جهان اسلام و تهدیدات اندیشه تکفیری :


مسلک وهابیت را محمد بن عبد الوهاب نجدی ( متوفی 1206) پدید آورد ؛ اما به قطع می توان ادعا کرد که اساس اعتقاد وهابیون را آرا ء و افکار ابن تیمیه تشکیل داد می دهد . محمد بامن عبد الوهاب در برخی از اعتقادات خویش با ابن تیمیه مشترک بود ؛ از جمله این که عموم مسلمین را کافر و مشرک می پنداشت و همه بلاد اسلامی حتی مکه و مدینه را که به تصرف وهابیون در نیامده بود دارالکفر می نامید . همچنین جنگ با مسلمانان و اشغال اماکن مقدس و تخریب شعائر اسلامی را بر پیروان خود واجب می دانست . این اعتقادات او پایه گذار جنایت های کنونی وهابیت در جهان است . و پیروان وهابیت با تمسک به اندیشه ها و اعمال پیشوایان خود ، به مبارزه با اعتقادات مسلمین می پردازند و در این راه از هیچ جنایتی پروا نمی کنند .
( ابراهیمی ، 1386 ، ص 69 )
انتشار افکار انحرافی محمد بن عبد الوهاب در میان قبایل مختلف از ابتدا با جنگ و ستیز قوای محمد بن سعود ( سر سلسله خاندان سعود ) یاری و حمایت شد . بی شک آل سعود مهم ترین عامل نفوذ دعوت وهابی ها هستند و پس از در گذشت محمد بن عبد الوهاب نیز از هیچ تلاشی در راه گسترش عقاید او دریغ نکردند.
آنچه سبب شد تا آل سعود به تبلیغ افکار وهابیت بپردازد این بود که به نقل تاریخ خاندان محمد بن عبد الوهاب و آل سعود هر دو بازماندگان بنی اسرائیل و از نظر ریشه های خانوادگی از طائفه یهود هستند .
( کاشف الغطاء ، 1376 ، ص 18 )
بر این اساس می توان فهمید که اگر چه حامیان ظاهری فرقه وهابی ، آل سعود هستند . ولی قدرت های بزرگ تری در پس پرده به حمایت از این گروه برخاسته اند که مجبورند برای رسیدن به مقاصد شوم خود و تخریب بنیادهای اعتقادی آخرین دین آسمانی ، ماسک اسلام بر چهره ببندند .
این جاست که حکمت سخن پیامبر اکرم ( ص) روشن می شود که فرمود : «یهود ، فریبکارترین مردم علیه مسلمین است. » ( بحار الانوار ، ج 75 ، ص 284)
از این رهگذر به تهدیداتی که این اندیشه افراطی بر جهان اسلام وارد آورده است اشاره می کنیم :
1. بدعت در مسائل اصولی و اعتقادی در دین :
صاحبان این اندیشه با بررسی ظاهری آیات قرآن و تفسیر نادرست از آیات و عدم دخالت عقل بشر در امور دنیا ، افکار آراء و نظرات باطلی را بیان نموده اند مثلا توحید مورد نظر ابن تیمیه ، توحید جسمانی بوده و او تفسیر باطلی در بیان توحید دارد و این امور درباره مسائل چون انبیاء و اولیای الهی نیز مطرح شده است. در مکتب ابن تیمیه پیامبر و اولیای پاک الهی به صورت یک انسان عادی در می آید که پس از مرگ رابطه آنان با امت خود گسسته شده و کمترین سودی به حال امت ندارند. این قبیل نظرات مخالف مفاهیم والای اسلام است .
2. تکفیر مسلمین :
اتحاد مسلمین با انتشار تفکرات این جریان از هم گسست و صاحبان اندیشه تکفیر تنها خود را مسلمان واقعی می دانند و حکم به تکفیر مسلمانان می دهند که همین امر موجب بسیاری از کشتار ها و جنایات علیه جامعه مسلمین شده است .
3. کشتار جمعی مردم و جنگ با مسلمین:
عملیات کشتار جمعی که گروه های تکفیری آن را به صورت مکرر و فزاینده دنبال می کنند در بردارنده خصوصیاتی است که اسلام آشکارا و در کمال روشنی از آن دور است . ریختن خون کودکان و زنان و سالخوردگان که گروه های افراطی همه روزه آن را دنبال می کنند چیزی است که اسلام به شدت مسلمانان را از آن بر حذر داشته است . پیش از تکفیری ها نیز همان طور که اشاره شد خوارج و گروهی از ایشان دست به چنین کاری می زدند .
فضل بن شادان می گوید : « و از ایشان یعنی خوارج کسانی هستند که قتل زن و فرزندان را وا می دارند و می گویند : جایگاه آنان نیز همچون نطفه ها در پشت مشرکان است . و می گویند : لا حکم الا الله و خود در تمامی این گفته ها و کرده ها ، به نظر خویش عمل می کنند و بنابراین طبق رای خود ، می کشند و حلال و حرام می کنند و با این حال ، خوارج نیز یکسان نیستند و هم دیگر را می کشند و از یکدیگر تبری می جویند . » (فضل بن شادان ، ص 48 -50)
همچنین کشتار جمعی متضمن در هم آمیختن گناهکار و بی گناه است . این امر با اصل قرآنی کاملا مخالف است. « هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی کشد . »( فاطر ،18)
در تاریخ نیز شاهد ی براین موضوع وجود دارد . و خوارج خود چنین بودند . امام علی (ع) در این باره سخن گفته اند و در پی تکفیر وی از سوی خوارج به آنان فرمودند : « اگر مدعی هستید که من خطا کرده ام و گمراه شده ام ، چرا همه امت محمد (ص) را با گمراهی من گمراه می دانید و آنها را هم خطاکار می خوانید و ناروا تکفیرشان می کنید ؟ می خواهید شمشیر هایی که بر دوش گرفته اید بر سر هر که بود فرود بیاورید و گناهکار و بی گناه را با هم یکی پنداشته و بی پروا بیازارید ؟ » ( نهج البلاغه ، خطبه 122)
پیامبر اعظم (ص) نیز در سخنرانی حجه الوداع خود ، گویا با دیده وحی از این جریان آگاه بوده ، در میان سخنان خود چنین فرمود : « پس از من یکدیگر را تکفیر نکنید تا در نتیجه به کشتن یکدیگر بپردازید . »
کشتار زنان و کودکان بی گناه و زائران حرم سید الشهداء در سال 1225، قتل عام حجاج مصری در منی در سال 1343 ، کشتار مردم بی دفاع اردن در سال 1343 و1346 ، حمله خونین مکه در چهارم ذی الحجه 1407ق (1366ش) به جرم سر دادن فریاد برائت از مشرکین ، جنایت سپاه صحابه در سال 1979 میلادی در پاکستان ، جنایت های طالبان در افغانستان در اواخر سال 1372 ، حمله به سوریه ، عراق ، یمن و ناامنی ها در کشور های مسلمان نشین آفریقایی و نیز کشور هایی چون مصر ، تونس ، لیبی و الجزایر
آنچه بیان شد ، تنها گوشه ای از جنایت هایی است که وهابیت در حیات چند صد ساله خود به جرم تکفیر به پیکره شیعه روا داشته و از آن هدفی جز نابودی اسلام ناب و تشیع را دنبال نمی کند .
4. مخدوش کردن چهره اسلام در دنیا به نام اسلام :
از جمله پیامد های فاجعه بار گسترش این پدیده شوم ، مشوه ساختن چهره اسلام است . حقیقت آن است که اعمال خشونت آمیز تکفیری ها ، سهم بسزایی در خدشه دار ساختن این دین پاک ، داشته است . تکفیری ها در زمانی که دشمنان اسلام سعی در گسترش محدوده جنگ تبلیغاتی علیه اسلام دارند . با این گونه اعمال خشونت آمیز ، بهترین خوراک تبلیغاتی را برای رسانه های غرب فراهم آورده اند . و در راستای ادعای خصمانه غربی ها ثابت کردند که اسلام به دور از صلح و به مثابه خطری علیه بشریت به شمار می رود . این خیانت بزرگی علیه اسلامی است که پیامبر گرامی آن (ص) کوشش می کرد آن را دینی هم سو با فطرت آدمی و کامل کننده اخلاق معرفی نماید . ( مبلغی ، 1386 ، ص 45 )
امروز شاهد هستیم که برخی از این گروه های افراطی علارغم کشتار های غیر انسانی و خشن ، با قرار دادن فیلم و عکس های مختلف از این صحنه های آزار دهنده در شبکه های مجازی که همراه با سر دادن شعار «الله اکبر » و در دست داشتن پرچم سیاه منقوش به « لا اله الا الله » است موج داسلام هراسی را رقم زده اند . در عصر حاضر که ندای اسلام و موج بیداری اسلامی در جهان بویژه کشور های غربی پیچید و گرایش جوانان به سوی اسلام بیش از پیش شد با دیگر دشمنان اسلام خطری را بر سر راه پیشبرد منافع خود احساس کردند . با طرح سناریویی جدید ، با به راه انداختن حوادث مختلف در جهان به کمک این گروه های منحرف به ظاهر مسلمان ، چهره اسلام ناب را خراب کردند . حوادث 11 سپتامبر سال 2011 که در آن نام القاعده و طالبان بود تا اغتشاشات اخیر فرانسه که توسط گروه داعش مطرح شد، همه موجب گشت از اسلام تصویری خشن و جنایتکار دراذهان مردم جهان ایجاد شود . این گروه های افراطی زمینه را برای رسیدن دشمن به هدف های شوم خود فراهم کرده است . دشمنی که همواره از گرویدن مردم به دین حقه الهی ترسان است .
5. ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان :
درگیری میان فرقه های اسلامی مخالف قر آن و مغایر با کوشش و پا فشاری پیامبر اکرم (ص) در تشکیل امت و برقراری برادری اسلامی میان افراد آن است .
پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: « برشماست که با یکدیگر آمد و شد و عطوفت داشته باشید و از گسست و رشک و پشت به یکدیگر کردن بپرهیزید و برادر یکدیگر باشید . مومن برادر مومن است ؛ به او خیانت نمی کند ، رها نمی کند ، تحقیر نمی کند و گفته مخالف او را نمی پذیرد . » ( محدث نوری ، ج 9 ، ص 49-50)
وقتی اصل ورود به درگیری ، مخالف با قرآن و سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) به شمار می رود مسلم است که گناه کسانی که اقدام به تفرقه خونین میان مسلمانان می کنند و درگیری های عمیق میان طوائف مختلف آنها ایجاد می نمایند ، بسیار بزرگ است . حقیقت آن است که در جامعه اسلامی عامای چون تکفیر ، باعث درگیری ها و دشمنی ها و اختلافات عمیق میان فرزندان امت اسلامی شده است . (مبلغی ، 1386 ، ص 47)
البته نباید دست دشمنان اسلام را در این ایجاد اختلاف و تفرقه نادیده گرفت چنانچه همفر در خاطرات خود وقتی به مفاد برنامه ضد اسلامی انگلیس اشاره می کند یکی از بند های این اساس نامه را این طور بیان می کند: « بر افروختن آتش منازعات و شورش و هرج و مرج درن مرزی و برون مرزی در ممالک اسلامی ، میان مسلمانان و پیروان سایر ادیان ؛ یا بین فرقه های مسلمان . به منظور تضعیف نیروی اسلام و بازداشتن پیروان این دین از وحدت کلمه و اندیشیدن در مسائل زندگی و گام نهادن در راه توسعه و تقدم . به تباهی کشاندن نیروهای فکری و ذخایر مالی و ثروت های ملی ، از بین بردن روح فعالیت و نشاط جوانان و گسترش بی نظمی و هرج و مرج . » ( مویدی ، 1378 ، ص 91-96)
در همین راستا غربی ها به راه اندازی شبکه های مختلف ماهواره ای به نام اسلام و رواج شبهه های مختلف در مسائل اعتقادی و توحیدی به مدد این گروه های تکفیری آمده و آتش فتنه و اختلاف را بین شیعه و سنی و فرقه های اهل تسنن شعله ورتر می نماید و نیز موجب گمراهی و اضمحلال فکری جوانان مسلمان نیز می شود .
6. ویران کردن زیر ساخت های ارزشمند کشور های اسلامی :
گروه های تکفیری با به راه انداختن جنگ در کشور های اسلامی ، خسارت های زیادی را به زیر ساخت های صنعتی ، شهری ، علمی و فرهنگی و … وارد نموده است ، که سال ها وقت و هزینه لازم است تا این مراکز علمی ، جاده ها ، پالایشگاه ها، خانه ها و … دوباره ساخته شوند . که این ویرانی ها نیز از اهداف دشمنان اسلام برای ضربه زدن به ملت مسلمان است که به مدد این گروه های تکفیری در راستای خواسته غربی ها صورت می پذیرد . و بیشتر این جنگ ها، در کشورهای نفت خیز است تا به این سرمایه با ارزش دست یابند و آن را به غارت ببرند .
یکی از بزرگ ترین جنایاتی که در راستای تخریب مراکز علمی و فرهنگی توسط این گروه ها می توان اشاره کرد به آتش کشیدن کتابخانه بزرگ المکتبه العربیه در مصر بود که بیش از 60 هزار عنوان کتاب گرانقدر کم نظیر و بیش از 40 هزار نسخه خطی منحصر به فرد و همچنین آثار خطی حضرت علی (ع) ، ابوبکر ، عمر ، خالد بن ولید ، طارق بن زیاد و برخی از صحابه پیامبر (ص) و قرآن مجید به خط عبدالله بن مسعود در این کتابخانه وجود داشت .
7. از بین بردن شعائر اسلامی و هتک حرمت به قرآن و قبور خاندان و اهل بیت پیامبر :
گروه های تکفیری از هیچ تلاشی فرو گذار نبوده و در طول تاریخ بسیاری از منزل گاه ها ، خانه ها ، مساجد ، و قبور را ویران نموده اند تا اثری از این شعائر اسلامی نماند .
تخریب بارگاه امام حسین (ع) در سال های 1216 تا 1225 ، هتک حرمت به قرآن در شهر بزرگ طائف در سال 1217 تا جایی که فقط سه نسخه ی قرآن از دست اشقیای وهابی سالم ماند ، تخریب قبه زادگاه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) در سال 1218، تخریب قبه ابن عباس و دیگر قبور طائف و قبر های عبد المطلب و ابوطالب و حضرت خدیجه همسر پیامبر (ص) و زادگاه حضرت زهرا (س) در سال 1343،تخریب قبورائمه بقیع (ع) در سال 1344 ، انفجار در حرمین عسکریین در 23 خرداد 1386 نمونه هایی از جنایات این جریان فکری افراطی است .
8. سازش پشتیبانان تکفیری با دولت های غربی و رژیم صهیونیستی :
بسیاری از اقدامات این گروه ها در راستای تحقق منافع دولت های استعماری چون آمریکا و انگلیس و اسرائیل بوده است . جنگ هایی که در کشور های اسلامی به راه انداخته اند سبب شده که فکر ملت مسلمان متمرکز به درگیری ها و تنش های داخلی خود شده و غزه محور مقاومت تنها نماند و رژیم اشغالگر اسرائیل انواع جنایات و ظلم ها را بر سر مرد و زن و کودک فلسطینی روا دارد . و در بسیاری از جنگ های این گروه های تکفیری شاهد هستیم که چگونه مهمات و تجهیزات لازم از سوی این دولت های استعماری به آنان داده می شود.

9. از بین بردن شان و منزلت زن در جهان :
جریانات وهابی تکفیری به نام اسلام و به بهانه اجرای حدود الهی ، سخیف ترین اقدامات را نسبت به زنان روا داشته و ارزشی برای آن قایل نیستند . اندیشه تکفیر پا را فراتر گذاشته و زن را دام شیطان و چشمه ای مضر برای مردان می داند .
فروش دختران و زنان ایزدی و مسیحی بعنوان برده و کنیز در موصل عراق توسط جریان تکفیری داعش ، اغفال زنان و دختران تحت عنوان جهاد النکاح و ترویج فساد و فحشا در کشور های اسلامی ، ربودن دختران محصل به بهانه تحصیل و فروش برخی از آنها به مبالغ بالا توسط گروه تکفیری بوکو حرام در شمال نیجریه ، اعدام 50 زن به بهانه عدم پذیرش جهاد النکاح در استان الانبار عراق ، حمله انتحاری به مدرسه دخترانه در افغانستان و… نمونه هایی از اقدامات سخیف و شوم بر زنان است .
همان گونه که رفتار خوارج صدر اسلام و سر نوشت آنها در حافظه تاریخ بجا مانده است ، آنچه امروز در کشور های درگیر پدیده شوم تکفیر شاهد آن هستیم نتایج چنین عقاید خرافی و افکار جاهلانه ناشی از تفکر تکفیری است . اعضای القاعده و جانیان و آدم کشانی که تا دیروز در زندان ها و تحت مراقبت های شدید امنیتی بسر می بردند ، حال آزادانه و با حمایت غرب و کشور های مرتجع عرب موج اسلام خواهی و برپایی دولت اسلامی را دست مایه خود قرار داده و با کمک غول های ثروتمند رسانه ای استکبار جهانی دست به شمشیر جهالت برده و به قتل و کشتار بی رحمانه ، فساد و انحراف ، تجاوز و خشونت علیه زنان و کودکان بی گناه اقدام می کنند .( معبر ، 1394 ،ص 22)

موضوعات: پایان نامه
[یکشنبه 1395-08-23] [ 10:39:00 ب.ظ ]