پایان نامه با عنوان نقش صبر و رضا در آزمون الهی

پژوهشگر: ریحانه سعدالدین

چکیده:

پژوهش حاضر با عنوان نقش صبر و رضا در آزمون الهی می¬باشد.
آزمایش الهی یکی از سنت¬های لا یتغیر الهی است که به صورت سنّتی عام و استثناء ناپذیر در جهان هستی است و خداوند متعال برای حکمتی آن را در صحنه¬ی هستی قرار داده است.
از جمله مواردی که در رشد و تکامل انسان می¬تواند تأثیر به سزایی داشته باشد آزمایش الهی است. آزمایش به نعمت¬ها و نقمت¬ها و مصیبت¬ها و خوشی¬ها و ناخوشی¬ها و به طور کلی در فراز و نشیب زندگی است که تنها با داشتن صبر و رضای به مقدرات الهی می¬توان در آن آزمون موفق شد. انسان توسط آزمایش الهی کامل می¬گردد. صبر و رضا مقدمه¬ای هستند برای تکامل و سربلند شدن در آزمون الهی.
مهمترین بخش این پژوهش بررسی رابطه¬ و نقشی است که صبر و رضا در آزمون¬های الهی دارند.
از رابطه¬ی صبر با آزمون الهی در می¬یابیم که از عوامل ریشه¬ای و اصیل در موفقیت هر کاری به خصوص پیروزی در آزمایش الهی صبر و پایداری است که هم عقل صدق آن را تأیید می¬کند و هم شرع مقدس بر آن تأکید دارد و برای بهره¬گیری و کمک¬طلبی از این عامل مهم ارشاد نموده و فرموده است:
«وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاه.»
و در بررسی رابطه¬ی رضا با آزمون الهی در می¬یابیم که هدف همه¬ی پیامبران الهی این بوده که جامعه¬ بشری را در برابر فرمان خدا تسلیم کرده و به قضا و قدرش راضی نمایند و امام علی (علیه¬السّلام) در تعریف اسلام می¬فرماید:
«ألإسلامُ هُوَ التَسْلِیم؛ اسلام، تسلیم و گردن نهادن است.»
واژگان کلیدی این پژوهش عبارتند از: صبر، رضا و آزمون الهی.
امیدوارم در تمام مراحل زندگی در آزمون¬های الهی موفق و پیروز باشید. «إن شاءا…»

موضوعات: پایان نامه
[پنجشنبه 1395-08-20] [ 07:58:00 ق.ظ ]