پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه سمنان


 
  #درس های عاشورایی ...

? #درس‌_های_عاشورایی

  بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره درباره سیدالشهدا علیه‌السلام

 

☑️ رشادت‌های علی‌اکبر علیه‌السلام 

 

? [عبید‎الله‎بن‎حر جعفی در پاسخ به دعوت امام حسین علیه‌السلام، برای یاری] به حضرت سیدالشهداعلیه‌السلام عرض کرد: «این فرس خود را به شما می‎دهم، هرگز نشده که روی این فرس به مقصد نرسم؛ این‎قدر این میمون و مبارک است». حضرت سیدالشهداعلیه‌السلام فرمود: «احتیاجی به فرس شما نداریم.» و برخاست و آمد. 

 

? [هریک از] بزرگ‎سال‎های [لشکر سیدالشهداعلیه‌السلام] بیشتر از صد نفر از کفار سفیانی‎ را می‎کشتند. نقل شده: «سیدالشهداعلیه‌السلام خانه‎ای نگذاشت، الّا اینکه در آن خانه نوحه‎خوانی برای مقتول خودشان کردند». مگر شوخی است؟!

 

? یک نفر، علی‎اکبرعلیه‌السلام، دویست نفر را کشت. مگر شوخی است؟! [آن‎ها هم او را] تقطیع کردند، مثل اینکه دویست مرتبه او را کشتند. 

موضوعات: داستانها, اموزشی
[شنبه 1396-08-13] [ 11:05:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #حجاب در ادیان ...

#قانون حجاب و عفاف در قوم یهود:

ویل دورانت در خصوص نوع و شیوه رعایت #حجاب در قوم یهود این چنین اظهار می دارد: «اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانکه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر داشته، به میان مردم رفت و آمد می نمود و یا در محل عبور مردم به ریسندگی می پرداخت یا به هر شکلی به مردان ابراز احساسات می نمود و یا حتی اگر در منزل صدایش بلند می شد به طوری که در بیرون به گوش می رسید، در این چنین صورتی مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد» [4] 

آنچه از منابع تاریخی به دست می آید حجابی که در قوم یهود مرسوم بوده بسیار سخت تر از قوانین #حجاب و عفاف در آیین اسلام بوده است.

#فلسفه و جایگاه ویژه #حجاب در فرهنگ اسلامی

1-حرمت بخشیدن به زن: 

نهی از نواهی و ترک بی حجابی و بی بند و باری یکی از مفاهیم مشترک بسیاری از ادیان می باشد. 

با اندک نگاهی به قوانین انسان ساز اسلامی به خوبی می توان علت و چرایی فلسفه #حجاب و عفاف را در آموزه های وحیانی آن استخراج نمود. 

هدف از پوشش و رعایت آداب اجتماعی عفاف و #حجاب در اسلام به خاطر محدود کردن زن در جامعه و منزوی کردن ایشان نیست، بلکه اسلام در نظام خود به گونه ای محتوای سعادت بخش خود را انسجام بخشیده که سعادت و هویت الهی و آسمانی انسان را محفوظ نماید. 

از این رو بر خلاف مکاتب و نحله های انحرافی که زن را بازیچه و ابزار محتوای شیطانی خود قرار می دهند و با برهنه کردنش او را به دنیای شوم و سیاه بی بندو باری  وارد می نمایند، تا اینکه به گفته دروغ، خود او و دیگران را آرامش  برسانند، این در حالی است که  اسلام به زن ارزش و جایگاهی عطا  می نماید که هیچ کسی حق استفاده و بهره کشی جنسی از او را  ندارد.  

اسلام با توصیه نمودن زنان جامعه به حیا و عفاف ایشان را در قلعه مستحکمی بدور از نفوذ و سوء استفاده دیگران قرار داده است: «ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْن؛ [احزاب، آیه 59] این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.»

2-ایجاد امنیت اجتماعی و روانی:

جامعه اسلامی وظیفه تأمین امنیت و سلامت روان جامعه و افراد آن را  بر عهده دارد. از طرفی موضوع امنیت دارای دامنه و گستره فراوانی است، که یکی از موارد و شاخص های آن، تأمین سلامت و امنیت روانی و اجتماعی جامعه است که با موضوع حفظ پوشش و عفاف عمومی رابطه مستقیم دارد، چرا که بسیاری از بزهکاری های اجتماعی در سایه رعایت نکردن حریم حیا و عفاف رخ می دهد. 

یکی از نویسندگان معاصر از وضعیت امنیت زنان جامعه انگلیس این چنین گزارش می دهد: «داشتن رابطه آزاد و بی حجاب، توأم با آرایش های هوس انگیز زنان غرب، میل جنسی مردان را چنان بر انگیخته است که اکثر نسل جوان به بیماری جنون جنسی مبتلا شده اند. در انگلستان رسانه ها هر روز اخبار وحشتناک حمله های وحشیانه این افراد به زنان را منتشر می کنند.»[5]

سخن آخر:

هر چند که تمام ادیان الهی برای حفظ نظام اجتماعی و کمال انسانی افراد را به رعایت حریم های اجتماعی همچون عفاف و #حجاب دعوت نموده اند، ولی با اندک توجهی در آموزه های اسلامی به خوبی می توان سادگی و زیبایی این قانون را در فرهنگ اسلامی مشاهده کرد به طوری که سختی ها و محدودیت های سایر #ادیان را در خود حذف نموده است. 

پی نوشت ها:

[1]. تفسیر نور: ج 7، ص404.

[2]. محمدی آشنانی، علی، حجاب در ادیان الهی، ص107. 

[3]. مسئله حجاب، شهید مطهری، ص7.

[4]. حجاب از دیدگاه اسلام و سنت، به نقل از: تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج4، ص461. 

[5].حجاب و نقش آن در سلامت روان، به نق

موضوعات: پیام ها, اخبار پژوهشی
 [ 10:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  #سه عامل مهم در جلب محبت ...

 

#سه عامل مهم در جلب محبت

امام جواد (علیه السلام) در باره ی جلب محبت می فرماید: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم،[۱]سه خصلت جلب محبّت می كند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشكلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات»

این عوامل برای همه آدمیان، مخصوصا برای انسان مسلمان که باید الگوی همه باشد؛ لازم است.

کمتر کسی منکر همدردی با مردم در مشکلاتشان، و رعایت انصاف در معاشرت با مردم می شود و بر کمتر کسی پوشیده است، ولی دو عامل اولی، زمانی به نتیجه مطلوب می رسند که با توجه به  فقره ی سومی، به جا آورده شوند.

در جامعه مشاهده می شود که نبود این فقره ی سومی، به خیلی از روابط انسانی لطمه وارد می کند، چه کسانی هستند چنان نسبت به هم محبت می ورزند که انسان به حال آنها غبطه می خورد، ولی با کمال تاسف، این دوستیها لحظه ای هستند، چون به خاطر منفعت شخصی، این جلب محبتها صورت می گیرد.

شاید بتوان گفت: کسی که محبت دنیا را بسمت خودش جلب کرده باشد، کیفیت برخورد او با مردم، تابع منافع است، هر جا منافعش محفوظ باشد؛ در مردمداری و محبت به دیگران، سنگ تمام گذاشته و هر جا منافعش در خطر باشد؛ حتی دوستانش را هم فدا می کند. چه زیبا امام سجاد (علیه السلام) می فرماید که: «حُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ كُلِّ خَطِیئَة؛[۲]ریشه همه  خطاها (و بدی ها)، دلبستگی به دنیا است»

 

هوای این ” برادر ” را داشته باشیم.

حضرت علی (علیه السلام) خطاب به کمیل می فرماید: «یا كمیل اخوك دینك فاحتط لدینك بما شئت[۳]؛ دین تو برادرت است پس تا می‌توانی در مورد دینت احتیاط نما»

 

کسی که محبت این ” برادر ” را جلب نموده باشد؛ نباید نسبت به خواسته های او بی تفاوت باشد.

پیامبر عظیم الشان اسلام که اخلاق او باعث جلب محبت مردم به دین اسلام شد [۴] می فرماید: «و الّذى نَفسى بِیَدِهِ لا تَدخُلُوا الجَنَّةَ حَتّى تُؤمِنوا وَ لا تُؤمِنوا حَتّى تَحابّوا أ و لا أدُلُّـكُم عَلى شَئىٍ اِذا فَعَلتُموهُ تَحابَبتُم؟ اَفشُوا السَّلامَ بَینَـكُم؛[۵]به خدایى كه جانم در اختیار اوست، وارد بهشت نمى ‏شوید مگر مؤمن شوید و مؤمن نمى‏ شوید، مگر این‏كه یكدیگر را دوست بدارید. آیا مى‏ خواهید شما را به چیزى راهنمایى كنم كه با انجام آن، یكدیگر را دوست بدارید؟ سلام كردن بین یكدیگر را رواج دهید».

 

دین اسلام به سرنوشت دیگران اهمیت می دهد، توجه به نماز جماعت، امر به معروف و نهی از منکر، و توجه به وضع مستمندان در قالب خمس و زکات، و احسان به دیگران، در راستای جلب محبت و تالیف قلوب دیگران صورت می گیرد.

گفتیم که کمک کردن به دیگران، یکی از راههای جلب محبت است که در دین اسلام بر آن خیلی تاکید شده است، امام صادق (علیه السلام) در این مورد می فرماید: «ثَلاثٌ تـُورِثُ المَحَبَّه: الـدَیـنُ وَ التَّـواضُعُ وَ البَذلُ؛[۶]سه چیز است که محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـى و بخشـش»

 

#صله رحم، عامل کلیدی جلب محبت

مولا امیرالمومنِین علی (علیه السلام) در باره صله رحم بیان می کند: «صلَةُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّةَ وَ تَكبِتُ العَدُوَّ؛[۷]صله رحم، محبّت آور است و دشمنى را از بین مى ‏برد»

اگر این مولفه را در جامعه خوب پیاده کنیم؛ شاید خیلی از پدر مادرهایی که اکنون در سرای سالمندانند؛ در محیط گرم خانواده بودند. کسی که تا وقتی پدرش داشت و پول بهش می داد، او هم تحویلش می گرفت، حالا که پیر شده و توان کار کردن و پول در آوردن ندارد، او را به خانه سالمندان می فرستد؛ معلوم می شود تحویل گرفتن و محبت او از ابتدا به پدرش به خاطر دنیا و پول بوده است.

خداوند عاقبت ما را به خیر، رهنمون شود.

 

والدین ما اولین کسانی هستند که بر ما حق دارند، اگر جایی خواندیم کمک به خلق، فلان ارزش دارد، یادمان باشد والدین و فامیل انسان، جزء اولین ها هستند.

بنابر این اگر پیامبر اسلام  می گوید: بهترین مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگیرد و كسى كه انس نگیرد و انس نپذیرد، خیرى در او نیست [۸]؛ اولین مومنان، خانواده و سپس فامیل و خویشاوندان انسان می باشند.  

 

سخن آخر

توجه به امورات مردم و رعایت انصاف و جوانمردی با آنان، باعث جلب محبت می شود. دین اسلام بر تالیف قلوب و جلب محبت دیگران تاکید بسیار داشته، 

موضوعات: اموزشی, نکات
 [ 10:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت