پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه سمنان


 
  اگر دنیا بد است، چرا 124 هزار پیامبر خدا در آن زندگی کرده اند و اولیای بسیاری در آن روزگار گذرانده اند؟ ...

چالش

می دانم که از سخنان تکراری و کلیشه ای خسته شده ای! قصدم این نیست که دوباره همان ها را تکرار کنم، اما باید به دو نکته توجه کنی: اول اینکه گاهی اوقات به سخن هایی برمی خوری که تکرار آن لازم است و نباید از تکراری بودن آنها ملول شوی! برخی سخنان مثل نماز است که تکرار آن در شبانه روز فواید فراوان دارد. از این رو وعظ و نصیحت اگرچه تکراری باشد، خالی از فایده نیست بلکه گاهی فواید آن بی شمار است و من و تو را در طی مسیر کمال و رسیدن به مراقبه، محاسبه و مشارطه ـ که علمای اخلاق بسیار بر آن تأکید می کنند ـ کمک می کند. دوم آنکه بعضی اوقات اگر از همان چیزهای تکراری از ما بپرسند، پاسخ آن را به خوبی نمی دانیم؛ چون به خوبی در آن دقت نکرده ایم و ابعاد مختلف آن را بررسی ننموده ایم و گاه آن را اشتباه متوجه شده ایم! مثلاً من و تو بارها و بارها پای منبرها و کلاس های درس و رادیو و تلویزیون از مذمت دنیا شنیده ایم و فهمیده ایم که نباید به این دنیای فانی دل بست، ولی با این همه، معنا و مفهوم آن را به خوبی درک نکرده ایم. حالا من چند پرسش مهم طرح می کنم تا خود را بسنجی که ایا توان پاسخ گفتن به آن را داری یا نه:

ـ ایا ما با پای خود به این دنیا آمده ایم که در انتخاب دنیا آزاد باشیم؟

ـ اگر دنیا بد است، چرا 124 هزار پیامبر خدا در آن زندگی کرده اند و اولیای بسیاری در آن روزگار گذرانده اند؟

ـ اگر باید از دنیا پرهیز کرد، پس این نعمت های فراوان ـ مانند میوه های درختان و رودهای خروشان و… ـ برای چه کسانی آفریده شده است؟

ـ اگر حب دنیا بد است، ایا محبت به زن و فرزند و پدر و مادر و فامیل و دوست ـ که از اجزای دنیایند ـ نیز بد است؟

ـ ایا دنیاگریزی ما را به عزلت و گوشه گیری و رهبانیت ـ که در اسلام ممنوع شده ـ و دوری از جامعه نمی کشاند؟

ـ ایا واگذاردن دنیا به اهل آن، باعث تسلط کافران و مشرکان بر اهل ایمان نمی شود؟

و حالا تو خوب متوجه می شوی که در ورای آن وعظ های تکراری و خبرهای فراوان، پرسش های بی پاسخ بسیاری داری که یا به آن پاسخ نگفته اند یا در پاسخ آنها تأمل و تفکر نکرده ای!

تردیدی نداشته باش که دنیا آفریده خدای توست و ایات فراوانی در قرآن به ذکر ابعاد مختلف آن و نیز نعمت های متنوع و رنگارنگ دنیا اختصاص یافته است. در روایات نیز از دنیا به خوبی یاد شده و دار انبیای الهی و اولیا و صالحان نامیده شده است. از این رو تو خود می توانی نتیجه بگیری که دنیا که آفریده پروردگار است نمی تواند بد باشد؛ چون آن ذات بی همتا خود مبدأ و منشأ خیر و نیکی است و هر چه از او صادر می شود جز خوبی و نیکی نخواهد بود. پس همان گونه که آن پروردگار شایسته ستایش است، نعمت های او ـ که از جمله آنها دنیاست ـ نیز ستودنی است.

پس حتماً می خواهی بگویی دنیا خوب است، اما حب دنیا و دوست داشتن آن بد است! اما نه! این گونه نیست! حتی حب دنیا و دوست داشتن دنیا نیز امر مذموم و ناپسندی نیست. پدر و مادر و برادر و خواهر و دوست و فامیل تو از اجزای این دنیایند و تو باید آنها را دوست داشته باشی! در روایات به دوست داشتن پدر و مادر و فرزند و همسر و… بسیار سفارش شده است و بخشی از این دوست داشتن کاملاً طبیعی و فطری است. مگر می توان به پدر و مادر گفت که فرزندت را دوست نداشته باش؟! پس همان طور که دنیا بد نیست، دوست داشتن نعمت های آن نیز بد نیست!

پس آن همه روایت در مذمت دنیا برای چیست؟ پس روایاتی که مردمان را به شدت از دنیا پرهیز داده است چه معنایی دارد؟

اینجا مهم ترین بخش بحث است. مؤمن باید بداند که دنیا با همه زیبایی ها و رنگارنگی آن طی شدنی و تمام شدنی است و حال او در دنیا باید حال مسافری باشد که چند روزی در مسافرخانه است. انسان در سفر می کوشد بهترین مسافرخانه را برای خود تهیه کند، اما هرگز به آن چهاردیواری دل نمی بندد؛ چون می داند که فردا باید آن را ترک کند. مؤمن باید دنیا را دوست بدارد، اما نه به شکل افراطی! آنچه در روایات از آن نهی شده، حب و علاقه افراطی به دنیاست. علاقه ای که گاه باعث می شود انسان، مسافر بودن خود را فراموش کند. علاقه افراطی و فله ای به دنیا گاه باعث می شود آدمی به روی همنوعان خود شمشیر بکشد و برای رسیدن به قدرت و ثروت آنها را نابود کند. از این رو ـ چنان که در روایت آمده است ـ حب دنیا از نوع افراطی آن ریشه همه خطاها و جنایت هاست. در مقابل، باور به معاد و ذکر و یاد قیامت و تفکر و تأمل در هستی (اعم از انسان و جهان) باعث می شود که علاقه به دنیا حالت افراطی پیدا نکند و فرد را به سقوط در دره های گمراهی نکشاند.

نهج البلاغه امیرمؤمنان علی(علیه السلام) سرشار از اندرزها و حکمت هاست. بخشی از این اندرزها به مسئله دنیا اختصاص دارد و آن حضرت طی آن، مردمان را از شیفتگی غیرطبیعی و غیرفطری به دنیا و افراط در دنیادوستی باز می دارد. آن بزرگوار پیش از روزگار خلافت، در سفارش خود به سلمان فارسی چنین فرموده است:

«اما بعد، دنیا ماری خوش خط و خال را می ماند، با پوستی نرم و زهری کشنده! از جاذبه های فریبایش روی گردان که همدمی تو با آن را فرصت کوتاهی است. خویش را از اندوه هایش وارهان که تو را در جدایی آن و نیز در فراز و فرودش تردیدی نیست. هرگاه به آن شیفته تر شدی بیشتر نگران باش که دنیاداران هرگاه به یکی از شادی های دنیا اطمینان می یابند یا با شرایطی مأنوس می شوند، دنیاشان فرو می کشد و به پرتگاهی هراس آورشان می سپارد.»*

* نهج البلاغه، نامه 68.

موضوعات: نکات, احادیث
[پنجشنبه 1397-11-25] [ 11:47:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  دست زدن در مجالس شادی اهل بیت ...
دست زدن در مجالس شادی اهل بیت

‼️دست زدن در شادی اهل بیت

 

?س 936: دست‌زدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟

 

✅ج: به‌ طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به‌ خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد.

 

?منبع: khamenei.ir

 

موضوعات: اموزشی, نکات, سیاسی-اجتماعی
[جمعه 1397-09-09] [ 11:38:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  راه پیشرفت در تحصیل ...
راه پیشرفت در تحصیل

✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 

 

در برنامۀ تحصیل، راه متعارف را پیش گیرید؛ اشکالی داشتید، سؤال کنید! برای پیشرفت در تحصیلات نافعه(سودمند)، به [خواندن] تعقیبات مشترکه ملتزم باشید. «سُبحانَ مَن لایَعتَدی عَلی أَهلِ مَملِکَتِه… ». 

 

به سوی محبوب، ص۷۸

 

مشاهده متن_کامل دعا از طریق #لینک زیر: 

? http://bahjat.ir/fa/content/10491

 

✅ @bahjat_ir??

موضوعات: پیام ها, نکات
[چهارشنبه 1397-07-04] [ 05:37:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  منبرک متنی،اقتصاد مقاومتی ...

⚫️ ترویج اقتصاد مقاومتی

 

 

⭕️ اقتصاد مقاومتی اندیشه‌ای است که برخواسته از آموزه‌های اقتصادی اسلام است. اسلام با دستورات خود تلاش می‌کنند که معیشت افراد و اقتصاد جامعه شکننده نباشد. اسلام برای مقابله با شکنندگی معیشت افراد دستورالعمل‌های دقیقی دارد. 

 

⭕️ اسلام سعی می‌کند با تقویت فرهنگ کار و تلاش افراد را به تولید نافع در جامعه به منظور تامین مخارج خود و توانمندی برای انفاق در راه خدا فراخواند. البته اسلام در زمینه مصرف اصل را بر اعتدال و صرفه جویی می‌گذارد تا افراد بتوانند مازاد اموال خود را نیز برای کمک به دیگران انفاق کنند.

⭕️ اسلام با ایجاد این سبک زندگی سعی می‌کنند که معیشت افراد به واسطه حرص و طمع زیاد، مصرف‌گرایی و همچنین فراموشی دستگیری از دیگران شکننده نشود.

 

⭕️ ترویج سبک زندگی اقتصادی اسلامی نه تنها معیشت افراد را غیرشکننده و مستحکم می‌کند، بلکه به اقتصاد جامعه نیز ثبات و استحکام می‌بخشد. تلاش حداکثری افراد برای آبادانی و پیشرفت جامعه اسلامی، پرهیز مردم از مصرف گرایی و مشارکت داوطلبانه در فقرزدایی با انفاق اموال باعث تامین رشد اقتصادی همراه با عدالت می‌شود و این  امر موجب تداوم استحکام اقتصاد جامعه اسلامی است…

منبع : yon.ir/1Pa3h

 

 

موضوعات: نکات
[سه شنبه 1397-07-03] [ 06:08:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  محیط خانواده گرم و با صفا ...

هماهنگی و موافقت اخلاقی بین مرد و زن در محیط خانواده


حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره:

? هماهنگی و موافقت اخلاقی بین مرد و زن در محیط خانواده از هر لحاظ و به‌صورت صددرصد برای غیر انبیا و اولیا علیهم‌السلام غیرممکن است.

اگر بخواهیم محیط_خانه، گرم و باصفا و صمیمی باشد، فقط باید صبر، استقامت، گذشت، چشم‌پوشی و رأفت را پیشه خود کنیم تا محیط خانه گرم و نورانی باشد. اگر اینها نباشد اصطکاک و برخورد پیش خواهد آمد و همه اختلافات خانوادگی از همین‌جا ناشی می‌شود.

? در محضر بهجت، ج۱، ص۳۰۰

موضوعات: پیام ها, نکات
[سه شنبه 1397-05-23] [ 08:05:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  فضیلت نماز دهه اول ذی الحجه ...

نماز دهه اول ذی الحجه

یکشنبه مورخ ۹۷/۵/۲۱ آخرین روز از ماه ذی القعده وشب اول ماه ذی الحجه مي باشد ✒

هرکس در۱۰شب اول ماه ذی الحجه دورکعت نماز معروف به نماز « و واعدنا» بخواند در ثواب حج حجاج شریک ومثل آن است که همراه حجاج درسفرحج بوده است. وقت خواندن این نماز ازشب اول ذی الحجه مابین نماز مغرب وعشاء می باشد به مدت ۱۰شب که تا شب عید قربان یعنی ۹ ذی الحجه ادامه دارد.

کیفیت خواندن نماز «و واعدنا»  ?

مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد ، سوره توحید و سپس آیه 142 از سوره شریفه الأعراف را میخواند :

«وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين»

 

 

موضوعات: مناسبت ها, نکات, سیاسی-اجتماعی
[یکشنبه 1397-05-21] [ 11:30:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکته های شنیدنی سکته ...

#نکته_های_شنیدنی #سکته

?? سده تامه باشد که در بطون دماغ واقع شود و تمام اعضا را از حس و حرکت باز دارد و این مرض به یک دفعه عارض شود اما طبیب به این علامات فرق میان سکته و مرده گذارد؛ اول مریض را در روی اندازد اگر کف دست او فوق باشد مرده است و اگر بر روی زمین باشد سکته است؛ دوم انکه دست در میان خصیتین او نهد و زمانی توقف کنند اگر رگ نابض یابد زنده است و الا مرده است؛ سیم: درکش ران نزدیک قضیب رگ نابض باشد که نزد موت ساکن شود، اگر نابض است زنده است و الا فلا؛ چهارم: انگشت به روغن نیلوفر چرب کرده نصف انگشت را در دبر علیل کنند در جانب پشت، هرگاه رگ متحرک یابند زنده است والا فلا؛ ششم: در چشم مریض نگاه کند اگر روشن و رونق دارد زنده است والا فلا؛ هفتم: پنبه نرم بر بینی مریض دارند اگر حرکت کند زنده است والا فلا؛ هشتم: علیل را بر خانه تاریک برند و چراغ در برابر چشم او بدارند اگر عکس چراغ دیده شود زنده است و الا فلا؛ نهم: مریض را در مکان روشن بدارند و در چشم او نگاه کنند اگر عکس ناظره دیده شود زنده است والا فلا؛

✳ علاج: اگر حمره لون ظاهر باشد فصد قیفال و حجامت ساقین کنند و طبیعت را نرم دارند و حقنه های متوسط بعد از مالیدن اعضا ریختن آب گرم بر بدن و اگر از برودت و بلغم باشد تابه گرم کرده بر سر او گذارند و ماء العسل استعمال نمایند.

? پی نوشت:

⬅️ خصیتین: بیضتین

#سکته
#نکته_های_شنیدنی

?منبع: حدیقه الطب/ص ۴۰/ عبدالجواد بن ابوالقاسم اصفهانی. 

برگرفته از:
سایت دکتر روازاده

موضوعات: پیام ها, اموزشی, نکات
[یکشنبه 1397-05-07] [ 09:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آیا در قرآن آیه اى وجود دارد که غنا را حرام بداند؟ ...

پرسش : 

آیا در قرآن آیه اى وجود دارد که غنا را حرام بداند؟
 

پاسخ : 

دین اسلام، مجموعه اى از اعتقادات و دستورالعمل هاى فردى و اجتماعى اعم از اخلاقى و فقهى است که به عنوان اساسى ترین و مطمئن ترین منبع و در کنار آن، سنت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)  و معصومین (علیهم  السلام)   مى باشد که مشتمل بر احادیث، رفتارها و حتى تقریر آنان است و عقل سلیم بشرى نیز از منابع فقه و حقوق اسلامى است. از این رو براى دستیابى به تفسیر و شرح هر موضوعى از نگاه دین، بایستى در همه آن منابع، آن را مورد بررسى قرارداد و تنها اکتفا به قرآن کافى نیست. در این کتاب مقدس تصریحى نسبت به غنا نشده است؛ ولى با توجه به احادیثى که در ذیل برخى آیات آمده، حرمت غنا به خوبى استفاده مى شود.

1. «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یشْتَرِى لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ بِغَیرِ عِلْمٍ وَ یتَّخِذَها هُزُواً أُولئِک لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ»[1]؛ «و برخى از مردم سخنان بیهوده را مى خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزا گیرند ؛ براى آنان عذابى خوارکننده است».
«لهو الحدیث» به هر گونه سخن با آهنگ سرگرم کننده و غفلت زا ـ که انسان را به بیهودگى یا گمراهى مى کشاند ـ گفته مى شود. روایات متعددى آن را به غنا تفسیر کرده و آن را از مصادیق «لهو الحدیث» مى شمارد[2].

2. «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»[3]؛ «و از بت هاى پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید».
«قول الزور» به گفتار باطل و بى واقعیت گفته مى شود و در روایات مختلفى، غنا از مصادیق «قول الزور» بر شمرده شده است[4].

3. «وَ الَّذِینَ لا یشْهَدُونَ الزُّورَ»[5]؛ «و کسانى که شهادت به باطل نمى دهند [و در مجالس باطل شرکت نمى کنند]».
در بخشى از این سوره، به ویژگى هاى خوب بندگان خاص الهى اشاره گشته و در این آیه مشخصه یاد شده از صفات نیک آنان دانسته شده است. روایات متعددى در ذیل آیه آمده و واژه «الزور» را به غنا تفسیر کرده است[6].

4. «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»[7]؛ «و آنها (مؤمنان) که از لغو و بیهودگى روى گردانند».

5. «وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ»[8]؛ «و [مؤمنان] هرگاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روى بر مى گردانند».

در تفسیر قمى در ذیل این دو آیه از امام معصوم (علیه السلام)  آمده که مقصود از «اللغو»، غنا است[9]. تردیدى نیست که اگر این احادیث نبود، حرمت غنا از ظاهر آیات استنباط نمى شد! اهل بیت (علیهم  السلام)   با علم و دانش نشأت گرفته از غیب و با توسعه در معناى این واژه ها، غنا را از مصادیق آن دانسته اند؛ وگرنه فهم بشر از ظاهر آیات تجاوز نکرده و حرمت غنا را به طور مستقل از آیات درک و استنباط نمى کند.
گفتنى است؛ روایاتى که در ذیل آیات پیشین آمده، همگى غنا را به عنوان مصداق و از نمونه هاى بارز برشمرده است، نه اینکه تنها به غنا تفسیر شده و در آن منحصر گردد.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. لقمان 31، آیه 6.
[2]. ر.ک: وسائل الشیعه، ج 12، باب 99، ابواب ما یکتسب به.
[3]. حج 22، آیه 30.
[4]. همان.
[5]. فرقان 25، آیه 72.
[6]. همان.
[7]. مؤمنون 23، آیه 3.
[8]. قصص 28، آیه 55.
[9]. تفسیر القمى، ج 2، ذیل آیات.

 منبع: احکام موسیقى (به ضمیمه رقص و قمار)، مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام، مؤلف: سید مجتبى حسینى؛ قم: نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، دفتر نشر معارف، 1385.

موضوعات: مقالات, شبهات, نکات
[چهارشنبه 1397-04-27] [ 06:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ارتباط با انوار مقدس ...

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصري:
یكی از دوستان نقل میكرد مرحوم امام قدس سره آن زمانی که تازه از قم به تهران رفته بودند، روزی فرمودند: «فلانی! من در جوانی رفیقی به نام معلّم دامغانی داشتم و ایشان الآن دامغان است. شما برو و ایشان را به تهران بیاور.» دوسه نفر از پاسدارها به دامغان رفتند و ایشان را سوار كرده، به سمت تهران حرکت کردند. آن دو سه نفر در مسیر از ایشان درخواست کردند که آقا! یک نصیحتی و سفارشی به ما بكنید. ایشان گفته بود: «این را به شما عرض كنم كه برای ارتباط با چهارده نور مقدس، گرچه آن‌ها باب اللّه هستند؛ امّا اگر بخواهید یک ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها ایجاد كنید، این افق، آن‌قدر بلند است كه معلوم نیست بتوانید با آن، ارتباط بسیار نزدیکی پیدا کنید. ارتباط دائم، طهارت زیادی میخواهد و این، یک امر طبیعی است.»
آقای معلّم دامغانی در ادامه فرموده بودند: «سعی كنید با کسانی که در مرتبه‌ی دومِ عالم خلقت هستند، یک ارتباط دائم داشته باشید؛ یعنی یکی از امامزادگان، یا یکی از حواریین ائمه علیهم السلام و یا یکی از علمای بزرگ صالح و راه‌رفته.»
اگر انسان با یک نفر یا بیشتر، از این افراد، اُنس و اُلفت پیدا کند بهره می‌برد و برای بهره های بالاتر آماده می‌شود.?

موضوعات: داستانها, نکات
[یکشنبه 1397-04-10] [ 07:16:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ضرورت تصحیح و تعدیل خوردن و آشامیدن ...
ضرورت تصحیح و تعدیل خوردن و آشامیدن

 نکته_های_شنیدنی: ضرورت تصحیح و تعدیل خوردن و آشامیدن

 

? اصل خوردن_و_آشامیدن و علاقه انسان به آن و لذت بردن از غذاها و نوشیدنی ها، امری فطری و غریزی است که خدای رحمان در نهاد او قرار داده است و هرگز نکوهیده و بد نیست. گواه این مدعا، آموزه های دینی است که به نعمت های مختلف الهی و خوردنی ها و آشامیدنی ها اشاره دارد. براساس طب اسلامی، طبیب باید برای درمان فرد، تغذیه وی را اصلاح کند.

 

↩️ در قالب دو عنوان اصلی خوردن و آشامیدن، به تحلیل و بررسی این اصل مهم طبی می پردازیم:

 

1️⃣ خوردن صحیح، اهمیت و نقش آن در سلامت

در دین مبین اسلام، بیش از همه ادیان به اصول و مبانی تغذیه و خوردن توجه شده است.

تغذیه صحیح و مورد نیاز از مهمترین عوامل تندرستی است.

 

2️⃣  آشامیدن، آداب و بایسته ها و فواید

براساس آموزه های دینی، نوشیدن نیز بسان خوردن، امری مهم استو باید درست و با رعایت آداب و بایسته های آن باشد.

آب و اهیمت آن از نگاه دین: آب اساسی ترین مادّه حیات و زندگانی و جزء اصلی سازنده همه موجودات زنده است.

آداب نوشیدن آب

اثر نوشیدن آب در سلامتی: به هر روی، آب در زندگی همه موجودات، نقشی بسیار اساسی دارد. این مایه حیات، کارکرد دستگاه گوارش را در وضعی مطلوب نگاه می دارد و اثر مهمی در جذب انرژی و مواد مغذی ضروری ایفا می کند. همچنین از طریق تعریق و دفع ادرار، به تعادل و ثبات دمای بدن و نیز خروج سموم و مواد زاید از اعضای داخلی بدن کمک می کند.

 

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۱۳۲.

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع, نکات, سیاسی-اجتماعی
[چهارشنبه 1397-03-09] [ 03:48:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  سفارشات امام خمینی در ماه مبارک رمضان ...
سفارشات امام خمینی در ماه مبارک رمضان

‌ ?رهبر كبير انقلاب امام روح الله الموسوي الخميني رحمة الله عليه

 

?مبادا در ماه مبارك رمضان، از شما غیبتى، تهمتى و خلاصه گناهى سر بزند و در محضر ربوبى، با نعم الهى و در مهمان سراى بارى تعالى، آلوده به معاصى باشید! شما اقلا، به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان طورى كه شكم خود را از خوردن و آشامیدن نگه مىدارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز دارید! از هم اكنون بنا بگذارید كه زبان را از غیبت، تهمت، بدگویى و دروغ نگهداشته، كینه، حسد و دیگر صفات زشت شیطانى را از دل بیرون كنید!

اگر با پایان یافتن ماه مبارك رمضان، در اعمال و كردار شما هیچ گونه تغییرى پدید نیامد، و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقى نكرد، معلوم مىشود روزهاى كه از شما خواستهاند، محقق نشده است.

اگر دیدید كسى مىخواهد غیبت كند، جلوگیرى كنید و به او بگویید! «ما، متعهد شدهایم كه در این سى روز ماه مبارك رمضان، از امور محرمه خود دارى ورزیم.» و اگر نمىتوانید او را از غیبت باز دارید، از آن مجلس خارج شوید! ننشینید و گوش كنید! باز تكرار مىكنم تصمیم بگیرید در این سى روز ماه مبارك رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضاء و جوارح خود باشید.

توجه بكنید كه به آداب ماه مبارك رمضان عمل كنید; فقط دعا خواندن نباشد، دعا به معناى واقعىاش باشد.?

 

?منبع:صحیفه امام، جلد ۲ - صفحه ۳۹۰

امام_خميني_رحمةالله_عليه

 

موضوعات: نکات, تصاویر وسخنان رهبری
 [ 05:53:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مبعث روز اخلاق یا سیاست؟؟ ...
مبعث روز اخلاق یا سیاست؟؟

?مبعث، روز اخلاق است یا سیاست؟

 

? قرآن صریحاً می‌گوید علت بعثت انبیاء «درگیری با طاغوت» است(نحل/36)، اما بین ما مشهور شده که اخلاق است!

 

? رسول خدا(ص) یک سیاستمدار بزرگ بود که به‌دنبال قدرت بود، چون نجات بشر بدون قدرت امکان ندارد!

 

? تا وقتی قدرت در جامعه اصلاح نشود، جامعه اصلاح نخواهد شد

 

? چرا حدیث «بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق» مشهور شده؛ با اینکه سند محکمی ندارد؟ 

 

? تمام درگیری انبیاء سرِ مسائل سیاسی بوده، نه سرِ برگزاری کلاس اخلاق!

 

? دلیل این‌همه اذیت پیامبر(ص) این بود که دنبال قدرت بود

 

? رسول خدا(ص) یک سیاستمدار بزرگ بود؛ و ما باید برای کتاب‌های درسی و تبلیغات دینی در جامعۀ خودمان #متأسف باشیم که تصویر دقیق و صحیحی از رسول خدا(ص) به جامعه ارائه نداده‌اند

 

? شاید 1400 سال است که برخی سعی کرده‌اند طوری از دین و رسول خدا(ص) برای ما حرف زده شود که وقتی نام پیامبر(ص) را می‌شنویم فقط به یاد مهربانی‌های او بیفتیم نه به یاد قدرتمندی او، به یاد اخلاق فردی او بیفتیم نه به یاد حاکمیت سیاسی‌ای که او دنبال می‌کرد.

 

? به همین دلیل در بین همۀ ما، حدیث شریف «انّی بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق» بسیار مشهور است، با اینکه این حدیث از سندِ محکمی برخوردار نیست، بلکه از نظر سند دچار خدشۀ اساسی است، ولی بسیاری از آیات محوری قرآن و روایات با اسناد بسیار روشن و قاطع، بین ما از شهرت کافی برخوردار نیستند!

 ??ادلۀ ضعف سند حدیث مشهور را اینجا بخوانید 

 

? خداوند متعال خودش در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»(نحل/36) هر پیامبری را فرستادیم برای آن است که به مردم بگویند: «خدا را عبادت کنید و از تبعیت طاغوت اجتناب کنید.» در واقع هر پیغمبری را فرستادیم، دو هدف داشته است-که این دو هدف دو روی یک سکه هستند- یکی عبادت خدا و دیگری درگیری با طاغوت است.

 

? تمام درگیری‌های انبیاء الهی بر سرِ مسائل سیاسی و به‌خاطر درگیر شدن با قدرت‌طلبان بوده، و الا هیچ پیغمبری را به‌خاطر اینکه درس اخلاق بدهد، کسی نمی‌کُشد!

 

? پیامبر اکرم(ص) مسلماً به دنبال قدرت بودند، چرا که بدون قدرت، نجات بشر امکان ندارد. و همان اخلاق و معنویات و عرفانیات زیر سایۀ قدرت به بشریت هدیه می شود. زیرا این قدرت‌طلب‌ها هستند که مانع رشد انسان می‌شوند و انسان‌ها را فاسد نگه می‌دارند. 

 

? تا وقتی فرمانداران و مسئولانِ درست، در یک جامعه حاکم نباشد، کارِ فرهنگی کردن «شوخی» است! بزرگترین اقدام فرهنگی و اخلاقی در یک جامعه این است که قدرتمندان آن جامعه، افراد صالحی باشند. 

 

? رسول خدا(ص) یک سیاستمدار بزرگ بود. و ما باید برای تبلیغات دینی در جامعۀ خودمان متأسف باشیم که تصویر دقیق و صحیحی از رسول خدا(ص) و کاری که انجام داد به جامعه ارائه نداده‌اند. 

 

?علیرضا پناهیان ۹۵/۰۹/۲۶ ۱۳

موضوعات: اموزشی, نکات, سیاسی-اجتماعی
[یکشنبه 1397-01-26] [ 06:59:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  صلوات انسان ساز است ...
صلوات انسان ساز است

 

درمحضر بررگان،استاد حسن زاده آملی

☘تاثیر ذکر صلوات بر خودسازی☘

 

صلوات بر محمد وآل محمد كاري از كارهاي ما به شمار مي رود و علم و عمل انسان سازند و عين حقيقت انسان ميشوند.

بنابراين همانگونه كه ساير اعمال در ساختن ما نقش دارند، صلوات نيز چنين است. در حالي كه انسان كامل، در كمال به فعليت رسيده است و مبراي از امكان استعدادي است.

پس صلوات نصيب كسي ميشود كه از نقص به كمال و از “قوه ” به “فعليت ” مي رود نه عائد كسي كه عاري از “قوه ” است و به فعليت تمام رسيده است.

منبع: هزار و يك نكته

 

موضوعات: پیام ها, نکات
 [ 06:26:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  درمحضر استاد پناهیان ...
درمحضر استاد پناهیان

راه‌هاي رسيدن به حال خوش معنوي و نشاط زندگي/ ج6

 

 قدم اول براي رسيدن به حال خوش معنوي چيست؟

 

حال خوش معنوي يعني لذت بردن از اينکه احساس کني در پناه خدا هستي! اين کِيف- از يک مرحله‌اي به بعد- اشک آدم را هم جاري مي‌کند/ هر گريه‌اي نشانه حال خوش معنوي نيست؛ اين گريه بايد ناشي از يک قلب شاد باشد/ حال خوش معنوي يعني اطمينان و نداشتن نگراني! قدم اول براي رسيدن به حال خوش معنوي اين است که به خدا اطمينان پيدا کني. أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، يعني با ذکر خدا آرام شو، تا نگراني‌هايت برطرف شود/ آيت‌الله بهجت: اگر آن‌قدر که بچه به مادرش اعتماد دارد، به خدا اعتماد داشتيم، مشکلي نداشتيم!

ادامه »

موضوعات: پیام ها, نکات, سیاسی-اجتماعی
[چهارشنبه 1397-01-15] [ 12:44:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  درمحضر استاد حسن زاده ...
درمحضر استاد حسن زاده

امام صادق(ع ) می فرمایند:

شکم در اثر پرخوری طغیان میکند و بهترین حالت بنده درحضور خدا، وقتی است که شکم او ازغذا خالی باشد و بدترین حالت انسان درحضور خدا، با شکم پر است

 

?پندهای حکیمانه

علامه_حسنزاده

موضوعات: پیام ها, نکات, احادیث
[شنبه 1397-01-04] [ 10:16:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  مهمان نوازی در حدیث پیامبر صلی الله علیه واله ...
مهمان نوازی در حدیث پیامبر صلی الله علیه واله

پیامبر صلی الله علیه و آله:

 

هرگاه براى قومى مهمان بيايد، روزى اش را نيز با خود از آسمان مى آورد، و هرگاه غذا بخورد، خداوند، با فرود آمدن او بر آنان، گناهانشان را مى آمرزد.

موضوعات: نکات, احادیث
 [ 10:01:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  هفت درس از ایمان ...
هفت درس از ایمان

درس چهارم:

در محضر استاد مجتهدی

هفت بهره برای ایمان

روایتی در اصول کافی از امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «إنّ الله عزّوجل وضع الایمان علی سبعه أسهُم»،‌ خداوند ایمان را بر هفت سهم وضع کرده است. هفت حظ و بهره برای ایمان هست، اگر شما ایمان داشته باشید هفت چیز دارید. ان‌شاالله ما این هفت تا را داشته باشیم.

 

دشمنان اهل‌بيت ريشه تمام شرها هستند

 

1. علی البرّ: از آدم‌های با ایمان همه کار خوب سر می‌زند. آدم با ایمان کار بد ازش سر نمی‌زند. اصلا تمام کارهای خوب مال مومن است. شما ببینید از اول اسلام تا حالا هر چی خیر بوده از شیعه بوده از غیر شیعه ما چیزی ندیدیم: بن لادن، ملا عمر، یاسر عرفات، صدام اینها جز شر چیزی نبوده، در حالی‌که علمای ما مرحوم مجلسی‌ها، سید مرتضی‌ها، سید رضی‌ها، امام‌ها همه خیر بودند.

 

لذا در حدیث آمده اهل‌بیت فرمودند: «نحن اصل کلّ خیر» ما ریشه همه خوبی‌ها هستیم «و اعدائنا اصل کلّ شر» دشمنان ما ریشه همه شرها هستند.

 

بهترین نحوه معرفی شیعه 

 

واقعا الآن یک کتاب بزرگ از این حدیث می‌شود نوشت؛ بگردید در روایات. تمام خیراتی که از اهل بیت و شیعه از صدر اسلام به اسلام رسیده بنویسید و شرهایی که از دشمنان رسیده از هارون‌الرشیدها، منصور دوانیقی‌ها، بنی‌امیه‌ها، بنی‌العباس‌ها، زمان ما صدام‌ها، یاسر عرفات‌ها، بن لادن، ملا عمر چقدر کشتند در افغانستان.

 

یک کتاب خیلی عالی می‌شود. به چند زبان هم ترجمه بشود. در تمام دنیا این کتاب پخش بشود، آن وقت شیعه معرفی می‌شود و می‌توان شیعه را بعد از انقلاب دنیا کمی شناخت.

 

شیعه؛ گنج نهایی که بعد از انقلاب در دنیا صدا کرد

 

روایتی دارد که خدا می‌فرماید: من گنج نهانی بودم «أحببتُ أن اُعرف» دلم می‌خواست شناخته بشوم «فخلقتُ الخلق لکی اُعرف» مخلوقات را خلق کردم تا شناخته بشوم. علتی که خدا این مخلوقات را خلق کرده برای این است که شناخته بشود.

 

حالا شیعه هم گنج نهانی بوده بعد از انقلاب در دنیا صدا کرده، چطور در شیعه یک امام (ره) بوده که [بنیان گذار یک همچین انقلابی شد] . یک وقت یک پیش نمازی داشتیم که اهل سامرا بود گفت من یک سفر رفتم سامرا اقوامم را ببینم، انقلاب شده بود. می‌گفت سنی‌های سامرا لباس زنانه برده بودند برای آخوندهایشان، به آخوندهایشان می‌گفتند شما این لباس‌های زنانه را بپوشید، شما چرا مثل امام کاری نکردید، شما کی هستید؟ چی هستی؟ صدای سنی‌ها در آمده بود لباس زنانه برای آخوندهایشان برده بودند، یعنی شما مرد نیستید، امام مرد بود، یک مرد آنها ندارند، ما که ندیدم.

 

اگر این امامی که ما داشتیم در آنها پیدا می‌شد و این انقلاب را آنها می‌کردند من در شیعه بودنم شک می‌کردم، اما الآن ما یقین می‌کنیم که ما [بر حقیم] این حدیث را حفظ کنید «نحن اصل کلّ خیر و اعدائنا اصل کلّ شر» و ما این را دیدیم با چشممان.

 

باید تاریخ خیلی مطالعه کنید، اگر بخواهد کتاب کسی بنویسد باید از اول اسلام ریشه‌یابی کند تمام شخصیت‌های علمی اهل تسنن را ببیند اینها چه کردند، امثال هارون‌ها، منصور دوانیقی‌ها، تمام اینها حتی عمر و ابوبکر و عثمان‌ها، اینها چه بلایی به سر اسلام آوردند. اینها همه را بنویسد و اهل‌بیت(علیه السلام) چقدر مظلوم بودند، امیر المومنین 25 سال در خانه نشست، باید از مظلومیت امیر المومنین کتاب بنویسند.

 

بنویسند علمای شیعه را کشتند، شهید اول، شهید ثانی. این کتاب مرحوم امینی صاحب الغدیر کتاب شهدای راه فضیلت را بگیرید مطالعه کنید ببینید علمای شیعه چقدر کشته شدند. حالا آشیخ فضل الله نوری را ما یادمان هست، شهید مدرس را یادمان هست و الا خیلی از صدر اسلام علمای شیعه به درجه رفیع شهادت رسیدند.

 

یک مرحوم مجلسی که محی‌الشریعه به او لقب دادند که شریعت را زنده کرد در تمام اهل تسنن یک مرحوم مجلسی نبوده. خیلی این حدیث عالیست. خیلی دلم می‌خواهد ده بیست جلد کتاب کسی بنویسد راجع به این حدیث.

 

2. صدق: آدم‌های دروغگو ایمانشان ضعیف است، ایمانشان کامل نیست چون سهمی از ایمان ندارند. طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست، مرحوم آیت الله بروجردی شنیدم فرمود از اول جوانی یک دروغ نگفتم. خیلی [بزرگ] است این حرف.

 

3. یقین: «اللهم إنّ أسئلک ایمانا تباشر به قلبی و یقینا» خدا به ما یقین بدهد، از خدا یقین بخواهید. زید بن حارثه می‌گفت اینقدر یقین دارم که شب‌ها خوابم نمی‌برد، حضرت فرمودند یا زید کیف أصبحت؟ چگونه صبح کردی؟ گفت: «أصبحت موقنا» صبح کردن در حال یقین. حضرت فرمودند: «لکل شیء علامه فما علامه یقینک؟» هر چیزی نشانه‌ای دارد نشانه یقین تو چیست؟ گفت: نشانه یقینم اینست که شب‌ها خوابم نمی‌برد.

 

الهی! هر که سحر ندارد ز خود خبر ندارد

 

قربان خودمان که سرمان را روی متکا می‌گذاریم عالم را آب ببرد ما را خواب می‌برد. صبح هم باید بعضی‌ها را با منجنیق برای نماز صبح بیدار کرد، چون ایمان و یقین ندارد. کسی که نماز صبحش قضا بشود یا حتی طلبه‌ای که نماز شبش قضا بشود. یک عبارتی از کتاب الهی آیت‌الله حسن‌زاده آملی گفتم: الهی هر که سحر ندارد ز خود خبر ندارد. یعنی خودش را نشناخته، طلبه‌ای که سحر بلند نشود به درد آخوندی نمی‌خورد.

 

4. رضا: نان و پنیر خدا به تو داد راضی باش. یکی از صفات خوب سگ اینست که راضی است به هر چه صاحبش به او بدهد، از صاحبش ناراضی نیست.

 

5. وفا: قول دادی امروز بروی خانه پدر زنت باید بروی. یک کسی قول داده بود، تهیه هم دیده بودند نرفته بود خب این وفا ندارد. وفای به عهد یا با خدا یا با خلق خدا.

 

کسانی که ایمان دارند باید بروند دنبال علم

 

6. علم: کسانی که ایمان دارند باید بروند دنبال علم، قدیم پیرمرد‌ها هم درس می‌خواندند.

 

7. حلم: بردباری یعنی اینکه اگر کسی به شما فحش داد شما سرت را بنداز پایین و برو، هیچ اعتنایی نکن.

 

از علمای بزرگ، کاشف الغطاء روی سجاده نشسته بود، مرجع بود. یک سیدی آمد پول می‌خواست، فرمودند هرچه بوده داده‌ام به فقرا پول ندارم. یک آب دهن انداخت به صورت کاشف الغطاء. بین صف جماعت، پاشد عبایش را گرفت، مرجع تقلید بین صف جماعت گفت هر که محاسن شیخ را دوست دارد به این سید کمک کند، عبا پر شد، سید آباد شد.

 

لذا حدیث دارد: علمتان را به حلم زینت بدهید. عالم باید حلیم باشد، بردبار باشد. یک نفر دو تا کتاب نوشته بود می‌خواست چاپ کند بانی پیدا نکرد، یکی از کتاب‌ها گم شد. یک آقایی کتاب را پیدا کرد و به اسم خودش چاپ کرد. این آقا فهمید، هیچ ناراحت نشد، جلد دوم را هم فرستاد برای آن آقا. گفت آقا غرض ما این بود که این کتاب چاپ بشود. در دسترس مردم باشد مردم از این کتاب استفاده کنند. حالا شما آن را چاپ کردید به اسم خودتان تقاضا می‌کنم دومی را هم به اسم خودتان چاپ کنید.

 

موضوعات: نکات, احادیث
[یکشنبه 1396-12-20] [ 10:15:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  غسل نشاط ...
غسل نشاط

غسل نشاط کنید!.

 

آیت الله مجتهدی:

د 

همیشه مقید به غسل توبه باشید، شاید بعد از آن غسل مردید. غسل نشاط

 

را هم نیت کنید که وقتی عبادت می کنید نشاط داشته باشید.

 

دیدید آدم گرسنه ، چه با نشاط غذا می خورد؟ آدمی که خوابش می آید

 

چه با نشاط می خوابد و لذت می برد؟ عبادت هم نشاط می خواهد. ماها

 

برای عبادت کسل هستیم. لذا مقید باشید غسل نشاط انجام دهید.

 

( طبق این سخن آیت الله مجتهدی هر وقت که به استحمام یا حمام میروید

 

غسل توبه و غسل نشاط انجام دهید)

 

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

 

? در محضر استاد ? 

زرنگ باش 

اگر میخواهی صدقه بدهی ، همین طوری صدقه نده ، زرنگ باش ! حواست جمع باشد، صدقه را از طرف امام رضا (ع) برای سلامتی آقا امام زمان ( عج ) بده !

برای دو معصوم است ؛ دو معصومی که خدا آنها را دوست دارد.

ممکن نیست خداوند این صدقه ی تو را رد کند .

تو هم اینجا حق واسطه گری ات را می گیری .

تو واسطه ای و همین حق واسطه گری است که اجازه می دهد تو به مراحل خاص برسی . 

 

 

” مرحوم آیت حاج آقا مجتبی تهرانی “ 

✨✨✨✨✨✨

? در محضر استاد ? 

با نیت کار کن

مثلا در حمام خودت را به این نیت بشوی که داری نفست را از صفات رذیله و از هوی و هوس و آرزوهای دور و دراز می شویی . 

سرت را با این نیت اصلاح کن که داری گناهان و خیالات باطل را از وجودت قیچی می کنی .

سرت را به نیت شانه کردن سر یک یتیم شانه کن . 

خانه را که جارو میزنی و لباس ها را که می شویی ، به نیت بیرون ریختن دشمنان اهل بیت علیهم السلام از زندگی و وجودت انجام بده . 

چند وقت که با نیت کار کردی ، آن وقت ببین که نور همه فضای زندگی ات را پر می کند و راه سیرت باز می شود .

” مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی “ 

✨✨✨✨✨✨

? در محضر استاد ? 

1.هر وقت گرفتار داشتید به سجده بیفتید و ذکر یونیسیه را بگویید . لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین . 

2. نگران کردن پدر و مادر ولو یک دقیقه گناه است . اگر می خواهی به منزل دیر بروی ، زنگ بزن اطلاع بده تا نگران نشوند . 

3. بی خود این طرف و آن طرف نرویم هیچ کس غیر خدا کاره ای نیست .

” استاد امجد “

? سلامتی و تعجیل در امر فرج مولا صاحب الزمان صلوات ? 

? ? ✨ ? ? ✨ ? 

★ اذکار معجزه آسا ★

 

▒ دل ارام گیرد با ذکر و یاد خدا ▒

 

✔ برای پیدا شدن گم شده حتی اگر انسان هم باشد این ذکر را زیاد بگویید:

«أصْبَحْتُ فی أمانِ اللهِ. أمْسَیْتُ فی جِوارِ اللهِ»

 

✔ درزندگیت موفق نیستی؟ بگو:

وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ سوره هود ایه 88

 

✔ خوشحال نیستی؟ همیشه بگو:

حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» سوره ال عمران ایه 173

 

✔ ازدنیاخسته ای؟ بگو:

َاَللّهم اجْعَل هَمّی الآخِرَة

 

✔ نمازهایت را به موقع ومداوم نمیخوانی؟ همیشه بگو:

 رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء 

سوره ابراهیم ایه 40

 

✔ میخواهی ازدواج کنی؟ بگو:

«رَبِّ لا تَذَرْنی‏ فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ» سوره انبیا ایه 89

 

✔ تنهایی؟ همیشه بگو:

وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا  سوره اسرا ایه 80

 

✔ خوشحالی؟ همیشه بگو:

الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْداً کَثیراً

 

✔ درکارهایت سختی میبینی؟ بگو:

َ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی  سوره طه ایه 25 و26

 

✔ دوست داری آرزویت برآورده شود؟همیشه بگو:

اَستَغْفِراللّه و اَتوبُ اِلَیه

 

✔ تو دلت ازدست کسی ناراحتی؟بگو:

 اللّهم اجْعَلنی مِن َالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ 

سوره ال عمران ایه 134

 

✔ میخواهی دایم قرآن بخونی؟بگو:

اللّهم اجْعَل القُرانَ رَبیعَ قَلبی و نورَ صَدْری

 

✔ خونه ای دربهشت میخواهی؟ بگو:

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولد وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ

 

✔ میخواهی غیبت نکنی؟بگو:

اللّهم اجْعَل کِتابی فی عِلیّین وَاحْفِظ لِسانی عَنِ العالَمین

 

✔ می خواهی خانه ات پر از گنج شود؟ بگو :

سُبحانَ اللّه و بِحَمْدِه و سُبحانَ اللّه العَظیم

 

✍ به نقل از ایت الله بهجت

✉ با اشتراک گذاشتن این اذکار به دوستانتان هدیه معنوی بدهید و در ثواب ختم این دعاشرکت کنید

 

? میزان اهمیت نماز صبح!

 

? از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند:که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می کنند رزق و روزیشان تنگ

 

است؟ فرمودند : به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضاست

 

 

موضوعات: نکات
[جمعه 1396-11-27] [ 11:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  شرط کمال و سعادت ...
شرط کمال و سعادت

علامه طباطبایی:

پنج شرط کمال وسعادت در این بیت به زیبایی بیان شده است:

صمت و جوع و سحر و عزلت و ذکری به دوام

نا تمامان جهان را کند این پنج تمام.

موضوعات: پیام ها, نکات
[پنجشنبه 1396-11-19] [ 08:40:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چرا خداوند به گنهکاران مهلت میدهد؟ ...
چرا خداوند به گنهکاران مهلت میدهد؟

 درمحضر بزرگان،استاد قرائتی پاسخ می دهد

چرا خدا به ستمگران و گنهکاران مهلت می‏دهد؟

 

پاسخ : سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق می‏رساند، این صاحبان منازلند که می‏توانند از این آب و برق استفاده صحیح کنند یا نادرست.

خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه امکان رشد را در اختیار او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهی راه بدی را انتخاب کرد،مقصر خود اوست.

اما چرا خداوند جلوی چنین انسان‏هایی را نمی‏گیرد، زیرا: اگر همین که انسان بنای ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال کند و همین که بنای سیلی زدن به مظلوم داشت، دست او فلج شود، همین که بنای نگاه بد داشت چشمش کور شود و… آیا این انسان که از روی ناچاری خلاف نکرده، قابل ستایش است؟ ارزش انسان زمانی است که با اختیار خودش، آزادانه و آگاهانه کاری را انجام دهد و یا از خلافی دست بردارد.

اگر دست انسانی را با طناب بستند و از جیب او پول در آوردند و خرج کردند، نمی‏توان گفت آن دست بسته،مرد سخاوتمندی است و اگر مرد نابینایی، به نامحرم نگاه نکرد، نمی‏گویند چه انسان پاکی.

آری، خداوند می‏خواهد انسان‏ها آزاد باشند تا خود راه خیر و خوبی یا راه شر و بدی را انتخاب نمایند و عمل کنند.

 

موضوعات: نکات, سیاسی-اجتماعی
[شنبه 1396-11-14] [ 02:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت