نقش ولایتی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در تشکیل حکومت اسلامی:

خداوند متعال طبق حدیث قدسی، حضرت زهرا(س) را واسطه ی خلقت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) معرفی کرده است. این نشان دهنده ی اینست که خدای بزرگ به وسیله ی حضرت فاطمه(س) حجت هایش را که آخرین آنان حجت ثانی عشر بقیه الله الاعظم(عج) است آفریده تا تحت ولایت آنان عقیده ی شیعه یعنی حکومت حقه اسلامی که هدف ازلیّه ی خدای متعال است در جامعه ها ی کوچک(شهر) و بزرگ(استان) و بزرگتر(کشور) و نهایتاً در سراسر جهان مستمر گردانند.
پس حضرت فاطمه(س) در حقیقت هدف غایی خدای متعال از خلقت عالم و آدم است و با وجود آن حضرت است که آن هدف الهی یعنی حکومت حقه ی اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد و لذا اگر حضرت فاطمه(س) نبود خلقت آدم و عالم نبود و چنانچه خلقت عالم و آدم منهای حضرت فاطمه(س) می بود، اصل خلقت بیهوده و عبث می شد و دیگر معنی نداشت که مسئله ی بعثت و امامت مطرح گردد.
ایشان نقش بسزایی در تشکیل حکومت اسلامی پیامبر اسلام و ائمه ی معصومین(ع) دارد بنابر این حضرت زهرا(س) بیانی عمیق در نقش پیامبر اسلام و امامان معصوم(ع) را به عنوان رهبران حکومت اسلامی اینگونه تبیین می کند که: پیامبر اسلام و امام علی(ع) دو پدر جامعه ی اسلامی می باشند که کجی هاراراست و انحرافات را اصلاح می نمایند. اگر مردم اطاعت کنند، آنها را از عذاب جاودان نجات می دهد و اگر همراه و یاورشان باشند، نعمت های همیشگی خداوندی را ارزانی شان می دارند.
در این حدیث نبوّت و امامت، سرپرست اجتماع و ولی مردم معرفی می شوند، که نقش آن دو اصلاح امور و هدایت به سوی رستگاری است. حضرت زهرا(س) در این کلام عمیق، تسلیم بودن افراد، به امر رسول و امام در جامعه را اصلی استوار معرفی می کند و نه تنها بی هیچ قید و تبصره ای آنرا اعلام می دارد بلکه برای تأکید بیشتر بر لزوم اطاعت محض از رهبر، به عنوان محور تداوم اجتماع، به بیان دستاوردهای آن می پردازد و ثمره ی نهایی آن را رهایی از عذاب بر می شمارد. از این رو حضرت، به حضور اجتماعی افراد با محوریت مدار ولایت سفارش می کند که اولین و مقاوم ترین محصول آن مصونیت از مطلق گرفتاری ها و رنج هاست. همچنین در تأکید دوباره ی حضرت افزونی نعمت های خدا در اثر اطاعت از ولایت نوید داده می شود. پس در تشکیل حکومت اسلامی و ولایت پذیری منهای عزم راسخ در پایبندی عملی به آن معنا و ارزشی نخواهد داشت. در همین رابطه حضرت زهرا(س) در بحبوحه سرپیچی مهاجر و انصار از ولایت به معاذبن حیل گوشزد می کندکه:« ای معاذ! همانا خودم نزد تو آمدم و از تو طلب یاری دارم. زیرا که با پیامبر(ص) بیعت کرد ی تا او و فرزندان او را یاری و از آنان دفاع کنی، همانطور که از خود و خاندان خود دفاع می کنی. در این عتاب، حضرت زهرا(س) دلیل انتظار خود را از معاذ برای حمایت، پیمانی معرفی می کند که با پیامبر بسته شده است. در حقیقت حضرت به همه ی مسلمانان اعلام می کند که در مقابل ولایت مسئولیت همراهی و حمایت، مضاعف خواهد شد زیرا این اصلی است که هرگز تحت تأثیر اقتضائات شرایط قرار نمی گیرد، چرا که حضرت با وجود آگاهی کامل از فشار سیاسی دستگاه حاکم بر حامیان ولایت، باز هم صراحتاً بیان می دارد که برای طلب یاری آمده است و از مسلمانان حقیقی در این شرایط هم انتظار حضور فعال اجتماعی و حمایت دارد.

نوشته سید علی اصغر نمازی

موضوعات: پایان نامه
[دوشنبه 1395-09-01] [ 10:45:00 ب.ظ ]