پژوهش مدرسه علمیه عصمتیه سمنان


 
  چگونه از ورود القائات مسموم و ضد ديني مصونيت یابیم ؟(3) ...

 

چگونه از ورود القائات مسموم و ضد ديني مصونيت یابیم ؟

از جمله رهنمودها


امام صادق ع)می فرماید: بر شما واجب است که در امر دین صاحب بصیرت و بینش عمیق باشید نباید همچون اعرابی و بیابان نشین از حقایق دینی بی خبر بمانید چون اگر کسی فاقد چنین درک و بصیرتی باشد نظر لطف الهی در روز رستاخیز بدو عطوف نمی گردد . و خداوند متعال هیچ رفتاری را از او به عنوان یک عمل پاکیزه نمی پذیرد.( شهید ثانی ،ترجمه و نگارش سید محمد باقر حجتی ، آداب تعلیم و تعلم ص80 )در زمان فعلي بي بصيرتي بعضي از اعرا ب در مصر و سوريه باعث اين همه بدبختي در كشورشان شده است.
امام علی (ع) بنگرید علم وآگاهی دینی خویش را از چه کسانی فرا می گیرید ، زیرا در میان ما خاندان پیامبر (ص) جانشینان عادل و درست کرداری وجود دارند که علم دین را از تیر رس تحریف گزافه گویان نسبتهای ناروای یاوه سرایان و توجیهات نادانان بدور نگاه می دارند . (شهید ثانی ،ترجمه و نگارش سید محمد باقر حجتی ، آداب تعلیم و تعلم ص81 ) (کافی 1 /36)
(امام صادق ع)می فرماید:آنگاه که خداوند خواهان خیر و نیکبختی بنده ای از بندگان خود باشد چشم بصیرت او را در برابر دین و آیین می گشاید.(منیه المرید ص 14 – کافی 39)
(امام صادق ع)می فرماید: برای شیطان و (شیطان زدگان ) ، مرگ هیچ مومنی باندازه مرگ یک فقیه و آشنایی به مبانی دین ، مجبوبتر نیست . .(منیه المرید ص 14 – کافی 46)
یعنی دلخواه ترین مرگها از دیدگاه شیطان و بد خواهان مرگ یک فقیه و عالم با بصیرتی است که موجب رکود بازار شیطان و ابلیس مابان می باشد .
روایت شده از رسول خدا (ص) که خضر به موسی نصیحت می کرد ای موسی ! خویشتن را برای صبر و استقامت آماده ساز تا به مقام حلم و خویشتن داری نائل گردی . احساس درک لذت تقوی و پرهیز گاری را در قلبت بیدار ساز تا به علم و آگاهی دست یابی ، نفس سرکش خود را با حربه بردباری و شکیبایی تمرین ده و آنرا بدنوسیله مقهور ساز تا از گناه و جرم رهایی پیدا کنی (شهید ثانی ،ترجمه و نگارش سید محمد باقر حجتی ، آداب تعلیم و تعلم ص141)
امام علی (ع) می فرماید : مردم ! هوشیار باشید :کمال دین داری و ایمان شما عبارت از دانش آموختن و انطباق و هماهنگی رفتارتان بر طبق موازین علمی باشد .( شهید ثانی ،ترجمه و نگارش سید محمد باقر حجتی ، آداب تعلیم و تعلم ص74)

لقما ن حکیم به فرزند خود می گوید : فرزند عزیزم ! دیدگان بصیرت خود را در انتخاب مجالسی که در آنها شرکت می کنی کاملا باز کن . اگر می بینی در مجلسی افرادی شرکت دارند که از خدا یاد نمی کنند بلکه او را بدست فراموشی سپردند با آنان نشست و برخاست نکن ، زیرا اگر خود ، از علم و آگاهی برخودار باشی ، علم تو در طی مجالست با آنها به تو سودی نمی رساند . و اگر جاهل و نادان باشی همنشینی تو با آنها ،جهل و بی خبری و غفلت ترا فراینده تر می سازد . علاوه بر این ممکن اسست خداوند متعال آنرا به کیفر جهل و غفلت دچار سازد و این کیفر ، ترا نیز در بر گیرد (شهید ثانی ،ترجمه و نگارش سید محمد باقر حجتی ، آداب تعلیم و تعلم ص100) ( بحار الانوار 1/ 201 به نقل از علل الشرایع)


 

موضوعات: شبهات
[چهارشنبه 1395-04-30] [ 08:23:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چگونه از ورود القائات مسموم و ضد ديني مصونيت یابیم ؟(2) ...

چگونه از ورود القائات مسموم و ضد ديني مصونيت یابیم ؟
گردآورنده: فاطمه رستمیان

برخي از راههای پيشگيري از القات مسموم
1-ایجاد محیطی پاکیزه
محیط پاکیزه محیطی که از معنویت عطر آگین شده بطوری که سامعه بچه از گاهواره تا شکوفایی عقل و خرد با نغمه هایی از علم و فضیلت و دانش دینی خو گرفته و با آن انس گیرد که تا آخرین لحظات زندگی این رشته دین گسسته نشود ؛ خو گرفتن بچه با قرآن از طفولیت ورفت آمد با بزرگان و حضور در مجالس سخنرانی دانشمندان فریخته تا بهره های لازم را وجود انسان از علم وفضلیت ببرد. روایت شده از رسول خدا (ص) به مردم فرمان می دهد که با افراد صالح و مردمی که کاملا آراسته و پیراسته اند مجالست و نشست و بر خاست نمایید .
2-ترسيم صحنه فرهنگي عاشورا در ذهن کودکان و نوجوانان
واقعه عظيم کربلا و کشف مداوم حکمتهاي مستمر و پنهان در متن اين حادثه بزرگ و حضور شخصيتهاي کودک و نوجوان و نقش موثرآنان در اين جريان، الگوهاي انسان سازي را براي تعليم و تربيت و پرورش نسل جوان ، پيش روي متوليان و تصميم سازان فرهنگي ميگذارد
تا با تشريح اين رخداد بزرگ براي کودکان و نوجوانان، رفتار، کردار، گفتار، تصميم سازي ، اداي تکليف و مسئوليت پذيري شخصيتهاي همسال خود را در واقعه کربلا ، مرجع تفکر خود قرار دهند. هر چند به جز عده قليلي از اصحاب خردسال حضرت سيدالشهداء مانند حضرت علي اصغر، حضرت سکينه ، حضرت رقيه و حضرت قاسم مشهور و بقيه گمنامند، باید صحنه فرهنگي اين حادثه بزرگ در ذهن کودک و نوجوان امروز به دقت ترسيم شود تا القاء شائبههاي نادرست از هم خواني مرگ و زندگي در شرايط خاص و دريافت باطل از اين حقيقت روشن زدوده شود. با تبيين کرامت واقعه کربلا و بخصوص روز عاشورا، کودکان و نوجوانان، آگاهانه به مناسک مذهبي خاص آن روي ميآورند و در انتقال معارف و فرهنگ واقعي قيام عاشورا اولويت با کودکان و نوجوانان است چراکه بيش از 10 نفر از ياري دهندگان حضرت سيدالشهداء در واقعه عاشورا اصحاب خردسالي بودند که هرکدام به نوبه خود درسهايي از احترام به بزرگتر، احساس مسئوليت نسبت به کوچکتر از خود ، استواري در برپايي نماز و از همه مهمتر ولايت پذيري را به نمايش گذاشتند که نمايههاي درس آموز اين حادثه بزرگ تاريخ بشريت است. (معاون کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ايلام خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا)
3-آگاهی بخشی وغفلت زدایی
فرقه های انحرافی و تاثیر مخرب آنان باید در قالب آموزش ، در صورت امکان با آورن مصادق به جوانان و نوجوانان شناسانده شود.
صداوسیما جهت آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان سخنرانی وکلیپ های مناسب پخش کند
4-عمل کردن وگوش دادند به رهنمودهای آیات و روایات جهت رسیدن به یک زندگی سالم

موضوعات: شبهات
 [ 08:21:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ​چگونه از ورود القائات مسموم و ضد ديني مصونيت یابیم ؟(1) ...


چگونه از ورود القائات مسموم و ضد ديني مصونيت یابیم ؟
گردآورنده: فاطمه رستمیان
شبهات و القائات مسموم ويران‌ كننده اعتقادات ديني، فرهنگي هستند و فضاي ذهني و رفتاري انسان را با مخاطره جدي روبرو مي سازند. مقابله و برنامه ريزي با شبهات و ايده هاي آلوده كه بعضي ازافراد را به خود مشغول كرده بايد مورد توجه قرار گيرد.
از جمله شبهات :
نفي مهدويت شيعي والقاء عقايد غيرمستندو كذب در رابطه با اين موضوع.
جهت گيري سايت هايي كه عليه دين حركت مي كنند.
وگروهاي كه در حوزه مهدويت شبهه افكني مي كنند از جمله:
فرقه بهايت با اين اعتقاد كه امام زمان ظهور كرده ورفته اين گروه زنده بودن امام مهدي را نفي مي كنند.
گروه دیگر با مضمون نفی امام زمان ایجاد شبهه می کنند.
و گروهی هم با ادعای کذب ارتباط با امام مهدی به شکل شخصی یا در قالب گروهای فکری از نام و وجود امام زمان سوء استفاده می کنند و با شیادی مردم را فریب می دهند .
عرفانهای کاذب ، عرفهانهای نوظهور و در کنار آنها شیطان پرستی از معضلات دیگری است که القا آنها به جوانان شبهات اعتقادی را به دنبال دارد.

موضوعات: شبهات
 [ 08:08:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  حجاب یعنی حیای جوان با عفت ...

حضرت حجة الاسلام والمسلمین مروج الاسلام والدّین حاج شیخ غلامرضا فیروزیان فرمودند:

تابستان سال 1323 در ونک مستوفى منبر میرفتم . امام جماعت آنجا سید بزرگوارى بود که اَلا ن با گذشت ، 55 سال نامش را فراموش ‍ کرده ام .

بین گفتگوهایى که با هم داشتیم تعریف کرد:

که یک روز صداى در منزل بلند شد، وقتى آمدم در را باز کردم ، خانمى نیمه برهنه و بى حجاب و آرایش کرده و دست و سینه باز را مقابل خود دیدم ، خواستم درب را ببندم و به او بى اعتنایى کنم . فکر کردم همین که در خانه یک روحانى با این قیافه آمده شاید معایب بى حجابى را نمیداند: و شاید بتوانم نصیحتش کنم .

سرم را پائین انداخته و گفتم بفرمائید، داخل اطاق شده نشست ، و مسئله اى در مورد ارث از من سئوال کرد. من گفتم خانم منهم از شما مى خواهم مسئله اى بپرسم اگر جواب دادید منهم جواب مى دهیم گفت : شما از من ؟گفتم بله . گفت بفرمائید؟

گفتم : شخصى در محلى مشغول غذا خوردنست غذا هم بسیار مطبوع و خوشبو است ، گرسنه اى از کنار او مى گذرد، پایش از حرکت مى ایستد جلوى او مى نشیند شاید تعارفش کند، ولى او اعتنا نمى کند.

شخص گرسنه تقاضاى یک لقمه میکند او میگوید: غذا متعلق بمن است و نمى دهم هر چه التماس مى کند او به خوردن ادامه میدهد، خانم این چگونه آدمیست ؟

گفت : آن شخص بیرحم از شمر بدتر است .

گفتم : گرسنه دو جور است ، یکى گرسنه شکم و یکى گرسنه شهوت .

جوان غربى و گرسنه شوت ، خانم نیمه برهنه و زیبائى را مى بیند که همه نوع عطرها و آرایش هاى مطبوع دارد، هر چه با او راه میرود شاید خانم توجهى به او بکند و مقدارى روى خوش به او نشان بدهد، جوان او اعتنا نمى کند.

جوان : اظهار علاقه میکند، زن : محل نمى گذارد، جوان : خواهش ‍ مى کند، زن میگوید: من نجیبم و حاضر نیستم با تو صحبت کنم .

جوان التماس میکند، زن : توجه نمى کند. این خانم چگونه آدمى است ؟

خانم فکرى کرد و از جا حرکت کرد و از خانه بیرون رفت .

فردا درب منزل صدا کرد، رفتم در را باز کردم ، دیدم سرهنگى دم در ایستاده و اجازه ورود مى خواهد، وقتى وارد اطاق شد و نشست . گفت : من شوهر همان خانم دیروزى هستم ، وقتى که با او ازدواج کردم چون خانواده اى مذهبى بودیم از او خواستم با حجاب باشد، گفت : بعد از ازدواج ، ولى آنچه به او گفتم و خواهش کردم تهدید کردم ، زیر بار نرفت ولى دیروز آمد و از من چادر و پوشش اسلامى خواست ، نمى دانم شما دیروز به او چه گفتید: ماجرا را به او گفتم : او با خود عبایى آورده بود. به من داد و تشکر کرد و رفت .

موضوعات: داستانها
[سه شنبه 1395-04-29] [ 08:10:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چگونه فرزندان خود را در اجتماع از انحراف ایمن سازیم؟ ...

چگونه فرزندان خود را در اجتماع از انحراف ایمن سازیم؟

گردآورنده: سهیلا مرادی
قوی کردن پایه های اعتقادی و دین داری اولاد از مهم ترین عاملی است که باعث می شود فرزندان از انحراف حفظ شوند وقتی کودکان در زمینه خداشناسی قوی باشند دیگر دچار شبهه و شک در زمینه اعتقادی نمی شوند و سعی می کنند به سایر اعتقادات دین پایبند باشند از مهم ترین عوامل بازدارنده از انحرافات اعتقاد به معاد و ارتباط داشتن با خداوند (نماز) است باور به رستاخیز ابدی، موجی نیرومند از مسئولیت الهی و عشق به خدمت در راه خدا برای وصول به وعده های بهشتی پدید می آورد. در پرتو اعتقاد به معاد است که روح فضیلت و درست کاری و ترک هواپرستی و هرزگی خوی دائمی آدمی می گردد یاد آخرت و مسائل آن هیچ دلی را اشغال نمی کند، جز آنکه آلودگی ها و تیرگی های فکری و عملی را از آن می شوید و می زداید.

ادامه

موضوعات: مقالات
[دوشنبه 1395-04-28] [ 04:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  علت کسالت و خستگی در عبادت چیست؟ ...


علت کسالت و خستگی در عبادت چیست؟
گردآورنده :سیده مرضیه طباطبایی

یکی از عوامل کسالت و خستگی در عبادت سلب نشاط در زندگی انسان است اصلی ترین عامل سلب نشاط در زندگی انسان گناه ومعصیت است .
اگر خدای نکرده گناه در زندگی انسان راه پیدا کند خوشی را از زندگی انسان می گیرد.
• اگر کسی معاذالله اهل گناه بود و احساس خوشی داشت بداند که این خوشی کاذب است . گناه خوشی را از انسان می گیرد . نشاط را از انسان سلب میکند.اگر گناه در زندگی کسی راه پیدا کند . کم کم عادی می شود . ابتدا قبول گناه برای انسان مشکل است مانند کسی که برای اولین بار در زندگی مواد مخدر مصرف می کند حالت تهوع به او دست می دهد ولی کم کم آهسته آهسته به جایی می رسدکه به مواد مخدر معتاد میشود گناه نیز چنین است ٰ اوایل که انسان معاذالله مرتکب گناه می شود از درون آتش می گیرد . وجدان درونی و نفس لوامه در درون انسان قیام و انقلاب می کنند اگر انسان بداد خودرسید و تصمیم گرفت که توبه کند و خود را از این مصیبت نجات دهد آرام می شود. والا اگر بار دوم وبار سوم و…کم کم قبح وابهت گناه برایش ازبین می رود وعادی می شود.
سخترین آسیب گناه این ست که گوهر ذات انسان را تیره می کند. اگر گوهر ذات انسان تیره شود. هیچ نشاط وطراوتی در عبادت مشاهده نمی شود بلکه روز به روز کسالت و خستگی او نسبت به عبادت بیشتر می شود.
چرا که قلب آدمی، مرکز فرماندهی اوست ، گناه ، آن را مورد اصابت قرار می دهد که همه ی هستی آدمی از دید گاه الهی ، همان قلب یا جان و پا روح آدمی است .اگر قلب او مرتبط با حضرت احدیت باشد و مطیع دستورات او باشد ، این انسان پیروز وشاداب است ، اما هرگاه قلب آدمی چراگاه شیطان شد این انسان از صنف انسان ها خارج و به جمع شیاطین وارد می شود ، لذا گناه از جمله چیزهایی است که قلب انسان را از سلیم بودن به سقیم تبدیل می کند و انسان را دچار لغزش های زیادی می کند .
تکرار گناه و مداومت آن ، موجب تیرگی و واژگونی قلب و مسخ انسان از حالت انسانیت به حالت درنده خوئی و حیوان صفتی می گردد ، و نیز باعث گناهان بزرگتر می شود.
در قرآن آیات متعددی در این رابطه وجود دارد ، از جمله :
« کافران کسانی هستند که خدا ( بر اثر فزونی گناه ) بر قلب و گوش و چشمانشان ، مهر نهاده (به همین دلیل چیزی نمی فهمند ) و غافل واقعی آنانند . »
امام صادق (ع) در سخنی زیبا ، به نمونه دیگر این نوع عقوبت گناه که توفیق نیافتن بر نماز شب و مناجات با خدای مهربان در سحر گاهان است اشاره کرده و می فرمایند :
إِنَّ الرَّجُلَ یُذنِبُ الذَّنبَ فَیَحرِمُ صَلاةَ اللَّیلِ ، وَ إِنَّ العَمَلَ السّییءَ أَسرَعُ فی صاحِبِه مِنَ المِسکین فِی اللَّحمِ !
به راستی که مرد گناه می کند و به خاطر آن از نماز شب محروم می گردد. چرا که عمل بد در صاحب آن ، از چاقو در گوشت زودتر اثر می گذارد .
برای اینکه انسان زندگی شاداب و خوشی داشته باشد واز لحظات عمرش بهره کافی را ببرد و به سعادت دنیا و آخرت برسد باید از گناهان دوری کند وبرای این امرلازم است از خداوند کمک بخواهد .

 

موضوعات: مقالات
[شنبه 1395-04-26] [ 08:35:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت