? جعفر بن قولویه قمی از برجسته ترین چهره های راویان شیعه و فقیهان امامیه، در قرن چهارم هجری است که در شهر مقدس قم به دنیا آمد و از اساتید بزرگی همچون احمد بن ادریس اشعری قمی، پدرش محمد بن قولویه، محمد بن یعقوب کلینی، محمد بن حسن صفار و علی بن بابویه (پدر شیخ صدوق) بهره برده است.

 

شیخ مفید از ممتازترین شاگردان ابن قولویه است که از او ستایش فراوان کرده است.

 

▫️ ابن قولویه به عنوان یکی از محدثان سرشناس و مورد اطمینان بزرگان امامیه، در سلسله سند ۵۰۷ روایت حضرات معصومین قرار گرفته است و با محافظت از این گنجینه علمی، افزون بر زنده نگه داشتن یاد و نام ائمه علیهم السلام ، خدمات شایانی نیز به جهان تشیع و تثبیت باورهای آن کرده است. این پاسدار فداکار فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در سال ۳۶۷ هجری قمری وفات یافت و در حرم کاظمین علیهماالسلام مدفون گردید. پدر ایشان نیز که از علمای بزرگ بوده اند در شهر مقدس قم و در خیابان ارم، روبروی مدرسه آیت الله گلپایگانی مدفون هستند.

 

? کتاب کامل الزیارات شامل ۸۴۳ حدیث می باشد که در ۱۰۸ باب تنظیم شده است.

 

این کتاب یکی از ارزشمندترین مجموعه های حدیثی در زمینه زیارت و از منابع غنی عاشورا پژوهی می باشد که مهم ترین روایات این بخش را در خود جای داده است.

 

? ابن قولویه انگیزه نگارش آن را این گونه بیان می فرماید : « انگیزه من در نگارش این کتاب، تقرب به درگاه الهی و پیامبر و علی و فاطمه و ائمه صلوت اللّه علیهم اجمعین بوده و تلاش کرده ام با نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و نقل ثواب زیارت آن بزرگواران، به جمیع اهل ایمان هدیه ای تقدیم کرده باشم. »

 

این یادگار ماندگار شیعه بیش از هزار سال است که مورد توجه محدثین و فقهای عظیم الشأن عالم اسلام بوده و امروزه همچنان در صدر کتابهای درجه یک شیعه قرار دارد. بحارالانوار، مفاتیح الجنان و اکثر کتابهای دعا و زیارت و منابع عاشورایی از جمله آثاری هستند که از این کتاب بهره برده اند.

 

موضوعات: مناسبت ها, نکات
[یکشنبه 1396-08-21] [ 06:43:00 ب.ظ ]