زنان در قیام امام حسین علیه السلام


ابتدای مشارکت سیاسی زنان در حماسه قیام حسینی را در عملکرد طوعه می یابیم.

پس از ورود ابن زیاد به کوفه و ایجاد رعب و وحشت شدید، چندین هزار کوفی بیعت کننده با مسلم بن عقیل، ترس از مخلوق را بر خوف از خالق  قهّار ترجیح دادند و مردان نامرد همگی او را تنها گذاردند. در این آزمایش عظیم، تنها یک زن است که ولایت را پاس داشته و در حمایت از امام علیه السلام ، مردانه و بدون هراس از دشمن قهّار، نماینده او را در خانه خویش پناه می دهد.

طوعه که شاگرد مکتب آسیه است، عمری را در خدمت اشعث بن قیسِ منافق گذرانده است. این زن کنیز آن کسی است که ضربه های بسیاری را به علی علیه السلام و شیعیان او وارد ساخت. دخترش جعده قاتل امام حسن علیه السلام و پسرش محمد بن اشعث از فرماندهان لشکر ابن زیاد در جنگ با امام حسین علیه السلام است. علاوه بر آن، فرزند طوعه، بلال نیز از نامردان پیوسته به ابن زیاد می باشد که نهایتا محل اختفای مسلم را به مأمورین ابن زیاد نشان می دهد. طوعه پس از یورش مأموران، به حمایت از مسلم می پردازد، آنگاه که مأموران از پشت سر به مسلم حمله می کنند مسلم را باخبر می سازد تا مراقب پشت سر باشد و در هنگام تشنگی شدید نماینده امام، به او آب می رساند و سیرابش می سازد.(26)

از تلاش سیاسی دیگر زنان شیعه می توان از ماریه دختر سعید در بصره نام برد که خانه اش را محل اجتماع شیعیان مخالف یزید قرار داده بود و از این محفل است که چند تن عازم کربلا می شوند تا امام حسین علیه السلام را در قیام خود یاری نمایند. (27)

پس از آن حضور پر افتخار زنان را در کنار خاندان امام علیه السلام می یابیم، که در تاریخ ضبط گردیده است. آنگاه که امام حسین علیه السلام به  اصحاب خود اذن ترخیص داده فرمودند: «هرکس، عیال با خود همراه دارد همین امشب او را به مأمنی برساند فردا مردان ما کشته می شوند و عیال من به اسیری می روند» صدای ناله همسر علی بن مظهر از درون خیمه بلند شد که: «یا بن الزهراء السنا قابلاً للخدمة بناتک و اخواتک؟» ای پسر زهرا علیهاالسلام آیا ما قابلیت خدمت به خواهران و دخترانت را نداریم؟ کلام پر از صفای این زن سبب شد تا حضرت اجازه دهند زنان نیز با انتخاب  خویش شریک غم خاندان آن حضرت گردند. این بانوان هر چه در توان داشتند برای یاری امام علیه السلام در این حماسه عظیم کوشیدند. گاه چون دیلم همسر زهیر و قمر همسر عبداللّه بن عمیر کلبی و … مردان خویش را تشویق به شرکت در قیام امام علیه السلام نمودند و گاه تسلی- بخش خاندان امام علیه السلام گشتند پس از این قیام نیز جهت جاوید نمودن یاد این حماسه، نقش مؤثری را ایفا کردند.ا

دامه…زنان دین گستر در تاریخ اسلام

 

 

موضوعات: مقالات
[جمعه 1397-06-23] [ 03:26:00 ب.ظ ]