پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه سمنان


 
  پیدایش فرقه های انحرافی در پرتوی آیات. ...

                                                              تولید و تقویت فرقه های انحرافی از منظر قرآن :
دشمنان جبهه حق در طول تاریخ در تلاش بودند با فرقه سازی های دروغین اذهان مردم را از دین حقه الهی و نمادها و آموزه های آن منحرف نمایند . کمرنگ کردن توجه مردم به نماد های دینی از قبیل مسجد و محراب و و مفاهیم والا و ارزشی دینی از جمله توحید ، ولایت الهی و غیره از جمله اهداف اصلی جبهه باطل بوده است . در تاریخ پیش از اسلام ، با ساخت گوساله سامری ، در غیبت چهل روزه حضرت موسی (ع) موجب انحراف افکار عمومی از دین حقه یهود شدند .
« و قوم موسی بعد از او مجسمه گوساله ای که صدایی و خواری داشت از طلا و زیور های خود ساخته و پرستیدند . آیا ندیدند که آن مجسمه ی بی روح با آنها سخنی نمی گوید و آنها را به راهی هدایت نمی کند ؟ پی آن گوساله گرفتند و مردمی ستمکار بودند .» اعراف /148
همچنین این داستان در آیات 86 تا 97 سوره طه نیز اشاره شده است .
تحریف دستورات الهی و شبهه افکنی در میان مردم از دیگر ترفند های دشمنان دین الهی ، برای ضربه زدن به دین خداست . تا دشمنان بتوانند به مقاصد خود دست یابند . که نمونه هایی از آن در قوم یهود به چشم می خورد .
« پس وای بر کسانی که کتاب تحریف شده ای را با دست های خود می نویسند ، سپس می گویند : این از جانب خداست . تا بدان بهای ناچیزی به دست آرند ؛ پس وای بر ایشان از آنچه دستهایشان نوشته و وای بر ایشان از آنچه از این راه به دست می آورند . » بقره /78و 79
شان نزول این آیات بر می گردد به این که جمعی از دانشمندان یهود اوصافی را که برای پیامبر اسلام (ص) در تورات آمده بود تغییر دادند و این تغییر به خاطر حفظ موقعیتشان و منافعی بود که هر سال از ناحیه عوام به آنها می رسید . هنگاهی که پیامبر اسلام مبعوث شد و اوصاف او را با آن چه در تورات آمده بود مطابق دیدند ، ترسیدند که در صورت روشن شدن این واقعیت منافعشان به خطر بیفتد ؛ از این رو به جای اوصاف واقعی مذکور در تورات ، صفاتی بر ضد آن نوشتند . (مکارم شیرازی ، 1390 ، ص 98)
علاوه بر تحریف کتاب الهی از دیگر صفات یهود ، شبهه افکنی میان متدینین و مومنین است تا پایه های اعتقادی آنان را سست کنند . شبهاتی مانند نسبت فقر به خدا ، شبهه برتری بت پرستان بر خدا پرستان می باشد .
در آیه 51 سوره نساء به این موضوع اشاره شده است :
«آیاکسانی را که از کتاب آسمانی نصیبی یافته اند ندیده ای ؟ که به جبت و طاغوت ایمان دارند و درباره کسانی که کفر ورزیده اند می گویند ، اینان از کسانی که ایمان آورده اند راه یافته ترند . » نساء/ 51
این آیه به یکی دیگر از توطئه های یهود در زمان پیامبر(ص) اشاره دارد و می گوید که آنان برای پیشبرد اهدافشان با هر جمعیتی سازشکارانه کنار می آمدند تا بدانجا که حتی برای جلب نظر و خوشایند بت پرستان در برابر بتها سجده می کردند و آیین خرافی و مملو از ننگ آنها را بر اسلام ترجیح می دادند و آنچه را درباره عظمت اسلام و صفات پیامبر دیده یا خوانده بودند زیر پا می گذاشتند ، با اینکه اهل کتاب بودند و قدر مشترکشان با اسلام به مراتب بیش از بت پرستان بود . (مکارم شیرازی ، 1390 ، ص 435)
علاوه بر یهودیان منافقین نیز در زمان پیامبر (ص) در نزدیکی مسجد قبا در غیبت حضرت محمد (ص) مسجدی را بنا نهادند که از مهمترین اهدافشان تفرقه افکندن بین افراد با ایمان و پایگاهی برای جاسوسی جهت کفار توسط شخصی به نام ابوعامر از سران سر سخت مشرکین بود . منافقین برای اینکه بتوانند مردم را به سوی مسجد بکشانند شایعه کردند که مسجد قبا در محلی ساخته شده که زنی در آن مکان ، الاغ خود را می بسته است و آن مکان شایستگی عبادت الهی را ندارد ! وقتی پیامبر اسلام (ص) از سفر چهار ماهه خود از شام – جهت جنگ تبوک – بازگشتند منافقین از ایشان درخواست کردند تا این مسجد را افتتاح کنند و در آن نماز گزارند . در این زمان آیاتی بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد و اهداف شوم منافقین را در ساخت مسجد ضرار بر ملا ساخت . با نزول این آیه ، پیامبر اسلام (ص) عده ای را مامور کردند تا این مسجد را آتش بزنند و با بیل و کلنگ آن را با خاک یکسان سازند و به مردم دستور دادند در آن مکان آشغال بریزند تا آثار آن نماد شرک و نفاق از بین برود . .
« و آنان که مسجدی را برای زیان اسلام بر پا کردند و مقصودشان کفر و عناد و تفرقه کلمه بین مسلمین و ساختن کمینگاهی برای دشمنان دیرینه خدا و رسول بود ، و با این همه قسم های موکد یاد می کنند که ما جز قصد خیر غرضی نداریم ، و خدا گواهی می دهد که محققا دروغ می گویند. » توبه / 107
در این آیه به وضع دسته ای دیگر از مخالفان اشاره کرده است ، گروهی دیگر از آنها کسانی هستند که مسجدی ساختند که هدف های شومی زیر آن نام مقدس داشتند . سپس اهداف آنها را در چهار مورد زیر خلاصه می کند:
1- برای زیان رساندن به مسلمین
2- و تقویت کفر و بازگشت دادن مردم به وضع قبل از اسلام
3- و تفرقه افکنی میان مومنان . زیرا با اجتماع گروهی در این مسجد ، مسجد قبا که در نزدیک آن بود ، یا مسجد پیامبر (ص) که از آن فاصله داشت ، از رونق می افتاد .
4- و کمینگاه برای کسی که از پیش با خدا و پیامبرش مبارزه کرده و ( سابقه اش بر همگان روشن بود . ) بسازند تا از آن پایگاه نفاق ، برنامه های خود را عملی سازند . شگفت آور اینکه بر تن تمام این اهداف شوم ، لباسی زیبا و ظاهر فریب پوشانده بودند . و آنان سوگند یاد می کنند که جز نیکی نظری نداشتیم .(مکارم شیرازی ،1390،ص 242)
درعصر کنونی نیز شاهد هستیم که همین دشمنان اسلام ، طبق آیه فوق ، سابقه شان بر همگان روشن است با تولید و تقویت فرقه های انحرافی چون بهائیت ، وهابیت و … و عرفان های کاذب شیطان پرستی ، حلقه کیهانی و … برای خود کمینگاهی ساخته اند تا با لباسی زیبا و فریب پوشانده با زیان رساندن به مسلمانان ، تقویت کفر و انحطاط فکری آنان ، رواج شبهه افکنی و تفرقه میان مسلمین برنامه های خود را عملی سازند

موضوعات: پایان نامه
[پنجشنبه 1395-08-20] [ 06:41:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چکیده پایان نامه با عنوان نقش صبر و رضا در آزمون الهی ...

پایان نامه با عنوان نقش صبر و رضا در آزمون الهی

پژوهشگر: ریحانه سعدالدین

چکیده:

پژوهش حاضر با عنوان نقش صبر و رضا در آزمون الهی می¬باشد.
آزمایش الهی یکی از سنت¬های لا یتغیر الهی است که به صورت سنّتی عام و استثناء ناپذیر در جهان هستی است و خداوند متعال برای حکمتی آن را در صحنه¬ی هستی قرار داده است.
از جمله مواردی که در رشد و تکامل انسان می¬تواند تأثیر به سزایی داشته باشد آزمایش الهی است. آزمایش به نعمت¬ها و نقمت¬ها و مصیبت¬ها و خوشی¬ها و ناخوشی¬ها و به طور کلی در فراز و نشیب زندگی است که تنها با داشتن صبر و رضای به مقدرات الهی می¬توان در آن آزمون موفق شد. انسان توسط آزمایش الهی کامل می¬گردد. صبر و رضا مقدمه¬ای هستند برای تکامل و سربلند شدن در آزمون الهی.
مهمترین بخش این پژوهش بررسی رابطه¬ و نقشی است که صبر و رضا در آزمون¬های الهی دارند.
از رابطه¬ی صبر با آزمون الهی در می¬یابیم که از عوامل ریشه¬ای و اصیل در موفقیت هر کاری به خصوص پیروزی در آزمایش الهی صبر و پایداری است که هم عقل صدق آن را تأیید می¬کند و هم شرع مقدس بر آن تأکید دارد و برای بهره¬گیری و کمک¬طلبی از این عامل مهم ارشاد نموده و فرموده است:
«وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاه.»
و در بررسی رابطه¬ی رضا با آزمون الهی در می¬یابیم که هدف همه¬ی پیامبران الهی این بوده که جامعه¬ بشری را در برابر فرمان خدا تسلیم کرده و به قضا و قدرش راضی نمایند و امام علی (علیه¬السّلام) در تعریف اسلام می¬فرماید:
«ألإسلامُ هُوَ التَسْلِیم؛ اسلام، تسلیم و گردن نهادن است.»
واژگان کلیدی این پژوهش عبارتند از: صبر، رضا و آزمون الهی.
امیدوارم در تمام مراحل زندگی در آزمون¬های الهی موفق و پیروز باشید. «إن شاءا…»

موضوعات: پایان نامه
 [ 07:58:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت