• با همسایگان

یکی از حقوقی که در رسالۀ امام سجاد (ع) بیان شده است، حق همسایه و همجواری است. حق همسایه آن است که در غیاب وی، آبرویش را حفظ نموده و به هنگام ملاقات، او را احترام کنی و در هر حال پشتیبان او باشی. در صدد عیبجویی اش برنیایی و درباره بدیهایش جستجو نکنی. اگر اتفاقاً عیبی از او دیدی سینه ات قلعۀ مستحکم عیوب و اسرار او باشد، بگونه ای که با سر نیزه نیز نتوان بدان دست یافت. اگر با کسی راز خود را در میان می گذارد به سخنان آنها گوش مده. او را در سختیها تنها مگذار. اگر او نادانی کرد، تو بزرگواری و در هر حال، شیوه مسالمت آمیز را از دست مده. در برابر بدگویان و بدخواهان، مدافع او باش. حیلۀ افراد بظاهر نصیحتگو را برایش فاش کن و با او خوشرفتار باش.

حضرت علی(ع) در حساسترین لحظات عمر خود که در بستر شهادت خفته بود، دربارۀ همسایه چنین فرمود:

« از خدا بترسید! از خدا بترسید! دربارۀ همسایگانتان که آنها سفارش شدۀ پیامبر شما هستند. رسول خدا (ص) آن قدر دربارۀ آنان توصیه فرمود که گمان کردیم می خواهد برای آنها ارث قرار دهد».

 زیباترین شیوۀ رفتار با همسایه در عمل حضرت فاطمه (س)  تجلی داشت. ایشان همیشه همسایگان را بر خود مقدم می دانست و در مناجات های شبانه برای آنان دعا می کرد و خیرشان را از خدا طلب می نمود. امام حسن مجتبی (ع) در این زمینه چنین فرمود:

مادرم شب جمعه یکسره در حال قیام بوده و تا صبح به رکوع و سجده نرفت و مدام برای مردم دعا می کرد و نام آنان را به زبان می آورد. صبح به ایشان گفتم در دعای دیشب برای خودتان چیزی طلب نکردید؟ آن حضرت جواب داد:

اول برای دیگران، پس از آن برای خود. روایت امام کاظم (ع) مؤید همین مطلب است.

  • هدیه ای از پیامبر(ص)

مردی خدمت حضرت فاطمه (س)  رسید و عرض کرد: ای دختر رسول خدا! آیا چیز ی از پیامبر (ص) نزد شما به یادگار مانده است تا به من هدیه کنید؟ آن حضرت به کنیز خود فرمود: آن پارچه را بیاور.

کنیز جستجو کرد، لیکن آن را پیدا نکرد. حضرت فاطمه (س) فرمود: وای بر تو! زود آن را پیدا کن که ارزش آن پارچه برای من به اندازه حسن و حسین است. کنیز پس از مدتی پارچه را یافت که در آن چنین نوشته شده بود:

حضرت محمد (ص) فرمود:« از مؤمنان نیست کسی که همسایه اش از او امنیت نداشته باشد؛ هر کس به خدا و قیامت ایمان داشته باشد، همسایه را نمی آزارد».

باید سخن نیک بگویید و گرنه ساکت باشید.

خداوند افراد نیکوکار، صبور و با عفت را دوست می دارد و افراد بدسخن، لجوج، ستیزه گر و بخیل را دشمن می دارد.

حیا از ایمان است و اهل ایمان در بهشتند و ناسزاگو در جهنم است.

 

کلید واژه :حضرت زهرا (س) ، همسایه ، پیامبر (ص)،

موضوعات: اموزشی, نکات
[یکشنبه 1395-12-01] [ 08:10:00 ب.ظ ]