فاطمه (س) و ساره، نمونه قائمات (مهمانداری):
شخصیت و کمال ساره در آن همه خدمت و پذیرایی از میهمانان همسرش حضرت ابراهیم(ع) بود، بطوریکه او همواره برای خدمت به میهمانان سرپا بود و قرآن در وصف این بانوی نیکوکار و میهمان نواز می فرماید:«وَ نَبِّئهُم عَن ضَیفِ اِبراهیمَ وَامرَأَتُهُ قائِمَةٌ …» از میهمانان ابراهیم خبردارشان کن در حالی که همسرش[ ساره ] سرپا بود …
وی در پذیرایی از میهمانان همسرش آنچنان مهارت داشت که حتی وقتی میهمان ناخوانده ای وارد می شدد، طولی نمی کشید که به بهترین وجه مورد پذیرایی قرار می گرفت: «… فَما لَبِثَ اَن جاءَ بِعِجلٍ حنیذٍ .» … طولی نکشید که گوساله ای بریان حاضر آورد.
شاید بر اثر این صفت کمال یعنی میهمان نوازی بود که خداوند در سن پیری حضرت اسحاق و حضرت یعقوب را توسط میهمانان ابراهیم(ع) به وی بشارت داد: «… فَبَشَّرناها بِاِسحاقَ وَ مِن وَراءِ اِسحاقَ یَعقُوبَ.»

فاطمه زهرا(س) نیز نمونه قائمات در اسلام است آنقدر برای تهیه نان و غذا جهت فرزندان و میهمانان زحمت می کشید و سرپا بود که بدنش دچار آسیب گردید . با این تفاوت که ساره با وفور و فراوانی اموال حضرت ابراهیم(ع) به پذیرایی از میهمانان می پرداخت و فاطمه زهرا(س) در عین تنگدستی و با ایثار از میهمانان شوهرش پذیرایی می کرد. به عنوان نمونه نقل شده است که مرد گرسنه ای در مسجد مدینه اطهار داشت: ای مسلمانان، از گرسنگی به تنگ آمده ام، مرا میهمان کنید.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: چه کسی این مرد را امشب میهمان می کند؟ حضرت علی(ع) گفتند: من ای رسول خدا.
کمی بعد حضرت علی (ع) او را با خود به منزل برد و وقتی وارد منزل شد، از فاطمه زهرا(س) پرسید: آیا در منزل چیزی داریم؟ میهمان گرسنه ای آورده ام. حضرت زهرا(س) فرمود: ما عِندَنا اِلاّ قُوت الصَّبِیه و لکِنّنا نُوَثِرِبِهِ ضَیفُنا .چیزی جز به اندازه خوراک دختربچه ای نداریم اما امشب از خود می گذریم و از میهمانمان پذیرایی می کنیم.
پیامبر اکرم (ص) چون فدک را به فاطمه زهرا (س) بخشیدند نیازمندان را از یاد نبردند و بیشتر درآمد آن را بین مستمندان تقسیم می کردند.

 

کلید واژه: حضرت زهرا(س) ، حضرت علی (س) ، مهمانداری ، ساره

موضوعات: اموزشی
[یکشنبه 1395-09-28] [ 04:26:00 ب.ظ ]