امروز18آبان ماه برابر20صفر

 

مصادف بااربعین حسینی؛

 

چندنکته مهم?

 

بنی امیه و بنی عباس، اسلامی را می خواستند که با دنیای آنها کاری نداشته باشد!

پس بنی امیه چه کسانی بودند؟

بنی امیه بخشی از جامعه اسلامی بودند که دیدگاهشان این بود که می خواستند اسلام را در بین مردم با دیدگاه دنیایی خودشان هماهنگ و مسلط کنند. یعنی اسلامی را در بین مردم رواج بدهند که خودشان و اعتقادات دنیاخواهانه شان را جا بیندازد و راه آنها را برای دنیا داری باز کند.بعد از بنی امیه، بنی عباس هم که آمدند همین مشکلات بود. هارون با حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه چه مشکلی داشت؟ مامون چه مشکلی داشت؟ و بقیه؟بنی عباس سلسله مفصلی بودند، صدها سال حکومت کردند. آنها هم همین مشکل را داشتند. اسلامی را می‌خواستند که با دنیا خواهی آنها تضاد نداشته باشد، بلکه همراه و همکار باشد.یعنی توجیه گر اعتقادات و راه و رسم آنها باشد. به فرمایش حضرت امام (ره) اسلام درباری را می‌خواستند و به زبان امروزی، اسلامی را می‌خواستند که با آمریکا کنار بیاید!از نظر بنی عباس، ائمه اطهار(ع) آدم های تندرویی بودند. نمی گذاشتند که اینها طبق میلشان حکومت کنند.بنی عباس، نماز جمعه هم داشتند، مفتی اعظم داشتند، اسلام شناس داشتند، مفسرین بزرگ داشتند، دانشمندان بزرگ داشتند، خودشان مجالس علمی تشکیل می‌دادند.این همه جلسات مناظره بین علما و به خصوص امام رضا(ع) و سایر رشته و نحله های فکری و فلسفی و فقهی برای چه بود؟ برای اینکه هارون و مامون و بنی عباس خیلی علاقه داشتند اسلام پیشرفت کند؟!! منظورشان از اسلام حکومت خودشان بود. دین حکومتی خودشان را می‌خواستند پیشرفت بدهند.

با آمریکای آن زمان یعنی روم، با شوروی یا چین آن زمان، یعنی با هند در ارتباط بودند. نماینده های علمی، یعنی به قول امروزی ها دیپلماسی دانشگاهی داشتند. پای همه نحله های فکری را در اسلام باز کرده بودند و هر گونه تفکر انحرافی و الحادی را هم آزاد می گذاشتند، می گفتند: بیایید حرف بزنید، اسلام هم جواب بدهد.

اینها نگرانی اسلام را نداشتند، می‌خواستند بگویند ما آزادی ایجاد کردیم و شما به خاطر ما آزاد هستید. البته منحرفین هم خیلی خوششان می‌‌آمد، یعنی به این وسیله جمعیت عظیمی از جامعه اسلامی که منحرف بودند، خوش گذران و آلوده بودند، همه اینها طرفداری خلیفه را می کردند.از این بهتر می‌شود؟

خلیفه به این خوبی، آزاد می‌گذارد تا هر کس با هر عقیده ای زندگی کند. حتی کفار و منحرفین اجازه تبلیغ اعتقادات خودشان را داشتند…

موضوعات: اخبار پژوهشی
[پنجشنبه 1396-08-18] [ 10:47:00 ب.ظ ]