده ایم پرهیز نکند جزو رهروان ما محسوب نمی شود. با این وجود، شیعیان ما در بهشتند، لیکن پس از آنکه گناهان و آلودگیهای آنان به واسطۀ زحمت و رنج فراوان در دنیا یا در قیامت پاک شود. پس به وسیلۀ محبتی که به ما دارند، در بهشت به حضور ما می رسند.

 

کلید واژه : شیعه ، پیروان ، محبت

موضوعات: اموزشی
[شنبه 1395-10-04] [ 11:39:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نحوه برخورد با مردم در سیره حضرت زهرا (س) ...

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در اجتماع:
رابطۀ مردم با اهل بیت پیامبر (ص)، رابطۀ عاشق و معشوق است. دوست باید تمام کمالات را در محبوب خود بیابد و از دریای فیض و معرفت او سیراب شود و محبوب نیز باید آنچه در توان دارد، برای هدایت و سعادت رهروان خود به کار بندد.
یکی از نقش آفرینی های درخشان فاطمۀ زهرا (س) بالا بردن فرهنگ جامعه، رشد فکر و اندیشۀ مردم و دفع مشکلات و شبهات آنان است. آن حضرت از مسائل ساده گرفته تا پیچیده ترین مشکلات را پاسخگو بود و این میسر نبود، مگر با احاطۀ علمی، قوت فکری و همت بلند ایشان. این بانوی بزرگ اسلام، زجر تبلیغ و رنج تعلیم و تربیت را تحمل نموده، چون مشعلی فروزان در راه هدایت جامعه، نورافشانی کرد و با سوختن خود به دل و جان مردم گرمی بخشید و پاسداری از ارزشها و مفاخر اصیل، مبارزه پیگیر با بدعتها، جهل، کجرویها و رکود جامعه را خط مشی خود قرار داد. از این رو، امت نیز باید هر چه بیشتر به مقام و حقوق رهبر خود آگاه گردد و خود را چون شاگردی فروتن در برابر او احساس کند و به دامان او چنگ زند تا از نقص به کمال و از ضعف به قدرت و از ظلمت به نور برسد.
چنین امتی باید پرسش را عیب ندانسته و آنچه را نمی داند بپرسد تا درهای معرفت به رویش گشوده شود. امام صادق (ع) فرمود: «بر در علم قفلی است که کلید آن سؤال است».
در جای دیگر، امام کاظم (ع) فرمود: «گفتگو با عالم در محلی نامناسب، بهتر از سخن گفتن با جاهل روی تشک است».
حضرت فاطمه(س) نمونه کامل این مقصود است. ایشان از کودکی در متن اجتماع به سر برده و با مردم، همدم و همدرد بوده است. این بانو رابطه ای صمیمانه و عالمانه با یاران خود داشت.
زنی به خدمت حضرت زهرا (س) رسید و عرض کرد: مادر پیر و ناتوانی دارم که در نماز بسیار اشتباه می کند، مرا فرستاده تا از شما بپرسم که چگونه نماز بخواند. آن حضرت فرمود: هر چه می خواهی بپرس. آن زن سؤالات خود را مطرح کرد تا به ده سؤال رسید و حضرت زهرا(س) با روی گشاده جواب داد. زن از زیادی پرسش خود شرمنده شده، گفت: شما را بیش از این زحمت نمی دهم. حضرت فاطمه (س) فرمود: باز هم بپرس. آن گاه برای تقویت روحیۀ وی چنین فرمود: اگر به کسی کاری واگذار کنند، برای مثال از او بخواهند که بار سنگینی را به ارتفاع بلندی حمل کند و در برابر این کار صدهزار دینار به او جایزه بدهند آیا او با توجه به آن پاداش احساس خستگی می کند؟ زن جواب داد: نه آن حضرت فرمود: من در مقابل هر پرسشی که جواب می گویم از خدا پاداشی بمراتب بیشتر دریافت می کنم و هرگز ملول و خسته نمی شوم. از رسول خدا(ص) شنیدم که روز قیامت دانشمندان اسلام در برابر خدا حاضر می شوند و به اندازۀ علم و تلاش و کوششی که در راه آموزش و هدایت مردم داشته اند از خدای خود پاداش می گیرند.

کلید واژه : حضرت زهرا (س) ، اجتماع،مردم

موضوعات: اموزشی
 [ 11:36:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آداب سفره ...

 

آداب سفره فاطمه زهرا (س)


فاطمه زهرا (س) در آداب غذا خوردن و بهداشت می فرمودند: در سفره دوازده خصلت است که بر هر مسلمان واجب است آنها را بشناسد. چهار تای آنها واجب و چهار تای آنها سنت و چهار تای دیگر ادب است. اما چهار تای واجب عبارت اند از :1) معرفت خدا 2) رضا و خشنودی پروردگار 3) بسم الله گفتن 4) شکر نعمات پروردگار. اما چهار تای سنت: 5) وضو قبل از طعام 6) نشتن به روی طرف چپ بدن 7) پاک کردن انگشتان 8) استفاده از سه انگشت. اما چهار تای ادب: 9) خوردن از آنچه پیش روی اوست 10) کوچک گرفتن لقمه 11) خوب جویدن غذا 12) کم نگاه کردن به صورت این و آن .
آری ، حجم غذا باید کم باشد و لقمه کوچک برداشته شود تا امکان تاثیر شیره هاضمه بر روی غذا و جویدن آن به حد کافی میسر باشد. همچنین،پیش و بعد از صرف غذا و به هنگام غذا خوردن فعالیت شدید فکری و جسمی نباشد تا امکان هضم بهتر باشد.

 

 

کلید واژه : آداب سفره ، حضرت زهرا (س)، بهداشت

موضوعات: پیام ها, اموزشی
[یکشنبه 1395-09-28] [ 04:29:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت