پژوهشگر: خانم اکبری

چكيده :

حجاب و پوشش مسئله اي است كه در همه اديان و مذاهب داراي جايگاه خاصي است و البته يكي از دلايل اصلي آن فطري و ذاتي بودن حجاب مي باشد . داستان آدم و فطري بودن آن را اثبات مي كند آنگاه كه آدم و حوا از درخت ممنوعه چشيدند ، پوشش خود را ازدست دارند ، عورتشان آشكار شد و آنها با سرعت با برگ درختان خود را پوشانيدند.

حجاب نيز مانند ساير آداب ور سوم در طول تاريخ فراز و نشيب هاي فراواني را خود ديده و البته گاهي با اعمال سليقه از طرف حاكمان وقت تشديد   وقت تشديد را تخفيف يافته ولي هيچ گاه به طور كامل از بين نرفته است . اين در صورتي است كه اگر به لباس هاي ملي كشور هاي جهان بنگريم به خوبي حجاب وپوشش را در آنها مشاهده مي كنيم .

حجاب در بين بيشتر ملت ها معمول بوده و اختصاص به مذهب و ملت خاص ندارد به طوري كه تمام اديان الهي پوشش و حجاب را بر زن واجب دانسته اند. كتا بهاي مقدس مذهبي ، دستورات و احكام  ديني _ آداب و رسوم و نيز سيره  عملي پيروان اين اديان الهي بهترين شاهد و گواه اين مدعاست . به نقل از « ويل دورانت» مورخ مشهور ، اگر زني به نقض قانون يهودي مي پرداخت ، مثلاً بي آنكه چيزي بر سر داشته باشد به ميان مردم مي رفت يا آن قدر  با صداي  بلند حرف مي زد كه همسايگان صداي او را مي شنيدند ، در اين شرايط مرد مي توانست بدون پرداخت مهريه زن را طلاق دهد.

اسلام كه كامل ترين دين الهي است و در ادامه اديان الهي گذشته آمده است به صراحت به مسئله حجاب زنان و مردان اشاره كرده است . علاوه بر نص صريح قرآن روايت و احاديث معتبري دال بر حجاب از قول پيامبر اسلام (ص) و امامان عليه السلام وارد شده به طوري كه در اين مسئله حجت بر مسلمانان تمام شده است . اسلام در اين خصوص نه تنها به زنان لزوم داشتن و حفظ حجاب تاكيد كرده مردان را نيز مخاطب خود قرار داده است امام صادق (ع) در اين مورد مي فرمايد :« چشم چراني تيري است مسموم از تيرهاي شيطان ، چه بسا نگاهي كه  حسرت هاي طولاني در پي داشت باشد .»

حجاب به عنوان يكي از ضروريات و اصول اساسي دين اسلام است. كه در آيات 31و32 سوره مباركه نور به اين مسئله چنين اشار كرده است.

« به مردان با ايمان بگو ديدگان از نظر بازي فرو گذارند و عفت خود را حفظ كنند. و اين كار براي پاك ماندن آنها بهتر است. به زنان بگو ديدگانشان را فرو گذارندو عفت خود را حفظ كنند. و زينت خود را آشكار نكنند مگر آنچه ظاهر است و روسري هاي خود را بر گريبان هايشان بيندازند.»

حجاب براي حفظ احترام زن و سلامت نفس جامعه بشري و براي عزت و آبروي زن واجب شده است د رايران نيز به طور رسمي و قانوني رعايت مي شدتا اين كه زمان سلطنت رضا خان بر اثر مسافرتهاي او و تأثير پذيري  از همتاي ترك خود و تبعيت از جوامع غربي تصميم علني كردن بي حجابي گرفت به طوري  كه در روز17 دي ماه 1314 به طور علني كشف حجاب را اعلام نمود و اين روز را روز آزادي زن ناميد . باوقوع انقلاب اسلامي دوباره حفظ حجاب بر طبق قاون دين اسلام به طور رسمي در برنامه دولت قرار گرفت .

اما متأسفانه امروزه بر اثر عواملي چون ضعف ايمان دگرگوني ارزشها ،  مدگرايي و.. حجا ب اسلامي آن طور كه بايد در جامعه ما رعايت نمي گردد ، بي گمان ريشه بسياري از انحرافات ديني و اخلاقي نسل جوان امروز را بايد در لا به لاي افكار و عقايد آنها جستجو كرد ، چرا كه آنها از نظر مذهبي آن گونه كه بايد هدايت نشده اند. لذا مي توان با كمي از خود گذشتگي و پايبندي  بيشتر به حجاب و برنامه ريزي هاي صحيح در رابطه با رواج فرهنگ حجاب در جامعه و احياء فرهنگ اصيل اسلامي ، با سادگي از بوجود آمدن مشكلات آينده پيشگيري كرد.

مطالبي كه بيان شده خلاصه و چكيده مختصر از كل مباحث مطرح شده در اين مجموعه است . منابعي كه در اين تحقيق به كار رفته اند همه شامل منابع دست اول و هم شامل منابع دست دوم مي باشد . منابعي چون قرآن كريم و روايا  ت رسيده از ائمه معصومين عليه السلام به عنوان پايه و اساس در كنار آن كتا بهاي مختلفي چون تفاسير و كتب ساير انديشمندان و صاحب نظران در اين عرصه مورد استفاده قرار گرفته و با مطالعه و فيش برداري از مطالب مورد نظر در منابع موجود و نظم بخشيدن به آنها كار تحقيق به  پايان رسيده است.

موضوعات: پایان نامه
[چهارشنبه 1395-05-13] [ 12:58:00 ب.ظ ]